Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
steabe

Fernissa torkar inte

Rekommendera Poster

Jag har lackat trädetaljer med International Original Fernissa. Började med ett förtunnat lager (förtunnat med lacknafta) och fortsatte med re lager oförtunnat (väntade ca 3 dagar mellan varje skikt). Problemet är att det inte riktigt är torrt på alla ställen utan känns lite kladdigt. Vad har jag gjort för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lacknafta ska du väl inte tunna ut med?

personligen så tunnar jag aldrig ut. på med ett lager, slipa, nytt lager, slipa sen på med en massa lager till. och jag har aldrig haft det problemet du har.

 

däremot så hade en polare liknande problem när han skulle olja in sina durkar. har hade visserligen inte fernissa utan träolja som han tunnade ut på samma sätt som du. detta resulterade i att han förmodligen hade världens största flugfångare hela sommaren och man kunde inte lägga något på durkarna, kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacknafta eller mineralterpentin, kallas i vissa konstnärsaffärer white spirit eller essence de petrole. Fotogen är till sin kemiska sammansättning lik lacknafta men orenare och kan inte ersätta lacknafta. Även lacknafta eller mineralterpentin kan ha olika renhet. Prova genom att sätta en droppe på ett vitt papper. När lacknaftan har dunstat ska ingen fet fläck eller annan rest finnas kvar. Och lacknaftan ska vara klar och ofärgad.

Lacknafta löser oljor, vaxer och vissa naturhartser, t.ex. dammarharts. Lacknafta kan ersätta terpentin för att förtunna linolja. Om den är likvärdig med terpentin när det gäller att förtunna konstnärsfärger är omtvistat.

Skillnaden mellan lacknafta och terpentin är att lacknaftan är en oljeprodukt, medan terpentin framställs ur vissa barrträd. Terpentin luktar gott, medan lacknafta luktar ungefär som fotogen fast inte så starkt. När det gäller praktiska användningsområden är skillnaden inte så stor.

Terpentinets lösningsförmåga är något större än lacknaftans och det dunstar något snabbare. En ren lacknafta lämnar inte några restprodukter efter sig när den dunstat. Terpentin lämnar efter sig en liten hartsrest.

Om man vaxbonar på målade eller lackade ytor är det säkrare att lösa vaxet i lacknafta. Terpentin kan ha en svag lösande effekt på sådana ytor.

Nyligen målad oljefärg löses betydligt lättare av terpentin än av lacknafta.

KAN DETTA VARA SVAR PÅ DIN FRÅGA! Tycker att du skall pröva balsamterpentin

istället för naftan. Just lagt 18 lager Epifanes & BT. Ganska snyggt ....

Lycka till N.F.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare: späd inte med lacknafta, utan använd isåfall uteslutande riktig balsamterpentin
Sen har nog International längre torktid p.g.a mindre sikativ/torkmedel, och om man lägger på för många/för tjocka lager kan man få vänta ett bra tag innan det torkar
Lägg på tunna lager, mellanslipa, nytt lager etc etc 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det ett fett träslag du har lackat, t.ex. teak? Har du i så fall avfettat ordentligt före lackering. Annars finns en risk att oljorna från teaken, som hamnat i lackskiktet, kan ställa till med problem med torkningen. F.ö. var utredningen ovan om lacknafta och terpentin mycket upplysande och värdefull.

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråden är gammal men jag har samma problem.

Jag har lackat en träskylt som jag gjort i gran, med just International Orginal Båtfernissa.
Låtit den torka 24 timar mellan lagerna ( har lagt 3 st lager )

Idag skulle den varit torr men är fortfarande rätt så klibbig.

Har INTE använt någon förtunning över huvudtaget.

Är detta ett vanlig fenomen med denna båtlack tro ?
Fler som haft samma problem ?

MVH
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...