Sparre 5 Postad 19 Maj , 2008 Lite förenklat kan man ju säga att det råder högertrafik till sjöss, samt att motorbåtar ska väja för segelbåtar. (En del kanske vill kalla det för styrbordstrafik, men whatever...) Om jag möter en segelbåt i ett sund som så att säga kommer på fel sida, antar jag att jag är väjningspliktig, eftersom det handlar om en segelbåt. Hade det varit en motorbåt antar jag att väjningsplikten inte existerar från min sida. Problemen börjar väl när man möter ett koppel av båtar, ömsom segelbåtar och motorbåtar. Jag tycker det är upplagt för missförstånd, när somliga inte gör det förväntade. Dvs, håller till höger oavsett om man går för motor eller segel. Förstår ni vad jag menar? För mig bär det väldigt emot att mötas på fel sida, även om det råkar vara en segelbåt. Mig veterligen tar inte inte sjöväjningsreglerna någon hänsyn till om det råkar vara ett sund, eller om det finns grynnor på ena sidan av sunden, men inte den andra osv. Segelbåt går alltid före motorbåt, men är det så vettigt? Känns som att somliga segelbåtsägare håller på sin rätt in absurdum. Någon som känner igen sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 19 Maj , 2008 Sjölagen säger tydligt att du ska hålla undan för fartyg med begränsad manöverförmåga. I trånga sund ska därför mindre båtar (som har lättare att manövrera) hålla undan för större båtar och båtar som är hindrade av sitt djupgående (tex segelbåtar innanför 3-meterskurvan etc). Sjölagen säger också att grundprincipen är att mindre båtar om möjligt skall hålla undan för större båtar. Själv kör jag med försiktighetsprincipen, eftersom en hel del fritidskeppare i Stockolms skärgård inte har koll på / bryr sig om väjningsreglerna utan bara tutar på. Jag har slutat hålla på högerregelsprincipen efter att både tvingats tvärbromsa och varit nära att bli rammad ett otal gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Maj , 2008 Det är en väldig skillnad mellan biltrafik på land och båtar på sjön. På land är det högertrafik. Bilar som kör på en väg skall hålla till höger och om man möter en annan bil skall man ha den på sin vänstra sida. På sjön fungerar det på ett helt annat sätt. Om man möter någon stick i stäv girar man styrbord och tar den andre på sin babords sida. Jag har märkt att ibland när man möter, företrädesvis motorbåtar, som man har 50 meter till styrbord, att dessa gira styrbord och gå tvärs framför min stäv för att komma på rätt sida. Om det inte föreligger någon risk för kollision, skulle det aldrig falla mig in att ändra kursen för att få en mötande båt på min babordsida (rätt sida). I ett sånt fall håller jag kurs och fart. Omdöme, förutseende och hänsyn är begrepp som man kommer långt med. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 19 Maj , 2008 OJ...! Tredje gången gillt!!! Vad händer nu? (internt skämt mellan Toaen och mig!) Om det inte föreligger någon risk för kollision, skulle det aldrig falla mig in att ändra kursen för att få en mötande båt på min babordsida (rätt sida). I ett sånt fall håller jag kurs och fart. Jag håller helt med dig här, föreligger ingen kollissionsrisk behåller jag kurs och fart. Segelbåt går alltid före motorbåt, men är det så vettigt?Segelbåt som framförs endast med segel går före motorbåt, finns maskin och den är startad betraktes även segelbåten som motorbåt och följer dess reglemente vad gäller väjningsregler. I övrigt kan jag hålla med om att många seglare håller på sin rätt till väg in absurdum, ibland endast för att få motoristen att väja känns det som. Som Toaen skrev: Omdöme, förutseende och hänsyn kommer man långt med, oavsett om man är seglare eller motorist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Maj , 2008 Om det inte föreligger någon risk för kollision, skulle det aldrig falla mig in att ändra kursen för att få en mötande båt på min babordsida (rätt sida). I ett sånt fall håller jag kurs och fart. Jag håller också med, och har också upplevt flera gånger att mötande båt envisats med att få mig att gira (kraftigt) för att mötas rätt när det egentligen varit helt onödigt Sen, trådskaparen säger Mig veterligen tar inte inte sjöväjningsreglerna någon hänsyn till om det råkar vara ett sund, eller om det finns grynnor på ena sidan av sunden, men inte den andra osv Jodå, i Regel 9 – Trånga farleder Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera. Så, även segelbåtar måste ibland ta hänsyn Själv kor jag när tillfälle gives oftast utanför farleden. Konstigt nog envisas många grundgående (< 0,5 meters djupgående) båtar med att gå väl inom markerad farled, medans jag (som sticker 1,5 meter) inte har något problem med att gå utanför och på fel sida om farledsprickar ? Med ett ekolod med givaren i fören kan man ge sig ut på äventyr Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2008 | 19:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 19 Maj , 2008 Med sunt förnuft kommer man långt, så även på sjön. Tänk efter före.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 19 Maj , 2008 Tack Gunnar! Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera. Så, även segelbåtar måste ibland ta hänsyn Det där är ju ljuv musik och precis som det borde vara, men det tycks finnas många gamla sjöbjörnar som inte lever efter den principen. Eller så har de bara sällsynt dålig koll på den egna båtens djupgående och brist på hänsynstagande. Tycker nämligen att många verkar vara livrädda för att hålla ut på sin sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 19 Maj , 2008 Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera. Vem har skrivit det här? Det är i alla fall inte från regel 9 i Sjövägsreglerna. Jag förstår att det passar bra i den här diskussionen där man vill vifta med reglerna som stöd för att angripa seglare som inte tar hänsyn. Nej, regel 9 har en punkt som lyder: b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. Det betyder t.ex. att kryssande seglare inte behöver hålla undan för motorbåtar som kan gå andra vägar. Senast ändrad av Papz | 19 maj 2008 | 20:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 19 Maj , 2008 Regeln om att hålla undan för fartyg med begränsad manöverförmåga gäller överallt och den handlar inte om fartygets storlek jämfört med farleden. Det gör däremot regeln om fartyg hämmat av sitt djupgående. Det finns heller ingen grundprincip om att mindre båtar skall hålla undan för större. Hur skulle det se ut? Min 40-fotare är större än din 20-fotare - du skall väja!?? Den regeln göds nog bara på bryggan i Sandhamn. När jag ändå håller på att skaffa mig mothugg: Det finns inte heller någon regel om att fritidsseglare skall väja för dem som seglar för brödfödan. Men det ämnet är väl uttjatat vid det här laget? Reglerna ligger på Sjöfartsverkets hemsida för var och en kan läsa. Författare skruvar gärna till dem så de passar deras syften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 19 Maj , 2008 Tja, det verkar finnas ett visst tolkningsutrymme Oftast är det ju inga problem. Problemen uppstår ju bara när man möter någon som inte agerar som förväntat. Dvs, jag har ju för vana att hålla ut så långt som möjligt till Styrbord i farleder. Ibland händer det dock att man får möte med någon (oftast seglare), som tycker att denne ska åka på babordssidan (kanske bättre vind där?) och att jag ska flytta mig, eftersom jag enligt dem ska gira då de har företräde... Hur agerar ni då? Girar (troligen), eller använder signalen om man har någon... Vid lite livligare trafik blir det ju ett himla zick zackande om man ska byta mötesprincip. Dessutom upplagt för missförstånd. Senast ändrad av Sparre | 19 maj 2008 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Maj , 2008 Vem har skrivit det här? Det är i alla fall inte från regel 9 i Sjövägsreglerna Direktcitat från sidan 11 (kommentarer til regel 9a) i Sjöfartsverkets publikation Sjöfartsverket 2004. Sjuttonde upplagan Svenska Sjötrafikföreskrifter m.m. Internationella Sjövägsreglernamed kommentarerhttp://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Det betyder t.ex. att kryssande seglare inte behöver hålla undan för motorbåtar som kan gå andra vägar. Det betyder bara att din segelbåt är väjningspliktig för ALLA fartyg som inte kan gå (oavsett orsak) säkert någon annanstans än inom farleden. Hur vet du att min motorbåt kan gå andra vägar än din segelbåt (det syns ju inte att jag har en minst lika djup köl som vilken normal segelbåt som helst) ? Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2008 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 19 Maj , 2008 Ah, det förklarar varför den texten inte finns i reglerna. Jag bugar. Intressant läsning av regel 8.f.3 som säger att det fartyg som inte skall hindras genomfart i trång farled skall följa styrningsreglerna 4-19, dvs bl.a. hålla undan för seglare. Ändring: NEEEJ, regel 18 gäller bara om inte regel 9 föreskriver annorlunda. Då är vi tillbaka till att båtar under 20 meter och alla segelfartyg skall hålla undan för stora och svårmanövrerade fartyg. Detta handlar alltså inte om huruvida den enes köl är djupare än den andres. Och att seglare skall kryssa med hänsyn i olika smala passager i skärgården så att inte mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs. Det är fritt fram att kryssa fritt i övriga farleder. Senast ändrad av Papz | 19 maj 2008 | 22:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 19 Maj , 2008 I trånga sund ska därför mindre båtar (som har lättare att manövrera) hålla undan för större båtar och båtar som är hindrade av sitt djupgående (tex segelbåtar innanför 3-meterskurvan etc). Var i sjölagen hittar Du detta? Dessutom går väl inte knappast segelbåtar går under Hämmad av sitt djupgående, jag har i alla fall aldrig sett en segelbåt som signalerat detta!Jag har slutat hålla på högerregelsprincipen efter att både tvingats tvärbromsa och varit nära att bli rammad ett otal gånger. Det var ju också ett beslut att ta...? Så nu är Du också en fritidskeppare i Stockolms skärgård inte har koll på / bryr sig om väjningsreglerna? Senast ändrad av Rovarn | 20 maj 2008 | 05:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 19 Maj , 2008 Måste erkänna att jag inte läst hela tråden så noga, men, problemet motor el. segel förekommer ofta. Jag har förstått att det blir problem om man inte har seglat förr. Som nu motorkörare så tänker jag så gott jag kan SEGEL. ok. då vet jag förhoppningsfullt hur segel folket tänker och agerar. Skall jag passera om babord? Hur är vinden? skall jag passera styrbord, hur tänker han? I bland kan det ju bli fel, men? hur bråttom har vi? Jag ser det så att det är en njutning på sjön, inte en tävling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daSailor 0 Postad 20 Maj , 2008 Angående 9a, så säger den faktiskt bara att man seglare inte får använda farledens hela bredd vid kryss. Det är alltså fritt fram att kryssa i trånga farleder med mycket trafik om man håller sig på ena kanten. Något annat vore mycket konstigt då det i praktiken skulle betyda att segelbåtar utan motor inte får färdas igenom vissa farleder vid vissa vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Maj , 2008 Haha, vilket regelkäbbel. Det är just detta som gör att jag håller på försiktighetsprincipen istället för att hävda min rätt. Jag har ingen lust att simma omkring bland vrakspillrorna och diskutera lagparagrafer. Och nej, det innebär INTE att jag inte har koll på reglerna. Däremot måste man ANPASSA sig efter de som inte har koll. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 20 Maj , 2008 He he...får mig att tänka på filmen Repmånad. Suckan kan inte reglementet.... Man förstår hur som helst att nuvarande lagstiftning skapar en viss oreda, eller åtminstone ett visst tolkningsutrymme. VAD är ett fartyg som hämmas av sitt djupgående e.t.c? Är det stenar och grynnor långt till styrbord kan ju jag i min lilla ht-båt också vara hämmad av djupgåendet, och kan kanske inte bereda plats åt den stora segelbåten som seglar mitt i eller till och med över på min sida i den trånga passagen där jag försöker hålla så långt till styrbord som möjligt utan att gå på grund. Lämpligare vore då för mig att istället hålla så långt babord som möjligt där det finns gott om djupt vatten när den segelbåten som jag möter vill mötas på fel sida. Förstår ni vad jag menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 20 Maj , 2008 Och nej, det innebär INTE att jag inte har koll på reglerna. Då kanske Du kan hänvisa till den regel som säger att segelbåtar kan hävda Hämmat av sitt djupgående? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Maj , 2008 Regel 2 – Ansvar b. Enligt denna regel skall t.ex. en fritidsbåt hålla undan för sådant fartyg som till följd av sitt djup- gående, sin storlek eller liknande orsaker inte kan hålla undan, även om fritidsbåten enligt andra regler inte är väjningsskyldig. Regeln kan vara tillämplig även i en situation mellan fritidsbåtar. Det är sunt förnuft och gott sjömanskap att lämna manöverutrymme åt djupgående båtar på grunt vatten. Att hävda har jag däremot inte pratat om. Senast ändrad av Suckan | 20 maj 2008 | 12:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 20 Maj , 2008 Sjölagen säger tydligt att du ska hålla undan för fartyg med begränsad manöverförmåga. I trånga sund ska därför mindre båtar (som har lättare att manövrera) hålla undan för större båtar och båtar som är hindrade av sitt djupgående (tex segelbåtar innanför 3-meterskurvan etc). I detta, ditt första inlägg i tråden, tolkade jag din text att Du anser man som seglare kan hävda att man är fartyg som är hindrade av sitt djupgående! Det är sunt förnuft och gott sjömanskap att lämna manöverutrymme åt djupgående båtar på grunt vatten.Hur ska Du i en situation avgöra vem som sticker djupast då? Som Gunnar_ påpekar härovan kan på grunt vatten en motorbåt vara väl så hämmad av djupgående som en segelbåt. Visst ska man använda både sunt förnuft och gott sjömanskap, men dessa båda egenskaper står inte över den skrivna lagen. Används däremot de egenskaperna rätt kanske man slipper blanda in sjölagen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Maj , 2008 Vill man, kan man hålla på och märka ord och slänga paragrafer på varandra i evighet. Kanske var mitt exempel dåligt och otydligt. Jag kanske skulle ha skrivit segelbåtar bland grynnor och sund som är extremt grunda utom just på din styrbordssida och din båt klarar att gå över det grunda vattnet på fel sida av segelbåten. Det var hur som helst inte tänkt att tolkas som ett juridiskt dokument. Men grundprincipen i sjölagen kvarstår. Hur ska Du i en situation avgöra vem som sticker djupast då? Som Gunnar_ påpekar härovan kan på grunt vatten en motorbåt vara väl så hämmad av djupgående som en segelbåt. Det är just här som sunt förnuft krävs. Visst ska man använda både sunt förnuft och gott sjömanskap, men dessa båda egenskaper står inte över den skrivna lagen. Du i princip rätt, men resonemanget är fel. Det är gott sjömanskap att hålla sig till reglerna själv, med beredskap för att andra inte gör som förväntat i sjötrafiken av olika skäl. Det är självklart inte sunt förnuft att orsaka ett tillbud om det kan undvikas, trots lagstadgad förkörsrätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 20 Maj , 2008 Det hade troligen räckt att använda ordet bör istället för ska i ursprungsinlägget! Ordmärkeri eller inte, ett olämpligt ord kan ge ett helt stycke en annan innebörd än vad skribenten egentligen tänkt. Lika illa som ordmärkeri är väl att rycka meningar ur sitt sammanhang?Du i princip rätt, men resonemanget är fel. Det är gott sjömanskap att hålla sig till reglerna själv, med beredskap för att andra inte gör som förväntat i sjötrafiken av olika skäl. Det är självklart inte sunt förnuft att orsaka ett tillbud om det kan undvikas, trots lagstadgad förkörsrätt. Du tror inte det är därför jag i samma stycke skriver:Används däremot de egenskaperna rätt kanske man slipper blanda in sjölagen! Jag tror för övrigt att vi är relativt överens om hur man bör bete sig på sjön och det hade nog inte inneburit några större tillbud om Du och jag hade mötts på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Maj , 2008 Du har rätt, vi är nog lika goda ordmärkarkålsupare båda två! Och jag är också helt bekväm med att möta en omdömesgill skeppare som du på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 20 Maj , 2008 Apropå ordmärkeri - heter det inte ... skeppare som dig ... eller är det bara talspråk? En skeppare sådan som du är. En skeppare som du. En skeppare som dej. Nej, det låter som talspråk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser