Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jarb

Motorinterface, Lowrance - Yamaha F150

Rekommendera Poster

Har en Yamaha F150 med Command Link instrument och en Lowrance LMS-522 plotter som jag vill ha upp motordata till via ett motorinterface. Enligt uppgifter som min marinhandlare fått fram via Lowrance skulle det gå att köra motordata direkt från Command Link hubben till plottern via deras motorinterface med art no 120-37. Nu när jag fått hem interfacet så är NMEA kontakten en hane vilket även uttaget i plottern är. Det går alltså inte att koppla direkt mellan command link hubben o plottern.

Interfacet verkar vara för att köra in motordata på ett NMEA-nätverk vilket jag inte har och helst inte vill bygga. Min handlare har idag varit i kontakt med Lowrance och försökt få fram om det går och vad som isf krävs för att köra direkt från hubben till plottern men ännu inte fått nåt svar då de själva verka osäkra på vad som gäller. Min enkla lilla fråga blir alltså, kör någon motordata direkt från Command Link hubben direkt till en Lowrance plotter utan att ha ett NMEA-nätverk och vad har ni isf för utrustning för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lyckats reda ut vad som gäller runt detta. Med Lowrance eget motorinterface behöver man ha ett NMEA2000-nätverk oxå för att det ska funka men det går att köra direkt från hubben till plottern men det är inget som Lowrance har prylar till utan då behöver man en kabel från en tredjepartstillverkare. Maretron har en som har artikel nummer MARE-002 som går att koppla direkt från hubben till plottern. Min handlare säljer inte Maretrons grejer och jag har fått ett bra pris på de delar som fattas för att få till ett nätverk så jag kommer köra på den varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag stötte på ett hinder till på vägen runt detta och det varit så svårt att få fram info vad som gäller så lägger jag in lite till i min lilla motorinterface-monolog och förhoppningsvis har nån lite nytta av det. Förvånande nog följer det inte med minsta lilla monteringsinstruktion till vare sej nätverkskitet eller motorinterfacet.  Efter att ha kopplat in alltihop så fick jag fram alla motordata till plottern men jag fick ett lustigt fenomen. Såfort jag satte på huvudbrytaren så gick motorinstrumenten igång oavsett om tändningen eller plottern var på eller av.

Plottern bakmatade alltså på nåt vis instrumenten via nätverket. Efter en del vånda o funderande provade jag att klippa av den röda strömkabeln i motorinterfacet o det fixade problemet. Nu startar instrumenten inte förrän jag slår på tändningen men jag får ändå fram alla data till plottern. Den stora fördelen med att ha datan i plottern är att man får alla värden exakt i siffror. De runda Command Link instrumenten erbjuder bara enkla staplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått en mejlfråga om detta o eftersom jag nu vet den exakta anledningen till att instrumenten startade så fort jag kopplade in NMEA-sladden så lägger jag in orsaken i denna tråden. Firman som installerade min plotter hade sett till att NMEA-nätverket alltid var spänningssatt trots att inget nätverk ens var installerat. Eftersom Command Link i princip är NMEA2000 med andra kontakter o de var hopkopplade så startade instrumenten så fort nån del av CL-systemet eller NMEA fick spänning. Numer ligger matningen av CL o NMEA via tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Har en yamaha likt din trån 07 och en garmin 521. Vet du om det är möjligt att koppla ihop dessa på samma sätt? Vad behöver man och var sitter den utgången från yamahas instrument? Är det så enkelt som till din lowrance är jag ju helt klart sugen på en ihopkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o främst måste din Garmin va NMEA2000-kompatibel. Sen måste du ha Command Link instrumentering. Du kopplar in dej på Command Link hubben som dina instrument är anslutna till, förutsatt att du har en ledig device-plats i hubben. I övrigt bör det va lika vad gäller inkoppling och Maretron-sladden (inget nätverk) eller Lowrance-sladden (nätverk) bör funka även på Garmin om nu inte Garmin har egna prylar. NMEA är ju en standard o det går bra att blanda komponenter. Maretron har fö en sladd för nätverk oxå. Det går oxå alldeles utmärt att själv göra en sladd  genom att skarva en Yamaha-pigtail-kontakt för CL med en vanlig NMEA2000-sladd. 4-sladdar med samma färger skarvas bara ihop. Om du inte har CL tror jag att det går o komma åt datan direkt via CL-uttaget på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat och kollat, verkar som om instrumenten är cl. Plottern har nmea-kontakt. och hittat en avlång histroria under ratten dit intrumenten är kopplade. Där finns ett ledigt uttag. Gissar att det är hubben. Så långt så enkelt. Båtfirman där jag brukar handla har inga sådana sladdar. Den firma jag hittat som säljer Maretron hade sem.stängt och åter nästa v. Ska maila och se om dom har och vad den kostar. Tack för infon så länge så återkommer jag med vidare info. kanske fler som går i dessa tankar och har nytta av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Jag får börja med att tacka för dina inlägg och tips. Helt klart sugen på en sådan kabel som nämns ovan (Maretron) men att få tag i en är inte enkelt. Den firman i Stenungsund tycks inte vilja sälja någon. Har ringt två gånger och mailat två gånger utan att få vare sig svar eller prisuppgift. Svarade på telefon och bad mig maila frågan, detta två gånger. Om man inte vill sälja grejer så är frågan vad dom gör för att få inkomst, kanske handlar med andra företag men då borde ju detta framkommit via telesamtal eller deras hemsida. Finns det något annat företag som säljer Maretron i närheten av Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist med firman som inte vill sälja. Jag har två lösningar på ditt problem. Den ena är att du handlar en Maretron-kabel av Jim på BOE Marine. Jim är trevlig, kunnig, serviceinriktad och billig. En firma jag gärna rekommenderar. Firman är Amerikansk men han skickar gärna till Sverige. Inga problem med det förutom att du får betala tull o moms, ca 28%, och postens avgift, 100 kr, när du löser ut paketet. Jim tar 107 dollar och frakten går väl på en 20:a skulle jag gissa så du har den nog hemma för ca 12-1300..

http://www.boemarine.com/

Den andra lösningen är att du gör en kabel själv o halva delen kan du få av mej mot att SSRS får en slant. Jag byggde om elen i min båt i vintras och fick lite pigtail-bussar över. Jag har skickat några sådana halvor alla redan till folk här som velat bygga egna interface. Du köper sen bara en NMEA-kabel i den variant du vill ha och skarvar ihop dom. Om detta är aktuellt så mejla mej namn o adress så skickar jag den o sen får du lova o sätta in vad du tyckte den var värd på SSRS post-giro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen, vilken toppenfin ide. Du va då en hygglig prick. Ska översända min adress så ska våra vardagshjältar få en slant extra. Du kanske rent av vet vilka kablar som ska kopplas ihop? Kanske står längre upp, ska ta mig lite tid att läsa tråden igen.

Man kan inte sluta förundras över vissa företags strategi. Men kanske lever av annat än privatkunder.

Tack på förhand och ett gott nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ditt mejl med adressen så jag skickar sladdhalvan när helgen är över. NMEA2000 och Commandlink är samma sak, bara kontakterna skiljer. Du skarvar alltså kablarna färg mot färg. Vilken typ av interface du vill ha väljer du med den NMEA kabel du skarvar ihop med. Jo jag tycker det är ett bra sätt att göra sej av med saker som ligger o skräpar i nån låda. Jag blir av ,med prylar jag inte behöver, nån annan får nytta av det och Sjöräddarna får en slant :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, sladden kom fram. Nu ska bara en insättning göras på ssrs. Inte hunnit dit än men blir vilken dag som helst, kanske redan idag. Haft fullt upp med både arbete och reparation av båtövertäckningen som gick åt skogen i stormen. men inga skador vare sig på människor eller båtar som tur är.

Du skrev olika interface beroende på vilken sladd som väljs, hur ter sig skillnaden? Inte bara att köpa en förlängningssladd för nmea och klippa och skarva?

 

Tack så länge för din hjälp och dina övriga intressanta inlägg som jag tagit del av med intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra att den kommit fram! Jo, om du kollar på de första posterna så ser du att man måste göra olika beroende på om man vill koppla direkt från Command Linket till plottern eller vill gå via ett nätverk. Den ena sorten har en han-kontakt och den andra en hona och det är därför som Lowrance-interfacet inte funkar för direktkoppling utan nätverk som jag ville göra. Nu har jag ju nätverk i min båt ändå som du kan läsa ovan men jag har inget annat anslutet och skulle lika gärna klarat nej utan. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag bara bytt kontakt på Lowrance interfacet men nu är det byggt som det är så nu får det va så. O vem vet nån dag kanske jag vill hänga på nåt mer på nätverket.

Nu kommer jag inte ihåg vilket som var vilket men det är enkelt att kolla. Om du har eller planerar att bygga ett NMEA-nätverk i båten så ska skarva Pigtail-sladden med en NMEA-sladd som passar i device-benet på ett NMEA-T, se bilden. Om du istället vill koppla direkt utan nätverk så ska du istället skarva med en NMEA sladd som passar direkt i NMEA-uttaget i plottern. För som sagt den ena kopplingen kräver en hona medan den andra kräver en hane, åtminstone på min Lowrance..

Lycka till med kopplandet och är det nåt mer du undrar så fråga på :-) Jag ser fram emot en funktionsrapport och bild på resultatet. På posten nedan ser du hur det ser ut hos mej..

post-26269-1394236905,5026_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O här är hur det ser ut hos mej, det finns mer data än detta och visa men detta är vad jag har framme.. Uppifrån och ner:

Motorvarvet, mycket exakt. Bra när man testar proppar vilket är precis vad jag gör på bilden. Annars fotar jag sällan plottern.

Bränsleekonomi, tyvärr omvänt nm/l och det går inte att vända till tvärtom på min Lowrance. Får vänja sej helt enkelt.. Docj mycket exaktare än Yamaha-instrumentet som oxp bara kan visa bakvänt..

Motorns kylvattentryck, kräver extra givare så om du inte har den kan du inte få upp den..

Motorns temperatur, tyvärr inte kylvattentempen utan en givare rätt i blocket så bli inte ororlig om denna temp far iväg uppåt 110 - 120 grader. Vi har haft detta uppe i nån tråd innan och innan man vet detta är det lätt att bli lite ororlig..

Smörjoljetrycket.

Trimläget, oxå mycket exaktare än Yamaha-instrumentet.

De två sista är batterispänningen i startbatteriet respektive förbrukningsbatteriet..

Som sagt finns det lite grejer till att få upp. En annan kul men onödig sak är att du även kan köra lite data baklänges till loggen via NMEA0183 om din plotter har det oxå. Då kan du få GPS-fart i loggen, klocka, vattentemp och djup. Det är bara två sladdar som ska ihop mellan loggen och plottern och vill du göra det oxå när du ändå kopplar kan jag fixa fram en instruktion hur du kopplar mot loggen. Hur du gör mot Garmin-plottern får du lista ut själv för det kan jag inte..

post-26269-1394236905,6058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb. Lite uppdatering. Man kan som sagt förvåna sig över firman i stenungsund och dennes ovilja att sälja grejer. Sen finns det hjälpsamma personer som du och Garmin för jag åkte förbi Garmins serviceanläggning strax söder om Göteborg och passade på att gå in och prata uppdatering av sjökort och frågade vilken sladd dom tyckte jag skulle köpa för att koppla ihop din sladd.Tänkte att dom är nog inte så intresserade av att hjälpa till efter som det är en efterkonstruktion men dom bekräftade möjligheten och till och med gav mig en sladdbit för detta. Mycket trevlig och hjälpsam personal. All heder åt dom där. Dom upplyste också om att Garmin har en sladd just för detta men ingen av båttillbehörsfirmorna jag pratade med i somras kännde till detta. Kan vara bra för andra att veta som vill göra samma inkoppling. Han trodde den sladden kostade runt femhundringen.

Har ännu inte skänkt en slant till Ssrs men det görs i sammband med månadadens räkningshantering. Kan bli så att både du och Garmin skänker en slant vardera för erat fina engagemang i detta. Fast Garmin vet inte om detta. Kanske svänger in där nästa gång jag har vägarna däråt och kastar in lite fikabröd åt servicepersonalen också.

Sladdarna är nu ihopkopplade genom lödning. Bara att vänta på våren och testa detta.

Ha en fin söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har sjöräddarna fått ett bidrag. Blev kanske inte så mycket billigare än en sladd men det kan vara ett billigt bidrag till att rädda liv. Får väl tilllägga att jag glatt betalar årsavgiften sen lång tid tillbaks också. En organisation jag gärna hade deltagit i men tyvärr hinner jag inte till närmsta station på en kvart så det får bli stöd på detta passiva sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkopplat och testat. Dock ej provkört. Bara på tomgång och en rad med motordata dyker upp. Ska laborera och testa och se vad man får upp och inte. Återkommer så fort det skett ett test under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört en del och försökt ändra i infofältet. Vill jag ha bränsledata framme samtidigt som kartplotterbilden läggs ett fält med liter i timman, återstående bränslemängd samt mätområde. Mätområde? Hade räckt med liter/nm men det går bara tillsammans med mera data och utan kartplotterbild. Kanske en uppdatering av plottern ger större möjlighet. Kanske behövs en mera avancerad plotter. Dock helt klart intressant för att luska ut optimal fart. Detta har ännu inte hunnits med pga. för mycket vind och vågor eller för mycket folk ombord för att trixa och testa. Jarb. Stort tack för dina råd, tips och hjälp. Sladden och ovan metod funkar perfekt. Nu blir jag dessutom sugen på att testa propellrar men det kanske får vänta ett tag, sånt kan tendera till att bli dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkar! På min Lowrance kan jag välja datan en o en mrn jag retar mej fortfarande på att förbrukningen visas på det Amerikanska o för mej helt bakvända sättet. Dvs Nm/liter isf liter/Nm.. Trots flera säsonger vill inte min hjärna acceptera att högre siffra är lägre förbrukning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Plockar upp en gammal tråd och hoppas att ni som var delaktiga då fortfarande är aktiva :)

Jag har en F150 2013 och en lowrance HDS-5 som jag skall försöka få till ovanstående.

Jag har fått hem lowrance startkitet för NMEA nätverk samtmotor interface kabeln till CommandLink.

Jag har kopplat in allting på köksbordet (se bifogad bild) och antar följande:

Kabeln till vänster, artno 120-37, skall till commandlink interfacet

Kabeln i mitten skall endast strömsättas

Och kabeln till höger går som enligt bild till plottern.

Är allt OK så långt?

 

För nu blev jag lite fundersam. Jag googlade lite och snubblade på denna guiden:

http://www.lowrance.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Yamaha_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

Här verkar det som om man behöver någon gateway kabel artnr (MAR-GTWAY-ML-09) för att ansluta till CommandLink. Men som jag tolkar så fick du det att funka, jarb, med den vanliga kabeln? 

Eller har jag beställt fel kabel?

mvh

Mikael

post-10017524-1394237355,3065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan nog koppla 120-37 direkt till HDS-5

behöver inte extra strömkabeln

den från ström från HDS-5

strömkabeln behöver du bara om du skulle ha andra enheter som saknar strömkabel

efter som plottern får redan ström så behöver du inte koppla in extra kabel



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gatewayen behövs inte, den är i princip bara Yamahas egen variant av ett NMEA-interface. Strömmatningen kan du skippa för CL-nätverket kommer spänningssätta NMEA-nätverket och ev spänningtter även plottern, känner dåligt till HDS-plottrarna. Jag fick ju lite krux med dubbla matningar, se ovan. Har du kollat att du har en ledig device-plats i CL-hubben? Har motorn YCOP, startspärr, och det enklast uppbyggda CL-systemet är platserna nämligen slut och du kommer inte vidare utan att komplettera CL-nätverket med en extra hubb..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Jaha så då räcker det alltså att koppla ihop två T-kors med två nedåtgående utgångar till CL resp plotter då. Sedan med två terminatorer i vardera ände.

Ajdå, nä det har jag inte kollat.

Det kanske är sannolikt att jag har den mindre installationen då jag har en mindre båt, 59 ht. Och ja motorn har Y-COP så då kan det ju vara så att portarna är fulla.

Är det krångligt att sätta dit en ytterliggare Hub och är de dyra?

mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är rätt och riktigt. Du ska bara ha EN matning på systemet, vettigast är från CL-systemet då dess matning troligen ligger via tändningslåset och redan finns :)

Högst troligt, min Yamarin 64 är riggad med det simplaste upplägget för CL enligt bilden. Det blir då tre platser i hubben, varvräknare, logg och så en till, på bilden används den till YCOP. På min var den ledig o där sitter alltså min interface-kabel som sedan är ansluten till ett NMEA-backbone och vidare till plottern precis som du kopplat på bordet. Dock utan ström-T:et du har i mitten o alltså inte behövs.

Du behöver i så fall en hubb till och en pigtail-bus för att koppla ihop din nuvarande hubb med ytterligare en. Hubben kostar 1150 kr och en 60 cm lång pigtailbuss, kortaste va jag vet, går på 433 kr enligt 2012 års riktpriser från Yamaha.

Edit: Det är fel i sista stycket ovan. Det är de 6-poliga mainbussarna som används för att koppla ihop hubbar. De 4-poliga pigtailbussarna kan inte användas till det. Minnet svek men en koll i rigging guiden klargjorde det hela..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, det är inte en pigtailbuss du behöver för att koppla på ytterligare en hubb. Det är en mainbuss som du ser i min edit ovan. Kortaste är 30 cm lång o kostar 860 kronor...Ska man va riktigt seriös ska man även sätta hattar på de uttag som blir tomma. Du behöver en 2-polig och två fyrpoliga, kostar 66 kr resp 78 kr. Prylar för en dryg tvåtusing i riktpris alltså..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj fasen. Det var ju en slant till.

Jag får åka och kolla på båten och se vad som gäller kring portarna för säkerhetsskull. Det är en 13 båt så chansen, om än väldigt liten, finns ju att de har fler portar nu just på grund av Y-Cop funktionen.

Men räcker det i sånt fall att fästa upp den nya hubben någonstans och koppla ihop den med den befintliga med mainbus-kabeln så får man ström, interface och hela köret genom samma kabel?

mvh

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du letar upp din nuvarande hubb och tar loss resistorpluggen som är längst till höger på hubben i bilden ovan. I det uttaget sätter du den nya mainbus kabeln som du sen ansluter till den andra hubbens vänstra mainbussuttag. I det högra sätter du resistorpluggen som du tog loss från den första hubben. Sen sätter du din motorinterfacekabel i nån av device-uttagen på nya hubben och sätter pluggar på de 2 andra device-anslutningarna och power anslutningen då bara första hubben ska strömmatas från tändningslåset enligt bilden ovan.

Din installtion kommer se ut såhär från höger till vänster. Devices kan sitta i vilken ordning som helst så det är bara exempel..

Hubb 1 - Power - Spänningsmatning från tändningslåset

Hubb 1 - Main - Busskabel från motorn

Hubb 1 - Device - Loggen

Hubb 1 - Device - Varvräknaren

Hubb 1 - Device - Y-COP

Hubb 1 - Main - Busskabel ansluts till hubb2 (resistorpluggen tas bort)

Hubb 2 - Power - Pluggas (hubb2 får ström via busskabeln från hubb1)

Hubb 2 - Main - Busskabel från hubb1

Hubb 2 - Device - Motorinterface

Hubb 2 - Device - Pluggas

Hubb 2 - Device - Pluggas

Hubb 2 - Main - Resistorplugg

Och eftersom CL är NMEA2000 med andra kontakter så ska du inte spänningssätta ditt NMEA nätverk då det kommer spänningssättas av CL. Du förlänger i princip bara ditt CL-nätverk med ett NMEA-backbone..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det mycket informativa svaret! yes

Du får starta en yamaha verkstad jarb :) 

Du har bättre koll än någon verkstadskille jag pratat med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har enligt ovan beskrivning kopplat ihop en hub till och på så vis kunna med yamahakablen få igång NMEA2k nätverket och det fungerade fint!

Fick upp massa ny data i plottern. Kunde än så länge inte se nån förbrukning då jag inte körde motorn utan endast slog på tändningen.

Nu kvarstår bara att montera prylarna på ett snyggt sätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Garmin 525s som inte har NMEA 2000, har först funderat på att byta till en Garmin 720s men efter ha sett interfacet för motordata på Lowrance och inte kunnat hitta om Garmins interface har samma funktionalitet vet jag inte hur jag skall göra. I Lowrace kan man välja att ha motordata direkt i kartan, lägga till egna fält med info om batteri etc, i garmin verkar det finnas betydligt mindre info att ha i kartvyn och man måste välja en annan vy för att se mer info om motordata som jag har fattat. Har tittat på Garmin 527sx men har inte hittat någon info om hur man kan presentera motordata i den, den släpps  för försäljning i april om jag inte läst fel.

Skulle vilja ha som Lowrance där man kan välja att ha massa info från motordata i kartvyn men det blir ju dyrt att gå från Garmin då jag också måste köpa nytt sjökort, ny givare till ekolod om jag skall byta till Lowrance

Någon som vet om det finns liknande funktionalitet i någon av Garmins enheter, rekomendera någon Garmin Lowrance plotter (ny som gammal med nmea 2000) som kostar som mest runt 7000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...