Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Seawolf

RIB

Rekommendera Poster

Jag kan inte förstå hur man kan ta på sitt ansvar att framföra en farkost som är konstruerad så att passagerarnas säkerhet bland annat beror på att man har knäna böjda och båda fötterna stadigt på durken! Det torde ju vara helt uppenbart vid en enklare riskbedömning att olyckor kommer att ske när man ser hur de hoppar över vågorna. Hur mycket krävs för att man skall förlora fotfästet? Mycket oseriöst i mina ögon!!!

Tänk om Liseberg skulle ha motsvarande attraktioner!?!

Och om det verkligen påverkar djurlivet så som man påstår så borde det regleras med tillåtna vägval etc... Just ejderstammen verkar ha det lite tufft just nu.



Senast ändrad av mariatherese | 21 september 2009 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan bildade jag min uppfattning om dessa farkoster och chansande förare:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175791&highlight=väjde åt fel håll

Väjer man åt fel håll ökar risken för kollision. Nu blev det bara en spektakulär händelse eftersom inget inträffade men vill passagerarna att deras liv sätts på spel. En kollision skulle ha krävt några liv med den farten mot vår 5-tons båt. Passagerare skulle ha hagla över oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget emot att folk ska ha kul i snabba båtar men charterföretagen kanske skulle anställa bättre förare.

Tycker hela båtlivet går åt detta hållet, störst är bäst.

Spendera så mycket pengar du kan och visa det genom att köra som en idiot. Jag skulle också gärna vilja ha en 40 fots båt men jag skulle nog framföra den med respekten för att det finns andra båtägare som inte vill bli passerad av en båt som kör 30knop i en trång farled.

Jag anser att förarna till dessa båtar enbart vill impa på deras gäster genom ett våghalsigt handlande. RIB båtarna ska samsas med flera andra båtar, förarna måste vara otroligt skärpta och det är inget man är om man ska spela matcho. Tycker denna verksamhet i första hand  ska förbjudas i farleder. Och att det blir bältkrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farliga båtar även för friska Den kraft som stöter mot ryggraden i en Rib-båt kan uppgå till 20 G. Det hävdar Göteborgsläkaren Johan Ullman som ägnat två decennier åt riskerna med högfartsbåtar.

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=518426

 

 

Senast ändrad av ulfa | 21 september 2009 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...