Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Corvus_corax

Båtvett och respekt

Rekommendera Poster

Jag har en fundering kring respekten för varandra på sjön.

Som nybliven båtägare förundras jag av den respeklöshet som jag skådat.

Det gäller i synnerhet de som har möjlighten att röra upp sjö å det grövsta med båtar i storlek med princess 35 och liknande. Ska man skylla sig själv som är ute på sjön samtidigt som dessa enligt min mening omdömeslösa båtförare är ute och finåker och samtidigt är på väg att dränka en mängd båtar i den oroliga sjön bakom.

Kan vara så att jag inte är tillräckligt avtrubbad ännu ( sjövan ) men att bli passerad av en båt i den storleken i 30 knop med 15 meterslucka i farleden kan vara ett äventyr.

Är jag ensam om iaktagelsen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar har olika marchfart, dvs går bra i vissa hastigheter.

 

Är det trångt kan man behöva dra av på farten, men - i planande fart, 30 knop drar många båtar mindre sjö än om dom körs i 10-15 knop! Värt att tänka på.

Skall man diskutera sjövett finns det andra beteenden som kan diskuteras:

 

- Håll till höger i farleder!  Förvånansvärt många som kör på sin vänstersida (Babord)

- Seglare får enlgit sjölagen inte kryssa i smala passager och smala farleder! Varje gång jag åker in eller ut genom fällström som är trång kryssar folk! Hur tänker man?

- Lägg dig inte dikt bredvid folk som du inte frågat om det är ok - alla kanske inte vill gnugga fender och söka nya kompisar på sjön..

 

Så det finns många saker som folk skiter högaktningsfullt i!

 

Ser fram emot ett båtkörkort så den allmänna kunskapsnivån höjs avsevärt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur bra olika båtar går i olika farter så kan det knappast vara ett gott skick att inte ge akt på att man drar upp sjö som ger vågor på 1,5 meter 15 meter från den båt man går om.

Självfallet så finns det myket annat att ge akt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag har vid ett flertal tillfällen önskat att jag hade ett paintballgevär i båten för att markera närgångenheten och de höga farterna på dessa båtar som skiter fullständigt i om de drar upp svall så andra båtar far illa av det. Undrar vad det blir för eftergifter av det förfarandet, och om det kanske vore värt att pröva vid lämpligt tillfälle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lustigt att just Princess nämns så ofta i sammanhang av bönder och dåligt sjömanskap? Visst är det mer en båt för nyrika lottomiljonärer och skattefifflande rörmokare?

Sällan man ser exempelvis en Storebro svina så.

Blir det skador av svall är det ju bara att polisanmäla. En befälhavare är alltid ansvarig för vad han ställer till med. Även efter båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Seglare får enlgit sjölagen inte kryssa i smala passager och smala farleder! Varje gång jag åker in eller ut genom fällström som är trång kryssar folk! Hur tänker man

Kan du ange källan och gärna en länk så vi kan läsa själva vad det står.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 07 augusti 2010 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag också Tommy.  Jag vet inte var han har fått det där ifrån, självklart är det inte olagligt att kryssa i smala farleder, däremot tycker jag att det är ett jävla otyg att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man påstår något, tex hänvisar till en lag, så bör man kunna visa var det står tex Sjölag (1994:1009) kpt 6 §2 och vad det står, inte bara kasta ur sig något som man inte har en aning om.

tommy


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS menar Stockholm.

Där finns mest brats och säkert högre grad av de som inte visar respekt för andra. Förekommer säkert på andra platser men inte i samma grad.

Dessutom har man knasiga hastighetsregler på vissa ställen i skärgården. 8 och 12 knop.

En Prinsess i 12 knop (och säkert många andra båtar) drar stort svall. Men de hastighetsgränserna har väll tillkommit för alla skärgårdsbåtar som snabbt ska fram.

Stress även på sjön i kungliga huvudstaden.

 

::Harry::

red, stavfel



Senast ändrad av crabfish | 08 augusti 2010 | 06:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skall läsa på sjölagen så du vet vad som gäller. De flesta har ju koll på vad som gäller i trafiken för bilar.. Men inte många har koll på hur man framför sin skuta.

Jag har tyvärr för mycket liv så jag har inte tid att läsa igenom hela sjölagen, men efter en snabbtitt fann jag detta:

Regel 9 – Trånga farleder

a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genom- farten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. c. Fartyg sysselsatt med fiske får ej hindra genomfarten för något annat far-

tyg, som framförs inom en trång farled. d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för far-

tyg, som kan säkert framföras endast inom farleden. Det senare fartyget får använda i regel 34 d. angiven ljudsignal, om det är tveksamt beträffande det korsande fartygets avsikt.

e. 1)

I en trång farled där upphinnande fartyg kan gå förbi endast under förut- sättning att upphunnet fartyg måste vidta åtgärd för att medge säker pas- sage, skall det fartyg som avser gå förbi tillkännage sin avsikt genom att avge i regel 34 c. mom. 1) tillämplig signal. Det fartyg som upphinnas skall, om det samtycker till passagen, avge i regel 34 c. mom. 2) före- skriven signal och vidta åtgärder för att medge säker passage. I tveksam- ma fall får det avge i regel 34 d. föreskrivna signaler

2) Denna regel fritar ej det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13.

f. Fartyg, som närmar sig en krök eller ett område i en trång farled där andra fartyg kan vara skymda av mellanliggande hinder, skall framföras med särskild vaksamhet och försiktighet och skall avge tillämplig i regel 34 e. föreskriven signal.

g. Varje fartyg skall, då förhållandena så medger, undvika att ankra i en trång farled.

 

Det står klart och tydligt att man inte får KORSA trånga farleder - vad gör man när man kryssar genom trånga farleder? Jo man korsar gång på gång.

 

Har du inget för dig så kan du läsa HELA sjölagen eller ringa Nisse på KBV, han har ju garanterat koll.

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns mer att läsa, har ingen aning om det är till min för eller nackdel, har inte ork att sätta mig in i ämnet. 20 sekunder å google så hittar man massor!

Ömsesidig hänsyn är ett återkommande ord där verkar det som att många seglare ser det som att alla motorbåtar skall ta hänsyn till dom inte tvärt om.

Undrar vad denna hatiska konflikt från segelbåtar till motorbåtar kommer ifrån!?

De jag känner som kör motorbåt hatar inte seglar, det är bara tvärtom!

Sticker ut hakan igen och säger: Det är samma sak på detta forum!

VARFÖR?

 

Är det okej att kryssa ut ur hamnen? Fråga: Expertpanelen

Hej! Jag undrar om sjövett i hamninlopp. Är det okej att kryssa ut ur hamnen då det är cirka åtta till tio meter brett mellan pinnarna i inloppet och samtidigt ha mötande båt på väg in. Jag drabbades av detta förra året i Björlanda Kile. Jag fick under en sträcka på cirka 20 till 25 meter väja fyra gånger. Båda båtarna var segelbåtar, på cirka nio till tio meter, jag gick för motor. Enligt normala väjningsregler så väjer självklart jag, men kan detta bara vara en fråga om hänsyn. Vill inte gnälla och kommer även i fortsättningen att väja utan fula ord, som ligger på tungan i denna situation. Men vore glad för ett svar då jag inte kan hitta svaret i min kustskepparbok.

Gnällspiken Eva
Svar:

Nej, Eva, du är ingen gnällspik. Din fråga tyder på att du tänker sunt och du håller undan enligt väjningsreglerna, men de flesta regler gäller för möten ute på mer öppet vatten. Regelverket är inte så tydligt var gäller manövrer inne i hamnar och en hamn kan även ha egna regler. Hamnregler bör inte avvika allt för mycket från normala sjövägsregler, eftersom man svårligen kan kräva att nya besökare ska känna till dem. Efter samtal med hamnkaptenen i Björlanda Kile som drivs av Grefab, har jag fått veta att de tillämpar gängse väjningsregler och har alltså inga specifika regler för just den hamnen.

Sjömansmässighet kräver att både segelbåtar och motorbåtar tar hänsyn till varandra. I en hamn kan man ofta på långt håll se om en mast rör sig inne mellan bryggorna och därför vänta så att man får mötessituationen där man har lite mer plats. Motorbåten borde alltså ha väntat, men om tajt möte som i fallet ovan ändå sker, måste segelbåtarna se till att motorbåten får plats till att hålla undan. Föraren av motorbåten kan inte veta varför segelbåtarna valt att segla ut ur hamn och inte använda motor och måste ge dem rätten att göra så. Motorer kan vara trasiga eller ickeexisterande.

Det är bägges skyldighet att tydligt visa sina avsikter och att undvika kollision. Skulle en kollision ändå inträffa, brukar inte sällan två tredjedelar av skulden läggas på den som borde ha väjt och en tredjedel på den andre, som i förstone inte hade väjningsplikt, men som ändå skulle ha väjt undan just för att undvika kollision. Man vill ju inte ha sak- eller personskador och kanske en sjöräddningssituation.

Sjömansmässighet kräver alltså hänsyn och finns en motor att använda i segelbåten, så bör den också användas, eller åtminstone vara igång och beredd. Men å andra sidan bör en båtägare även kunna behärska sin båt i de flesta situationer. Jag anser att en seglare bör ha förmågan att kunna segla sin båt in i och ut ur hamn, om så skulle krävas.

Om man inte tränar på sådana här situationer, hur ska man då behärska tekniken när den verkligen behövs?

I takt med att hamnar blir trängre, båtar blir större och motorer starkare och mer pålitliga, blir behovet att segla i hamn kanske mindre påträngande. Förr, då motorer mer hade karaktären av hjälpmotor och var mindre pålitliga, var det inte bara en sport utan även en allmän färdighet att segla i hamn och då behövdes ju motorn inte just då. Istället var man mer noga vid val av hamnplats och hade förmåga att förhala på det mest utstuderade sätt. Man kände sina egna och båtens begränsningar och ibland, liksom idag, välja bort en önskad hamn till förmån för en annan.

Somliga hamnar har krav på att motor ska användas i och ur hamn, men kan knappast hindra en båt utan fungerande eller existerande motor att ta sig dit. Båten kanske kommer för att reparera.

Slutsats: Det var bra av dig att väja, men du skulle helst ha sett de seglande båtarna tidigare och inväntat, så att mötena kunnat ske på öppnare vatten. Segelbåtarna kanske saknade motor eller hade trasiga motorer, då måste de få segla. Kanske tränade de. Men de bör också ha insett att det kan innebära problem med att kryssa i så trånga utrymmen (det är dock troligen bredare än åtta till tio meter mellan stolpar om nio till tio meter långa båtar ska kunna kryssa mellan dem) och därmed sträva efter att ge mötande chans att hålla undan. Ibland får man glida upp i vindögat ett tag, för att släppa förbi en mötande. Det är ju också en del i träningen för seglaren.

Berörda regler finns att läsa i Sjötrafikföreskrifter med mera från Sjöfartsverket. De finns även att ladda ner som pdf-fil påwww.sjofartsverket.se på www.sjofartsverket.se/tabla-a/htm/a11/a110/a1109/sjotrafikforeskrifter.htm, klicka på Sjötrafikföreskrifter, eller www.sjofartsverket.se/tabla-a/pdf/a1109.pdf).

 

SjöTF = Sjötrafikförordningen
SjöTK = Sjötrafikkungörelsen
IS = Internationella sjövägsreglerna

SjöTF 1 kap 3 § (tillägg och undantag från internationella sjövägsregler. Särskilda bestämmelser för sjötrafik i hamnar, kanaler och särskilda farleder)
SjöTF 1 kap 5 § (gott sjömanskap, omsorg, varsamhet till förekommande av sjöolycka)
SjöTK 2 kap 8 § (trångt farvatten)
Sjölagen 6 kap 2 § och 20 kap 2 §3 § (gott sjömanskap)
IS kap A, regel 2 (ansvar, sjömanskap, sjömansbruk)
IS kap B, sekt I, regel 6 (säker fart), 7 (risk för kollision), 8(åtgärd för att undvika kollision), 9 (trånga farleder)
IS kap B, Sekt II, regel 16 (fartyg som skall hålla undan), 17(fartyg som skall hålla kurs och fart), 18 (fartygs inbördes skyldigheter)

 

 

 

 

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i betydligt bredare farvatten.

 



Senast ändrad av RikardE | 09 augusti 2010 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det här inträffade mig för några år sen lite utanför vaxholm - det var en polisbåt som körde förbi mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står klart och tydligt att man inte får KORSA trånga farleder - vad gör man när man kryssar genom trånga farleder? Jo man korsar gång på gång.

 

Nja, det står att man inte får korsa en farled om man hindrar fartyg som inte med säkerhet kan framföras utanför farleden. I praktiken innebär väl detta att det rent jurudiskt sett går aldeles utmärkt att kryssa i en farled där det framförs en hel del fritidsbåtar, under förutsättning att det finns utrymme för trafiken att hålla undan.

Att det sedan som segelbåt är besvärligt och knöligt att kryssa sig fram i en farled gör att jag själv väljer bort det och tycker det är synnerligen irriterande med folk som nödvändigtvis skall kräva sin rätt till företräde men får väl hålla undan som det krävs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2010-07-??

På en trip ner till Västervik från Stockholm.

Seglade någonstans där det var ganska trångt en längre sträcka(minns inte var).

Många segelbåtar var det som var på väg ,både upp&ner.

Det kom en STOR Princess.En 50 är jag ganska säker på att det var.

Den killen som körde borde få medalj för både tålamod och gott uppförande.

Han saktade ner för varenda båt han mötte så långt jag kunde se.

Ärligt talat vete tusan om jag hade haft ..........Jaja.

Hoppas han e´ reggad här så han får lite creddit i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är riktigt kul att köra i svallvågorna efter de större båtarna. Dessa kolosser på 50 fot verkar gå riktigt blött och ser ut att plöja genom vattnet snarare än att rida på vattnet.

Men visst jag kan förstår att ligger man på svaj eller nära en brygga och tar en fika kanske det är mindre trevligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordet farled har en specik betydelse, ungefär en mätt sträcka där man säkert kan framföra större fartyg.
Det finns även farleder för fritidsbåtar och det finns i farleder även trängre sträckor där det kan vara nästintill omöjligt för en segelbåt att komma fram om man kryssar med kort sträcka mellan slagen.

Summa summarum så är det mesta sagt ovan vad gäller det formella, vad som gäller liksom och jag tänker inte bli någon sorts domare här... det är mer en uppgift för sjöfartsverket eller en domstol. Men som navigationslärare så har jag självklart fått frågan om vad som gäller, hur man tolkar?

Tja. För det första så tycker jag ofta att jag ser själv många båtägare som syndar mot en väldigt enkel regel, den att framföra sin båt i den högra kanten av en farled. För många kör mer mitt i en farled?

Tänk själv den styrman på ett större fartyg som ser en myriad av båtar framför sig och vet att han inte kan väja... har själv sett detta från bryggan på en finlandsfärja i Furusundsleden. Man ska alltså ej framföra sin båt i mitten där andra vill fram som inte kan köra åt sidan i en farled.

OM det inte kommer en stor båt då? Ja.. tja... nu talar vi mer sjömansmässigt framförande. Inte mitt i alltså är min åsikt.Varför ska du köra där. GE det utrymmet istället till snabbgående  båtar, ributflykter och amfibiekårens stridsbåtar. Då kommer de fram smidigt också...

Segelbåtar då? Samma sak. Visst kan man kryssa. Det gör man gärna eller hur? Jo... men att göra det framför en större finlandsfärja vittnar om osedvanligt dåligt sjömanskap och i strid med gällande §.

OM man gör det i en farled för nöjesbåtar, med så dåligt djup att större båtar helt enkelt inte kan köra där då har man enbart andra mindre båtar att ta hänsyn till... som enkelt kan stanna eller väja?

Men det är klart, är det så smalt att man kan tala om en längre sträcka där bredden är så begränsad att man inte ens kan hinna få upp farten mellan slagen ( dvs har svårt att själv manövrera tex ) då verkar det nog för mig vara dåligt sjömanskap att kryssa där. Har man ingen fungerande motor ber man om bogsering av en passerande det antal hundra meter / sjömil som det gäller. Tycker jag iaf.

Men att som motorbåtsägare klaga på att han måste väja för segelbåtar känns spontant lite väl inaktivt, är det så smalt att man inte kan köra åt sidan då är det väl verkligen läge att dra av lite?

Alla hjälper till för att det ska fungera smidigt helt enkelt? Och ligger väl på sidan i stora farleder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...