Jiell 4 Postad 2 December , 2009 Har just gått förarintyg men min lärare och förhörs förrättare hade aldrig hört talas om regeln om man möts i en för trång farled och samma typ av båt: jag har lärt mig (kom inte ihåg varifrån) att den som åker MED farleden har företräde. Mycket vanligt problem i bla Strömma kanal i Sthlm skärgård Någon som håller med eller säger emot????????????? Var hittar jag regeln?? Om det finns någon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 2 December , 2009 Den regeln finns inte. Man möts BB mot BB om man inte, radioledes, kommer överens om något annat. På vissa håll finns det lokala bestämmelser, exempelvis kanalerna i europa där man mycket väl kan få vänta och lämna företräde men ofta är det reglerat med skyltar eller trafiksignaler. Strömma kanal är väl inte så smal att två normala fritidsbåtar inte kan mötas? Max bottenbredd i kanalen vid ett djupgående på 2 meter, läste jag, är 7 meter. Senast ändrad av cerber0s | 02 december 2009 | 12:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 December , 2009 Defenitivt emot, alltid styrbordsidan fri om man möts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 2 December , 2009 Alltid styrbordssidan fri... Hhhhmmm... hur blir det då på t ex en Nimbus 26, Swemax/Minimax 690, Maxim 26 etc där styrbordet sitter på babordssidan... Finns ingen regel runt det, bara vanligt sjövett såsom att den som åker med farled har företräde... har jag alltid hört från vise kvinnor och män, men inte att det skall finnas någon regel runt detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 December , 2009 Nej den regeln var en blåsning. BB om BB bör tillämpas eller om man korsar varandras linjer bör man lägga på minnet: vinden in i höger öra, då är det bara att tuta och köra. Tutandet kan man dock hoppa över men man kan väl morsa på varandra :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 2 December , 2009 Men åker man inte med farleden oavsett vilket håll man kommer ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 2 December , 2009 Nej, farleder har en huvudriktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 2 December , 2009 Om så vore, så skulle man ju inte veta om vilken sida man ska passera en lateral utmärkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 2 December , 2009 Hej! http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009-44.pdf?epslanguage=sv#15 Sid 9, regel 9. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 2 December , 2009 Sid 15... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 2 December , 2009 Det stod ju inget om möte i farled där det är för trångt för två båtar att mötas. För det var väl det frågan handlade om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 2 December , 2009 Regel 9 – Trånga farleder a . Ett fartyg som framförs i en trång farled eller ett trångt farvatten ska hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbordssida som säkerheten och framkomligheten medger. När fartyg i sikte av varandra närmar sig varandra och det ena fartyget av någon orsak inte förstår det andra fartygets avsikter eller handlingar eller om det råder osäkerhet om huruvida det andra fartyget vidtar tillräckliga åtgärder för att undvika kollision, ska det första fartyget omedelbart indikera sin osäkerhet genom att i hastig följd avge minst fem korta signalljud med visslan. Denna signal får kompletteras med en ljussignal med minst fem korta blinkar i hastig följd. Regel 14 – Stäv mot stäv a . När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs så att det innebär risk för kollision, ska båda fartygen ändra sin kurs åt styrbord så att de passerar varandra babord mot babord. b. En sådan situation ska anses föreligga när man på ett fartyg ser det andra fartyget rätt förut eller nära rätt förut och om man på det första fartyget – under mörker ser det andra fartygets toppljus överens eller nära överens, eller – under mörker ser det andra fartygets båda sidoljus, eller – vid dager iakttar motsvarande bild av det andra fartyget. c. Om det råder minsta osäkerhet om huruvida en sådan situation före-ligger, ska man på fartyget anta att så är fallet och handla därefter. Oj. vad mycke text det blev... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 3 December , 2009 så om jag möter ett annat liknande fartyg vid ett ställe under en bro nära min hemmahamn där det är omöjligt att mötas eller i Baggenstäkets trånga farled så vet jag fortfarande inte vem som har väjningsplikt???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 December , 2009 Prova det som alltid funkar... Låt den andre åka före. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 December , 2009 Antag att din påhittade(?) regel faktiskt finns, i alla fall som en sorts kutym? I vägtrafiken finns ju ibland detta vägmärke vid trånga passager som då avgör frågan från fall till fall, på ett för bägge parter entydigt och förutsägbart sätt. Kostar pengar med skyltar och sjöfarten har som sagt en huvudriktning i farleder. Ganska rimligt då att utnyttja detta till att skapa en entydig regel utan en mängd dyra skyltar, kan tyckas? Nu är ju inte maxbredden begränsad för båtar och inte heller bromsförmågan provad årligen, så liknelsen med vägtrafiken haltar betänkligt. Exempelvis så är det ju ofta svårt att bromsa i medvind ifall det blåser hårt, eller den ena partens styrbords-sida kan ha en naturlig ficka (mötesplats) med lämpliga fasthållnings-möjligheter utifall att den smala kanaldelen är lång men ändå har fri sikt....etc. Det kan nog alltså finnas goda skäl för såväl vind- som geografiberoende flexibilitet map reglerna. Men om allt ändå är helt lika? Vid fallet med lugnt väder, lika strandkanter och två jämnbördiga men alltså alltför breda båtar som ändå vill passera samtidigt? Då kan väl lika gärna sjökortets huvudriktning ersätta dyra skyltar? Men krockar man lik förbaskat, vem bär egentligen skulden? En regel borde nog vara bra, eftersom ju alla i förhand då vet vad som gäller och inte behöver tveka så mycket, eftersom lagen är tydlig i skuldfrågan. Blir antagligen avskräckande dyrt för den som gör fel? Då...suck.... kvarstår bara att definiera i exakta termer när vädret anses lugnt och när strandkanterna anses sakna naturliga fickor, fri sikt anses råda....osv. Blir antagligen alltför många paragrafer att hålla reda på, gissar jag. Så kanske är rättsosäkerheten rentav bra, bägge parter tvingas då ta det lugnt, tänka själva och kommunicera sinsemellan? Även brist på regler kanske har sin rimliga orsak, när allt kommer omkring?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 December , 2009 Så kanske är rättsosäkerheten rentav bra, bägge parter tvingas då ta det lugnt, tänka själva och kommunicera sinsemellan? Även brist på regler kanske har sin rimliga orsak, när allt kommer omkring?? 1 Senast ändrad av Gunnar_ | 03 december 2009 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 December , 2009 Jag skulle vilja påstå, även om det inte är en regel, att den som är närmast eller kommer först till bron får företräde av naturliga orsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 4 December , 2009 Tycker jag är en sund och smart inställning. Blir mindre situationer då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 December , 2009 Nä, sånt fungerar inte med svenskar inblandade. Ett möte måste vara reglerat in i minsta detalj, annars kan det gå illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 5 December , 2009 Det enklaste är väl att den som är framme först vid farleden har företräde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 December , 2009 Men om bägge har samma inställning då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 December , 2009 Haha, ja... bättre att båda tvekar och gör upp med ögonkontakt än att båda har inställningen Jag går först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 December , 2009 Den enes försäkringsbolags advokater kontaktar den andres försäkringsbolags advokater för att utreda händelsen, under tiden ligger båda på varv och räknar förlorade semesterdagar. Under tiden njuter vi andra *icke-matcho* av sjölivet och att det blivit två båtar mindre i *den trånga farleden* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 December , 2009 Håller ni er bara nyktra så ska ni se att ni kan lösa situationen, trots att ingen entydig lag verkar finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 7 December , 2009 Tummen upp för den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbg_mogge 1 Postad 19 Januari , 2023 (redigerade) Lite skrämmande att läsa denna tråd då man märker att huvuddelen trots sina år på sjön inte har nån aning vad som gäller!! ..blir nästan arg. Flyttade ned till Götet från Norrland runt 2000, tog förarintyg två år senare, nu är det 2023 och har märkt att det råder vilda western på sjön.. Du ska ha intyg för vattenskoter, EU mopeder och allt annat, men du kan köra med hur många hästar du vill i aktern och upp till 12m utan att du ens vet vad du gör.. hur tänker regeringen??? Det finns regler att följa även till sjöss... det vet både Polis och Försäkringsbolagen om. Sidorna i bilden gäller maskindrivna båtar, segel har lite annorlunda regler. Redigerad 19 Januari , 2023 av Gbg_mogge 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Januari , 2023 12 timmar sedan skrev Gbg_mogge: Lite skrämmande att läsa denna tråd då man märker att huvuddelen trots sina år på sjön inte har nån aning vad som gäller!! ..blir nästan arg. Flyttade ned till Götet från Norrland runt 2000, tog förarintyg två år senare, nu är det 2023 och har märkt att det råder vilda western på sjön.. Du ska ha intyg för vattenskoter, EU mopeder och allt annat, men du kan köra med hur många hästar du vill i aktern och upp till 12m utan att du ens vet vad du gör.. hur tänker regeringen??? Det finns regler att följa även till sjöss... det vet både Polis och Försäkringsbolagen om. Sidorna i bilden gäller maskindrivna båtar, segel har lite annorlunda regler. Har du blivit kränkt? Tråden är mer än 13 år gammal.😂 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 20 Januari , 2023 2009-12-03 vid 15:42 skrev Jiell: så om jag möter ett annat liknande fartyg vid ett ställe under en bro nära min hemmahamn där det är omöjligt att mötas eller i Baggenstäkets trånga farled så vet jag fortfarande inte vem som har väjningsplikt???? Om trångt, man kan inte mötas och ingen annan tydlig regel gäller i ögonblicket, gäller först till kvarn.... En tydlig regel i farled är bl.a. vi mindre väjer för de som är 20m eller längre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 20 Januari , 2023 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Rammsee: Om trångt, man kan inte mötas och ingen annan tydlig regel gäller i ögonblicket, gäller först till kvarn.... En tydlig regel i farled är bl.a. vi mindre väjer för de som är 20m eller längre... Nä, så står det inte... se Regel 9b (nedan). Det finns ett "om" också. Redigerad 20 Januari , 2023 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbg_mogge 1 Postad 20 Januari , 2023 (redigerade) 12 timmar sedan skrev pseudonym: Har du blivit kränkt? Tråden är mer än 13 år gammal.😂 Vet inte om mitt andra inlägg försvann... sitter med mobilen. Nej har aldrig blivit kränkt, med Covid och reseförbud som gällde så skulle alla ha båt. Du har väl sett det själv. Men det är inte de jag bara syftar på, åk ut i Göteborg i södra skärgården som ett exempel.. folk har inget vett. Vissa har men de flesta vet inte vad de hur agera. Redigerad 20 Januari , 2023 av Gbg_mogge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser