ostb 0 Postad 27 April , 2011 Hej, Skulle behöva kolla Bränsletanksgivaren på min Uttern 6402, mätaren ger konstiga värden, stämmer ej, men inte heldöd. Går det att komma åt Tankgivaren innifrån motorutrymmet eller måste man lyfta durken ovanför tanken ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calisto 0 Postad 29 Juni , 2016 Jag har samma fråga utan att ha hittat något bra svar. Hur kommer man åt givaren på bästa sätt? Köpte båen nyligen men fick inte med handboken för båten (endast för motor). Var kan man få tag i en handbok från 2001? Jag har varit i kontakt med Uttern men inte fått något bra svar än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 29 Juni , 2016 Hur man kommer åt givaren har jag ingen aning om. Men dom sitter ju alltid högst upp i tanken. Men jag vet att de flesta tankar ombord för såväl bränsle, vatten eller det onämnbara är assymetriska, de följer ju båtens bottenform och blir "smalare" längst ned, det innebär att nålen på instrumentet sjunker snabbare ju mindre det är i tanken, alltså ingen linjär visning. Sedan är varesig givare eller instrument några precisionsgrejer, det kan vara litet hipp som happ, båtens lutning kan också påverka vad instrumenten visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Calisto 0 Postad 30 Juni , 2016 OK tack för svaret, du svarar på en fråga jag inte ställde. Jag hade tankat fullt med ca 190 l och nålen gick till F(ull). Sedan har jag kört ca 30nm och nålen har inte rört på sig (inte ens vibrerat). Jag har misstänkt att flottören har fastnat uppe, men jag kanske ska vänta några sjömil till. Mitt problem är att jag i dagsläget inte har någon aning om hur mycket båten drar, och vill inte få soppatorsk på fel ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2016 Jo, hundranittio liter tar väl ett tag att köra slut på. Borde vara riskfritt ur soppatorsk-synpunkt att vänta tills 3/4 återstår för att se om mätaren reagerar även med darriga begrepp om bränsle per sjömil etc? Skulle även försökt knacka litet på mätarens glas emellanåt, själva visarnålen kan ju ha hakat sig på nåt vänster.Nu har jag ett färdigt inlägg med länkar och bild, författat innan jag såg detta med upphakat fulltanksläge, kör det i ett nytt inlägg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2016 Hej, finns så klart ett antal olika fabrikat/modeller av tankgivare.Den i bilden nedan är en VDO med listigt utformad fastsättning, kanske har du en sån eller en liknande? Hela "paketet" kan lossas litet på skrå enligt bilden, gäller dock att ha koll på var den långa skruven sitter och inte skruva ut den för långt.Fast jag hade kanske försökt testa själva instrumentet först utan att behöva demontera nåt, oklart hur. Troligen anslutit ett variabelt motstånd istället för givaren och labbat litet med olika inställningar för att se ifall instrumentet uppför sig normalt.Litet spridda funderingar: Instrumentet innehåller nog en spänningsstabilisator för att inte visa "mer bensin" när generatorn trycker upp batteriet spänning. Det har förmodligen även nåt RC-lågpassfilter som saktar ner visarnålens rörelser rejält, man är ju inte intresserad av skvalp-viftande utan vill ha genomsnittsvärdet under flera sekunder. Tankmätare brukar ju vara rejält tröga.[Detta med "RC" betyder f.ö. bara ett enkelt motstånd plus en kondensator, och "lågpass" att endast långsamma variationer / låg frekvens släpps igenom. (Se bilden i denna wikilänk.)](Bilden norpad ur denna pdf) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joque 5 Postad 30 Juni , 2016 (redigerade) Hej.Har samma problem och funnit givaren...Gå ner i ruffen.Vänd dig men näsan mot aktern.Till vänster om trappsteget nere i ruffen sitter en liten skiva/lucka på skottväggen. Skruva ner den så ser du givaren ca 0.5m in.Problemet är att man bara kan se och känna på givaren.Med lite fingerfärdighet och ev en spegel kan man mäta direkt på givaren och se om felet är där, i kabel eller i tankmätaren/instrumentet.Åter igen en bra lösning av båttillverkaren... Enda chansen att komma åt givaren är att ta upp ett hål i durken ovanför givaren. Efter det sätter jag dit en inspektionslucka för ev framtida problem Jag ska börja med detta på söndag tänkte jag. Kan lägga upp bilder om det är någon som vill se eländet Redigerad 30 Juni , 2016 av joque Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Juni , 2016 Rent skenerellt kan man svara att de flesta problem med bränslemätare ligger i tanken, givare av flotörmodell tenderar att rosta sönder i tanken. Byt då till en givare av rörmodell, du måste då mäta djupet i tanken så du inte köper en som är för lång. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Juni , 2016 Givaren ska med all sannolikhet ha mellan 0 och 180 ohm när du mäter på den (två kablar) där det ena värdet är tom och det andra är full. Minns inte vilket som är vad men det är ganska lätt att kolla. Mät uppe vid instrumentet, då får du även med hela kablaget ner till givaren också. Instrumenten kan du göra en första koll på genom att koppla bort en av kablarna, då ska nålen ställa sig vid endera ändläget. Sedan kan du koppla ihop dem, då ska nålen hoppa till motsatt position. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joque 5 Postad 3 Juli , 2016 (redigerade) Har sågat och mekat idag Här kommer svaret på hur man kommer år bränslegivaren på Uttern S64 & 6402 En fantastisk bra lösning av Uttern tycker jag.. NOT! Redigerad 3 Juli , 2016 av joque Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Juli , 2016 Har sågat och mekat idag Här kommer svaret på hur man kommer år bränslegivaren på Uttern S64 & 6402 En fantastisk bra lösning av Uttern tycker jag.. NOT! 20160703_190611 (Medium).jpg Ja den givaren verkar vara förbrukad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joque 5 Postad 5 Juli , 2016 Efter slitet med att med att hitta givaren visade det sig att flottören hade lossnat från fästet och ramlat ner i tanken Men med hjälp av världens bästa verktyg (NAJTRÅD) så lyckades jag fiska upp flottören igen!Så nu är dte bara att laga hela givaren och sätta tillbaks skiten igen så är det bara att tuta och köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Juli , 2016 Byt till en rörgivare när du änndå har allt loss! http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-2000020368/ Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joque 5 Postad 7 Juli , 2016 (redigerade) Byt till en rörgivare när du änndå har allt loss! http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-2000020368/ Kalle Den ser ju kanon ut! Nu har jag redan skruvat ihop den gamla, men fubkar den dåligt så ska jag ta en tur till Feltema :-) Redigerad 7 Juli , 2016 av joque Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser