Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Riro

Vilken olja till MD21

Rekommendera Poster

Har en MD21B med MS3B backslag. Vilken olja är bäst för motor resp backslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade samma bestyckning i min båt körde jag med volvo orginal. Motor:VDS 2 15W40 och till backslaget: Transmissionsolja 75W90. Detta fungerade alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slå till på den här oljan då till motorn, http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Inombords-dieselolja-15W-40/
och spara en slant, om det ska vara 15w40 som Westfjord säger, och han brukar ju ha koll. Motorn har ju några år på nacken, och den här oljan spöar garanterat den olja som såldes för 30 år sedan i Volvo Original-förpackningar med hästlängder och som motorn ursprungligen var tänkt att köras på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det skiljer ju 6 kronor och 10 öre jämfört med volvo orginal hos hjertmans, men visst Biltema har säkert bra oljorwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha, kollade faktiskt inga priser, tänkte bara att Vorlvo Original brukar vara riktigt dyrt.
Jo, med sådana prisskillnader hade nog även jag dristat mig till att köra på Volvo Original!

Själv häller jag däremot en olja som kostar 99 kr för 4 liter från Biltema i MD5:an, men det är en heeelt annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan, men det höjda bränsleskatten på 20 öre kompenserar Biltemaoljan för ungefär 30 liter soppa, vilket med en förbrukning på 0,3 liter/M (som t ex det brukar vara på Albin 25:or med den här motorn) betalar besparingen merkostnaden för bränsle för 100 sjömil! Vilket räcker för en stor del av säsongen för många personer.

Så, vilken olja väljer du nu då?!! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan då rekomendationen enl. instruktionsbok är SAE 30 CD både till motor och backslag. Är medveten om att oljorna utvecklats en del efter att motorn tillverkades (79-81). Undrar därför om en modern SAE 30 olja är bäst eller om någon annan är att föredra och i så fall varför. Ska montera ett nytt (aldrig använt) backslag och vill ju inte att det ska börja slira p.g.a. fel olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också osäker på oljekvalitet när vi fick dieselmotor i båten efter alla år med utombordare. Då var det nära att jag köpte den rekommenderade VP-oljan. Men sedan när jag såg i verkstadshandboken att man kunde köra vanlig olja bättre än en C eller D-klass så tog jag gud i hågen och körde den vanliga Biltema eller COOP-oljan. Den hade ju betydligt bättre klassning än den gamla som ju egentligen inte fanns längre.

Sen stod det också att samma olja som motorn kunde hällas i drevet. Det har fungerat bra billiga oljan under några år i den 31 år gamla maskinen. Än snurrar manskinen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den av Peter_K föreslagna oljan är säkert helt OK att använda i en äldre motor, men det gäller det gäller inte generellt att modernare olja är bättre än den som följer äldre specifikationer.

Mer om detta här.

 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=375529

Notera att det som diskuteras i tråden är främst tillsatser. Syntetisk olja är så gott som alltid att föredra även i en äldre motor, men gör ingen större nytta i en äldre båtmotor.

Yanmar avråder starkt från användning av syntetolja till vissa motorer. Varför har jag aldrig fått någon förklaring till, men ser heler inget problem med att följa rådet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite intresserad av varför man rekomenderar en single grade olja, förstår inte vad den har för fördelar jämfört med en multi grade? Är mest fundersam för oljan till backslaget som har koner som ska greppa lagom mycket och inte ska slira.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En multigradeolja innehåller oftast viskositetsstabiliserande tillsatser. .

Vissa syntetiska oljor kan tänkas klara en mutigrade spec utan tillsatser ex. syntetisk 75W - 80 växelådsolja.

Dessa tillsatser, som kan uppgå till ca 25 % av volymen i en mineraloja, kan liknas vid snören som är ihoprullage till nystan vid låga temperaturer för att sedan vecklas ut i höga och på så sätt stabiliserar viskositeten. 

I en växellåda huggs dessa snören av mellan kuggarna. Detta är ett problem i t.ex. motorcyklar där samma olja används till att smörja både motor och växelåda. En 15W - 40 kan ganska snart bli en 15W-20 och förlora förmågan att behålla en oljefilm mellan metalldelar där höga lagertryck förekommer.

En så kallad strait olja ex. SAE 30 saknar helt dessa tillsatser.

Ett annat skäl är använda oljor utan dessa tillsatser är om oljetemperaturen är hög, som ex. i motorgräsklippare.Det skulle annars finnas risk att tillsatserna bryts ned av den höga temperaturen.  Men till motorgräsklippare använder man idag ofta syntetoljor istället. Synteteisk basoljan har högre viskositetsindex än mineralolja varför det behöves betudligt mindre tillsatser för att uppnå samma spann i viskosotet. Dvs en syntetsik 15W 40 inehåller betydligt mindre tillsatser än en 15W 40 mineralolja.   

Du kan säkert använda syntetisk multigradeolja i backslaget, men då bör du för säkerhetsskull byta den då och då. Syntetisk växellådsolja GL4 skulle ockkså kunna vara ett alternativ som ersättare för SAE 30 motorolja.  Dennan skulle i så fall behöva bytas lika ofta som SAE 30 strait olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är mycket liten för fel val av olja. Alla oljor smörjer.

Du märker lätt om kopplingen skulle börja slira,då får du linka hem på lite lägre effekt och byta olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar nog bli gammal och trött, efter att ha läst tråden en gång till gick jag tillbaks till min kvitto och anteckningsbok, jag använde samma olja till backslaget som till motorn, ursäkta mig!crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om en rak SAE 30 olja är att föredra i backslaget då den inte bryts ned lika fort som en multigrade syntet ellet mineralolja. Den är dessutom billigare.

Till motorn kanske det är bättre med en multigrade mineral då tillsaterna inte bryts ned lika fort. Vore dock en fördel att kunna ha samma olja i motor och backslag, så det lutar nog å SAE 30 även i motorn. Tack för all info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, så du körde med SAE 15W 40 mineral till både motor och backslag?

Orsaken till att jag tar upp detta mitt i vintern är att jag kommit över ett oanvänt backslag som aldrig varit fyllt med olja, men jag vill fylla olja innan montering för stt kolla så inte packboxar och packningar torkat så dom läcker. Det var välett tag sedan MS3 tillverkades så det har väl legat bra många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag körde 15W40 i både motor och backslag, som en liten notis kan jag säga att jag gjorde detta under sista säsongen innan jag bytte motor och backslag vilket innebar att sista säsongen pressade jag min 30 år gamla md21B mycket hårt och det funkade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...