Gå till innehåll
fredag 18 augusti 2017
kapten_nemo

Vad har ni för grill i båten?

Rekommendera Poster

widfeldt    2

När vi åkte HT-båt hade vi en sådan här gasolgrill: 

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-sommarprodukter/GG791433S/nordic-season-summer-bbq-gasolgrill-gg791433s-svart

Den går på samma gasolflaskor som biltemas lilla gasolkök vilket vi också hade i båten. 

Både kök och grill i praktiska lättstuvade plastväskor och samma bränsle var bra egenskaper i liten båt.

/Fredrik

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
rejas    42

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-sommarprodukter/GG791433S/nordic-season-summer-bbq-gasolgrill-gg791433s-svart

Den går på samma gasolflaskor som biltemas lilla gasolkök vilket vi också hade i båten. 

Både kök och grill i praktiska lättstuvade plastväskor och samma bränsle var bra egenskaper i liten båt.

Hmm, den såg inte dum ut heller. Är det flaskor med skruvanslutning? Passar en flaska till ett primuskök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Georg_Ohm    486

Under någon säsong hade vi också en gasolgrill, litet annan modell, men samma princip, en engångs gasolflaska med brännare som värmde upp en stekhäll belagd med Teflon.

Just det, en stekhäll, det hette "grill" men man var tvungen att pensla på en olja som gav grillsmak (antagligen samma kemiska sörja som Burger King använder).

Rent tekniskt funkade denna "grill" jättebra och var lätt att använda, lätt att rengöra och lätt att stuva undan, men inte fasiken smakade det "grillat" om det man lade på hällen, men det blev ju utmärkt stekt! Ja även racklette gjorde vi på denna, kladdigt fint och välsmakande, men någon grill var det inte!

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mackey    669

Fortfarande samma cylindergrill och fortfarande nöjda.

Kommer absolut att köpa en ny likadan när den här är usliten.

Gasol är uteslutet för oss, pysslet med att få fin glöd hör till grillningen. Det får ta tid, vi har inte bråttom.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
widfeldt    2

Hmm, den såg inte dum ut heller. Är det flaskor med skruvanslutning? Passar en flaska till ett primuskök?

Nej, det är såna här flaskor: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-2000035641/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
widfeldt    2

Under någon säsong hade vi också en gasolgrill, litet annan modell, men samma princip, en engångs gasolflaska med brännare som värmde upp en stekhäll belagd med Teflon.

Just det, en stekhäll, det hette "grill" men man var tvungen att pensla på en olja som gav grillsmak (antagligen samma kemiska sörja som Burger King använder).

Rent tekniskt funkade denna "grill" jättebra och var lätt att använda, lätt att rengöra och lätt att stuva undan, men inte fasiken smakade det "grillat" om det man lade på hällen, men det blev ju utmärkt stekt! Ja även racklette gjorde vi på denna, kladdigt fint och välsmakande, men någon grill var det inte!

..

Den här har både stekhäll och vanligt grillgaller så lite mer grill än den du hade är det nog. 

Men det är absolut en kompromiss...  

Nu har vi större båt och kör med Weber Anywhere kolgrill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SE2517    4

Weber Go Anywhere kolgrill.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Caribic410    329

..

Är det gegga som ger grillsmak på BG? Då har dom lyckats.. tycker jag.

Käkade nästan aldrig burgare förut men med BK.. brukar det bli 1-4 st chilli-cheese-burgare ibland.

"Stuva undan" då kommer jag att se mental bild av "tv shop...

Stoppa pryl under sängen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Georg_Ohm    486

För en del år sedan var jag bjuden på ett exklusivt grillparty på takterassen till ett respektabelt hotell.

Övriga gäster var några musiker, skådespelare, idrottsprofiler och en och annan politiker.. och jag... I kostym och slips...

Nåväl, det hade ställts upp några större gasolgrillar i prisklass som en mindre småbil eller 25 år gammal orustbyggd segelbåt... Det låg någonting i grillarna, under gallret då, som mest liknade isländsk lavasten. Det som låg på grillarna var olika sorters hamburgare, olika nöt och fläskköttsblandningar... ja och några vegetariska alternativ inget annat.

Ja det smakade ju inte illa på något sätt, men det smakade ingenting annat heller. En himla tur att det fanns ett helt bord uppdukat med olika kryddor, såser och dressingar.

Det fanns även en stor mängd andra viskösa varor, en del jästa, mousserande, brända och destillerade, och det var väl mest för dessa som alla gästerna hade kommit.

Gasol är alldeles utmärkt, men det ger ingen grillsmak, inte "överaskande" ens med lavasten.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år blir det till att byta ut min Weber go anywhere gasolgrill mot en likadan fast för kol.

Det är både kladdigt och farligt för fingrarna att behöva torka ur grillen från allt fett som lägger sig i botten och under brännarens sylvassa skyddsplåt...

Kolet bränner upp allt fett och kvar blir aska som man snabbt och lätt daskar ur. 

Vill någon köpa en lätt begagnad Weber Go-Anywhere gasolgrill är det bara att PMa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AndW    18
Postad (redigerade)

Jag träffade en tysk isomras, han kom med ett gäng rostfria plåtar ca400x250mm med massa hack i kantena + ett galler ung samma storlek i en prydlig trave som sattes på ett ögonblick i hop till en sharmangt kol grill likn ett diskställ. Har någon sett något liknande, o var handlar jag en dylik tingest eller måste det bli hemslöjd. Själv använder jag en lågbudgetvariant 2runda hinkar på3 ben ca50-75kr. Men sparar dom använda briketterna i en peparkaks burk av plåt till nästa gång, det funkar klockrent,då blir det mindre skitigt o ej så stor kolförbr. Dvs behöver ej köpa så ofta nya briketter.

Vet att jag svarar på ett fyra år gammalt meddelande...men 5 min efter att jag läst detta inlägg råkar jag se följa de grill i Praktiskt Båtägande: http://www.roswi.se/produkter/sport-fritid/friluftskok-matlagningstillbehor/grillar/gr-fpg

Om länken försvinner nån gång kan man söka på "flatpack grill".

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Makro    34

I Skärhamns gästhamn i kväll råder det inget tvivel om vad båtfolket väljer, 12 stycken Weber Go anywhere av 12 grillar :D

20170724_182846.jpg

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
per_62    20

Har en Weber Go anywhere samt "Weber Compact Rapidfire Chimney Starter 7447".
"Skorstenständaren" är mycket bra och snabb, speciellt att man slipper den förhatliga tändvätskan som luktar illa och troligen inte är så bra för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu