jailbird 0 Postad 31 Januari , 2010 Nån som har en Flipper 700 och har nån aning om vad friskluften kommer ifrån som motorn ska ha ? Det ända jag hittar är ju motorrumsfläkten, men den suger ju bara ut luften så var kommer friskluften nånstans Ska motorrumsfläkten gå hela tiden eller bara vid innan start Tackar för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 31 Januari , 2010 Motorn lär suga in luft överallt där luft kan komma in. Genom fläkten, springor runt luckor o.s.v. Såvitt jag vet ska fläkten inte behöva vara på när motorn är igång, motorn vädrar ju ur motorrummet genom att suga i sig luften som finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Februari , 2010 Har aldrig haft någon båt med inombordare själv.. men vad jag förstått så är den viktigaste funktionen för motorrumsfläkten att vädra ut bensinångor innan start och eventuellt efter tankning. Detta för att det inte ska bli någon explosion, vilket man sett händer varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Februari , 2010 Tummregel är att i motorrummet skall temperaturen inte var mer än 20 grader över yttertemp. Blir den högre rekomenderas fläkt som blåser in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 13 Februari , 2010 Hej Som angivits ovan tar motorn den luft den behöver i olika springor etc. Frånluftsfläkten kör man ett par minuter FÖRE start och under själva starten. Sedan skaden slås ifrån. En bra vana är att alltid öppna motorluckan innan (dagens första) start. Kolla oljan, spår av läckage och sticka ner näsan. Luktar det bensin - Kolla/åtgärda före start. En del äldre båtar hade lite underdimensionerade intag. Nog tar motorn den luft den behöver om man inte uppgraderar till betydligt större/mer luftkrävande motor eller sätter gummilister och isolering på ställen där luft kan ta sig in. Att verkligen isolera alla springor och göra ett riktigt intag på akterspegeln eller sidan kan dock göra en del för ljudnivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Februari , 2010 Fläkten kan mycket väl sitta där för att se till att motorrumstemperaturen hålls tillräckligt låg. Förutom att vädra ut motorrummet innan start om det är frågan om en bensinmotor. Koppla inte bort den utan att ha koll på temperaturerna efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 14 Februari , 2010 Jag har en lite nyare Flipper 717 och denna har luftintag på båda sidor akterut vid skarndäck för friskluften,ett svart plastgaller. Utsläppen för fläkten sitter däremot på akterspegeln,ett på var sida. Jag tror 700 med bensinare har sina intag/utblås likadant men ej säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 4 Mars , 2010 Men för att svara på din ursprungliga fråga Jailbird.... Se bifogad bild på den primära luftförsörjningen till motorutrymmet. Mvh / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 5 Mars , 2010 Hej Detta svar talar inte om var du skall ha din ventilationshål någonstans utan hur mycket en viss motortillverkare rekomenderar. Det är urspungligen skrivet av mig för en tid sedan till ett inlägg med ungefär samma fråga. Jag tolkar din fråga som om att du undrar hur mycket ventilation du behöver till ditt motorrum, hur många liter luft motorn vill ha vid förbränning är inte så intressant vid bygge av en motorlucka. Dålig ventilation i motorrummet, inte ens nya båtar har tillräcklig ventilation som motortillverkaren rekommenderar ex en Volvo Penta AQAD 41 B bör ha nästan 1 kvadratmeter ventilation för att den skall må bra, hur många båtar har ni sett med det. Ventilationen av ett motorrum består av tre delar. 1 Motorns luftförbrukning. Motorn förbrukar en viss mängd luft vid förbränningsprocessen, vilket fodrar en viss minimiarea för luftflödet. A= 1,9 * motorns effekt (gäller för dieselmotorer) A= 1,38 * motorns effekt (gäller för bensinmotorer) A= Arean i cm2 Motorns effekt i KW (1KW = 1,35596 hk) 2 Ventilation tillopp Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort. A= 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer) 3 Ventilation frånlopp Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp. Dessa areor är beräknade med en max längd på 1met och 1st 90 böj. Behövs det längre slangar eller fler böjar så måste man räkna om enl. särskilda tabeller. Om man vill montera en fläkt skall den alltid sitta på frånluft sidan motorutrymmet. Luftintag eller utsläppshål får aldrig monteras i akterspegeln. Luften i detta område är fylld av vattendimma och avgaser som kan komma in båten via dessa hål. Luftintag och frånventilation skall monteras så långt från varandra som möjligt, helst en på varje sida. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra. Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt vatten når luftfiltret.Det är riktigt att motorn tar det den behöver, men finns det inte tillräckligt så får du inte ut full effekt och motor kan ta skada. Om det inte går eller är svårt att lyft motorrumsluckan vid marchfart pga undertryck i motorrummet så är det dags att se över det hela.Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser