Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lil-Bossan

Hamnrestauranger

Rekommendera Poster

Rökeriet på Åstol...

Strålande sol, vindstilla, silltallrik, kall öl, en sexa Op Andersson.

Blir det bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norra Sthlms skärgård har vi några favoriter. Fejan, Högmarsökrog, Blidö Wärdshus och Lidö Krog. Furusunds värdshus har även öppnat med nya ägare, hann dock inte med ett besök i somras så jag vet inte om det är bra där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Testa även:

Bryggkafet i Bovallstrand.

Mollösunds Värdshus.

Björholmensmarina Tjörn.

Julborbet på Carlstensfästning (Marstrand)

 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testat några krogar på vare sig väst- eller ostkusten. Däremot finns det en restaurang som jag föredrar oavsett var jag är: Det EGNA köket :) Ingen restaurang i världen slår det som beskrivs i ursprungsinlägget: Kokt potatis, pommes eller annat kombinerat med nygrillat eller sill o nubbe är oslagbart. Komplettera med en rökig single malt whisky eller en god mörk rom så är ju dagen perfekt. Runda av med några bärs så är även kvällen i hamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utö värdshus och Sävösundskrogen är två fantastiska ställen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mälaren. Sundbyholms gästhamn. Enklare mat och spriträttigheter. Kanon bra ställe. Vill man ha finare mat så prommenerar man bara upp till slottet där fin restaurangen ligger också kanon.

www.sundbyholmsgasthamn.se

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 21 mars 2010 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Mina bidrag:

- Restaurang Brygghuset, Källön-Knippla.

- Restaurang & Rökeri Stora Oset, Hyppeln.

- Tenan Grand Hotel, Marstrand.

- Salt & Sill, Klädesholmen.

- Haddocks, Skärhamn.

- Petersons Krog, Käringön.

- Brygghuset, Fiskebäckskil.

- Pråmen, Lysekil.

- Myspys, Malmön.

- Bella Gästis, Hunnebostrand.

- Grebys, Grebbestad.

- Kosters Rökeri, Ekenäs / Sydkoster

 

Men självklart vill även jag har bra tips på vad man missat!

 

Mvh

 

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att lyfta upp denna trevliga tråd igen!!!!

 

 

Vilka krogar gäller 2010?

 

För mig gäller fortfarande Kylen på Klädesholmen!!!!!!!!



Senast ändrad av CaptainH | 12 maj 2010 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är i St.anna skärgård så måste ni besöka Båtsholms pensionat,kanon go mat i restaurangen...Var den första kunden i puben för säsongen idagCool

//illern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtvänner har tipsat mig om Kylen på Klädesholmen så det blir förmodligen ett besök där i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ängs brygga, Lyr, väldigt enkelt, just därför så charmigt. Bara öppet om vädret är någorlunda. Säljer också fisk och skaldjur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restaurang Bryggan på Gåshaga Marina är min favorit. Riktigt god mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit där för första gången i år; öppet tis-fre 11-18, lör-sön 11-16. Stänger tidigare på midsommar. Tfn 0733-747122. Endast vin och ölrättigheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid Gräddö gästhamn på andra sidan viken ligger Kafé Kvarnudden högst uppe på knallen  med utsikt över hamn och sjö. De har både jättegod fika och enklare mat och numer fullständiga rättigheter. Livemusik i trädgården brukar också förkomma. Allt lagas och bakas på plats och det är verkligen värt ett beök.

post-2001-1394236592,9529_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

perfekt, håller som bäst på att planera sommarens båtsemester, ser alltid fram emot god mat och trevligt sällskap :)



Senast ändrad av Guppy90 | 31 januari 2011 | 11:30



Senast ändrad av Guppy90 | 31 januari 2011 | 11:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåttarö krog, ligger vid ångbåtsbryggan. God mat till överkomligt pris och ett fantastiskt läge en solig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill rekommendera Långedrags Värdshus (GKSS tar emot gästande båtar). God mat och underbar utsikt över Göteborgs hamninlopp som idag var extra dramatiskt med skyfall och sol om vart annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det komma in serveringar på den marina samlingsplatsen http://marinwiki.se/

Några kan nog ligga dolda under gästhamnar eller dyligt men annars har de gul nål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore kul om så många som möjligt uppdaterade sina rekomendationer med vad som var bra resp dåligtmsommaren 2011 så att man har lite koll inför denna sommar. Av de jag rekomenderat tidigare så faller tyvärr både Furusunds värdshus samt Blidö värdshus bort. Båda har fått nya krögare senaste åren som åtminstone vi inte tycker håller måttet. Nytt ställe att verkligen rekomendera är Grosshandlargården på Marholmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, kul om folk delger sina rekommendationer. Här är mina subjektiva upplevelser från sommaren 2011:

5 lanternor:

- Finnhamns Café-Krog (middagsmenyn)

4 lanternor:

- Ornö Krog

- Lidö Värdshus

- Grinda Wärdshus

- Nässlingen

3 lanternor:

- Fjäderholmarna (Rökeriet)

- SS Norrtälje

- Seglarrestaurangen Sandhamn

- Finnhamns Cafe-Krog (lunchmenyn)

- Furusunds Värdshus

- Grindas framficka

Riktigt illa har det inte varit någonstans, i Furusund var det lite Faulty Towers över det hela trots att det inte var mycket folk, men maten var OK. Ställen som Grindas framficka och Finnhamn (lunch) blir fina dagar TOTALT invaderade, så servicen kan släpa en del. Å andra sidan kan det ju inte vara helt lätt med logistik av råvaror och planering av personal under sådana omständigheter.

Ser fram emot årets utflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på Finnhamns krog 4-5 år på raken och det är alltid väldigt bra mat, kan ju bli lite mkt folk bara men så är det väl överallt på dessa ställen.

Sommaren 2011 besöktes även Utö Wärdshus, vilket var bra men inte riktigt lika bra som förväntat (man har hört så mkt bra) och dyrt.

Seglarhotellet på Sandhamn hade faktiskt lite bättre mat än Utö, blev en ganska tydlig jämförelse då besöket var dagen efter och båda gångerna spisades oxfile :)

Svartsö Krog var vi på sista helgen dom hade öppet i september, och det var kalasbra mat, samt lite folk så inga problem med bra servering eller väntetid på mat. Trevligt! Tror dock det skulle byta ägare tills i år men det låter jag vara osagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som ska åka göta kanal tycker jag ska ta sig en tur till Restaurang Brygghuset eller Nya Hamnkrogen laxhall båda ställen ligger på Torsö ca en mil från Mariestad, hur fint som helst=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp till att fylla på MarinWiki med info om krogar och annat kul. Det är just det som är så bra med MarinWiki att man kan finna allt på ett och samma ställe. Kanske finns det ett mysigt fik på andra sidan ön? eller ett utkikstorn? eller en härlig strand

Vi som jobbar (ideellt) med MarinWiki hoppas att alla båtägare och andra som vistas i skärgården ska kunan bygga upp en site som utvecklar båtlivet och gör det lättare och och ännu trevligare.

Inga inloggningsuppgifter behövs och du som användare ansvarar för innehållet genom att lägga in så korrekt information som möjligt och rätta och komplettera befintlig information vart efter.

www.marinwiki.se

Hälsn.
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den listan! Ett par av länkarna fick jag dock inte att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökrogen i Loftahammar, ligger i anslutning till gästhamnen :)

post-9385-1394237107,0525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag men en till som vi var på förra året:

Finnhamns krog - trodde inte riktigt på den först men de hade så god mat att vi stannade en extra natt  bara för att kunna äta middag där en gång till. Trevlig betjäning också. Men boka bord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...