kapten_cook 16 Postad 1 Augusti , 2009 Regel 9 - Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. Regel 13 - Upphinnande a. Oavsett vad som sägs i reglerna i detta kapitel, sektionerna I och II, skall varje fartyg, som upphinner annat fartyg, hålla undan för det som upphinns. b. Ett fartyg skall anses vara upphinnande, när det närmar sig ett annat fartyg från en riktning mer än 22,5 grader akter om tvärs, dvs. befinner sig i ett sådant läge i förhållande till det fartyg som upphinns, att det om natten skulle vara möjligt att se endast detta fartygs akterljus men ej något av dess sidoljus. c. När ett fartyg är tveksamt om det är upphinnande eller ej, skall det anse sig vara upphinnande och handla därefter. d. Ingen efterföljande förändring i bäringen mellan de båda fartygen kan göra det upphinnande fartyget till ett fartyg, som i dessa reglers mening skär det andras kurs, eller frita det upphinnande fartyget från skyldigheten att hålla undan, ända till dess det är helt förbi och klart. Källa: http://www.notisum.se/KBVLag/SJO89015.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Augusti , 2009 just det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 3 Augusti , 2009 Regel 3-Allmänna definitioner I dessa regler skall nedanstående ord och uttryck, där ej annat följer av sammanhanget, ha följande innebörd: a. Med fartyg avses varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 31 Augusti , 2009 Seglare som redan kände till och respekterade ovan regler kan svara på inlägget. Ni andra behöver inte svara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Augusti , 2009 Finns inget att svara på då ingen fråga ställts ? För övrigt var SJÖFS 1989:15 som du refererar till i ditt initiala inlägg upphävd typ 2,5 månader innan du skrev ditt inlägg http://www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/2009-17.pdf och ersatt av TSFS 2009:44http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009-44.pdf Inte för att de regler du nämner ändrats men det finns lite nytt. Ska man komma med pekpinnar gäller det att ha gjort hemläxan ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 31 Augusti , 2009 Håller Kapten på att organisera en rolig lek på forumet? Det är väl ändå inte den gamla kära leken Seglare mot motoråkare nu igen? Den har vi ju redan lekt. Kanske heter den Gissa min fråga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 1 September , 2009 Vi kan fråga Magnus Härenstam, han har nog svaret på hur frågan lyder. Han har dessutom kört motorbåt (Götakanal). Jag har seglat om en motorbåt i sommar, det var inga som helst problem. Med lite sunt förnuft så behöver det inte bli några problem mellan segel o motorbåt, eller? Fick iof lite trubbel med en motorbåtsåkare i år, men det var på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 1 September , 2009 Nja, nu är det inte riktigt så enkelt, Det är inte säkert att vi kan blanda in Magnus. Kapten har ju tagit befälet över forumet och bestämt att enbart seglare får svara. Det kanske är så att Kapten inte tror att motorbåtsåkare kan sjövägsreglerna, och därför inte vill att de ska svara, men då tror jag faktiskt att han har fel! Nä, jag tror att att gåtan har en mycket enkel lösning: Kapten satt en dag och surfade på nätet då plötsligt sjövägsreglerna dök upp på skärmen. Glatt överaskad över att ha hittat något nytt så tänkte han: Det här måste jag berätta för andra. Jag håller med dig, det borde inte vara något större prblem att segla om en motorbåt. Är farleden trång så kan man ju hålla igen lite tills vattnet öppnar upp sig igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 September , 2009 Som kapten känner säkert du, hr Cook, också till kommentaren till 9a? Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Men det fråntar inte det faktum att det är många, både motorbåtsägare och seglare, som skulle behöva lära sig lite regler. Och även läsa alla stycken... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser