gragru 0 Postad 2 Maj , 2010 Jag och många andra har en massa problem med spindlar i båten. Eftersom min båt är liten är det lite extra obehagligt att ha dem krypande ett par cm från där jag sover. Jag har kollat på några trådar här på forumet, men det tar cirka 3 inlägg innan det spårar ur och blir ordvitsar och off-topic (förvisso ganska skoj inlägg men spindlarna struntar uppenbarligen i ordvitsar). Jag förslår därför att det hålls lite disciplin i den här tråden, eftersom jag vet att många gärna vill ha några bra tips. Så fråga är, vet nån hur minimerar spindelmängden i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 2 Maj , 2010 Ät upp dom: http://svtplay.se/v/1691553/hans_passion_ar_att_ata_spindlar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 2 Maj , 2010 Jaa faktiskt.Skulle vara intressant med ett seriöst förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 2 Maj , 2010 Jag har märkt att spindlarna lägger ägg och det kläcks små-små spindlar under mina förtöjningar, dvs mellan repet och knapen/däcket. Jag brukar därför försöka spola bort dessa från däck efter att jag lossat förtöjningarna. Sen ser jag till så att de tampar jag tar med ombord är relativt rensade från små-spindlar innan jag stuvar dem. Nu var det kanske inte ett svar på hur man får bort dem när de väl finns där men väl ett sätt att beskriva hur man kan minska deras förökning. Jag bidrar med en bild på en spindel som kom i vattnet en dag förra sommaren. Den var ca 15 cm mellan ögonen (skojar bara men den var 15 cm i total diameter). Den som vet vad det är för spindel kan gärna få höra av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 2 Maj , 2010 Nytt försök att få med bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 2 Maj , 2010 Är det inte så enkelt som att man köper en spraybyrk med insektsmedel, typ Radar och sprayar där de håller hus som mest? Sedan vädrar ut ångorna och lever ett spindelfritt liv så länge medlet avskräcker husdjuren och det är dags för nästa behandling...? /Lars Senast ändrad av gustafspappa | 02 maj 2010 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 2 Maj , 2010 Intressant fråga. Jag undrar oxå hur man lättast blir av med spindlarna. Än så länge har dom inte kommit in i båten (tror jag) men efter det att jag mastade på båten igår är hela masten och vanten fulla med spindelnät. Förra året var det en spindel som vävde sitt nät i vindexen. Så efter halva sommaren pekade vindexen åt samma håll var ifrån det än blåste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 2 Maj , 2010 Insektsspray är väl en bra idé... själv stampade jag ihjäl alla spindlar jag såg förr.. men det tyckte inte min skrockfulle kompis om för det betyder visst otur att döda en spindel i båten. Hur som helst, lätt för honom att säga som inte lider av spindelfobi.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 2 Maj , 2010 Det är ett gott tecken att ha spindlar ombord och i hemmet. Har hört att då har man varken problem med fukt eller mögel. Då de inte gillar det. Men det är något jag bara hört. Har tyvärr inget tips förutom radar som någon sa här. Lycka till Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 2 Maj , 2010 Har inte provat själv, men kanske fungerar? www.spindelfritt.se/produkt/spindelfobi-spindelskrack //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 3 Maj , 2010 Är rätt säker på att det är en Kärrspindel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 3 Maj , 2010 Tack för det. Kärrspindel var vad jag gissade också. Häftig var den ialla fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Maj , 2010 Har inte kärrspindeln vita streck på sidorna..? Edit: Med lite googlande så finner man... Det finns två arter av kärrspindlar (Dolomedes) i Sverige: *Fimbriatus - Vanlig Kärrspindel, mörkare med skarpa vita band efter sidorna... och inte ovanlig. *Plantarius - Större Kärrspindel, jämnt rostbrun (större)... sällsynt och globalt rödlistad enl. IUCN Red List http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=70360 Senast ändrad av Daniel_B | 04 maj 2010 | 02:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Maj , 2010 När ungarna var små fann vi en liten korsspindel som byggt ett litet nät långt in i hörnet på styrhytten bakom den takmonterade radarn. Jag testade att kasta in en ny-ihjälslagen mygga i nätet medan ungarna tittade på. Och med en jäkla fart kastade sig spindeln över myggliket och käkade! Så hela semestern gick mina tjejer (de var väl ca 3 och 7 år då) in med liv och lust för att mata spindeln med mygor de slog hjäl. Varje kväll fick den fler nysmackade myggor att äta än den någonsin kunde drömma om. Och på slutet av sommaren hade den vuxit sig till en riktigt stor, fet best. Korsspindlarnas svar på Mr Creosote i Meaning of Life. Men redan nästa sommar börjde de tycka att spindlar var litet äckliga. Och sedan dröjde det inte länge innan de istället för att mata skrek; äcklig spindel, jättestor, döda den! Det får ni göra själva säger jag. Låt spindelstackarna vara. De trivs ändå inte där de ideligen blir störda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 7 Maj , 2010 En sak som jag märkt är att de elektroniska (230V) spindel-skrämmarna verkar fungera. Vi har satt upp en sådan vid balkongdörren, och det har varit spindelfritt i ett år nu. Men på båten vill man ju ha en som går på 12V. Är det någon som sett en sån produkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 7 Maj , 2010 Ah, en årgångsklassiker!http://www.maringuiden.se/forum/;thread=2710 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 7 Maj , 2010 Ja, en riktig klassiker. Men, det verkar ju inte finnas nån vettig lösning på problemet. Det andra forumet behandlar grodor, nervgift och brevbärare, och det tror jag imponerar föga på spindlarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser