Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Thomas-1

Äntligen riktig laddning....

Rekommendera Poster

Hej!

Skall koppla in en sån här liten men pigg 12V 40 A växelströmmare istället för 10 A dynastarten på min 6 hästare. Vet inte typbeteckningen, etiketten är ganska oläslig. Säljaren Fors Marin har efter påstötning visserligen lovat svara på mina frågor i morgon, men men....Är det någon som har en sådan? Erfarenheter?

1. Den har inbyggd reglering, de två kabelskorna i kontakten är ladd-lampa resp matning till regleringen (laddning av/ på). Vilken är vilken? (har en hane med röd resp svart kabelbit, som medföljde)

2. Fors rekommenderar att ha en extra strömbrytare förutom tändningsnyckeln till laddning av/på, detta för att kunna stänga av då hela motorkraften behövs till propellern. Tål den verkligen elektriskt att slås av/på i farten? (Fors har nyligen börjat sälja denna så jag känner mig lite som en försökskanin.)

Har letat igenom halva internet så det skulle underlätta med svar från någon med erfarenhet av denna generator-typ!

Mvh Thomas

post-10006646-1394235907,7424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger ut uppgifterna om generatorn här eftersom de ju är så svåra att hitta. Förhoppningsvis kan detta hjälpa nån annan!?

Det är en Kobota alternator 14V 40A typ SHB-078 som uppfyller standarden TS 16949.

Anslutningar:
1. Generator-utgång; den stora polskruven (se bilden ovan). En särskild adapter finns för extra bra passning till 16 mm^2 kablars press-kontakter.
2. Laddningslampa; det vänstra flatstiftet av de två i bildens tvåpols-kontakt. (Dessa stift sitter i bilden som ett liggande T , så den vertikala T-bokstavsdelen - i ett stående - T är alltså för laddningslampan. Löjligt tillkrånglad beskrivning men det måste ju bli helt otvetydigt. :)
Glödlampan bör dra minst 3-4 watt, för säker funktion.
3. Matningsspänning för den inbyggda laddningsregulatorn; ansluts följaktligen till T:ets horisontella flatstift. (till höger i bildens kontakt)
4. Minus; höljet.

Både 2 och 3 ovan kopplas från tändnings-nyckelns 12V, 2:an skall också ha laddningslampan i serie före anslutningen till generatorns flatstift.
In- och ur-koppling av laddningen kan ske med en extra strömbrytare, båda ledningarna bör brytas.
((2.an avbryter ensam laddningen)), men 3:an bör också brytas för det går annars - märkligt nog - ca 4A baklänges i generatorkabeln till batteriet då tändningen är påslagen
Edit: Påståendet i frågeinlägget är alltså fel, det blåparantesade ovan stämmer däremot.

Albinmotor-inkoppling;
Inkopplad på svänghjulet till en Albin O-11:a fås lite för hög utväxling, generatorn snurrar ca 4,75 varv per motorvarv. Vid uppstart av motorn måste därför laddningen vara avstängd annars orkar inte motorn varva upp. När motorn väl startat och varvats upp lite så laddar den bra nästan ända ner till tomgång - som då ev kan bli lite opålitlig vid känsliga hamnmanövrer!? Vid inkoppling av laddningen slirar f.ö. remmen till lite och tar upp belastnings-chocken, och sannolikt blir chocken faktiskt mindre ju högre motorvarvtalet är.
Funkar alltså helt OK, men ett större kilrems-hjul på generatorn är nog önskvärt för att slippa av/på-hanterandet, men men...



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 juni 2009 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...