knackhatten 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej! Har ni här på forumet diskuterat om dom nya kinesiska fyrtakts utombordare.kan det va nått?tycker att priset är väldigt tilltalande! finns det någon som har provat någon av dom.som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter. (tack för ett kanonbra forum) mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Augusti , 2006 Hej, Är det en kopia av ett annat märke? Som t ex Johnson 4-takt som är en Suzuki (fast vitlackerad). Tänk även på andrahandsvärdet, även om en motor är billig i inköp kan det straffa sig den dagen man vill sälja. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 22 Augusti , 2006 Tjena Bo Det lilla Jag har fått fram om dessa motorer är att Yamaha reservdelar går att använda till dom om det är en hopplockad yamaha det vet jag inte eller om dom har kopierat yamaha delar vet jag heller inte.men teknikspecen är lika som yamahas. /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Augusti , 2006 Hej, Har du nån länk till de här kinesiska motorerna. Vad heter märket? Det kanske är som med Selva, många av deras utombordare är en Yamaha kopia (i alla fall till det yttre). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Augusti , 2006 Var nere hos impotören av kines grejer skotrar värmepumpar mm. hörde mig för om de inte kunde slänga med någon dieselutombordarer vid någon sändning. svaret blev deffinitivt nej de generatorverk mm som tidigare tagits hem var ren skrot och kinerserna hade till på köpet packat vad de hade hemma dvs i lådor med bruksanvisningar för bensinare låg dieslar och tvärtom. Denna stora importör hade som sagt var kollat marknaden och ansåg att än så länge var båtsidan skrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 22 Augusti , 2006 Hej Bo!det har jag www.kinamarin.se parsun heter motorerna. det står så här bla om deras resevdelar:Både Sail och Parsun motorerna går att serva hos alla motorkunniga båtverkstäder. Vi kommer hålla reservdelslager i Sverige för att snabbt kunna lösa eventuella problem. I många fall går det också att använda Yamaha reservdelar. Vad tror du om dom?????????????? /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Augusti , 2006 Hej, Hur bra de här kinesiska motorerna egentligen är det är väl omöjligt att säga utan att de testats lite i t ex jämförande test med motsvarande 2- resp 4-takt av de andra etablerade märkena (Yamaha, Mercury, Suzuki, Honda, Johnson osv). Det enda som man med säkerhet vet är ett plus är inköpspriset, ett nypris 30% lägre el ännu billigare än de flesta andra märken. Men det jag reagerade lite på är deras formuleringar: Både Sail och Parsun motorerna går att serva hos alla motorkunniga båtverkstäder. Jo, det förstås, men det finns inga märkesverkstäder och vem säger att verkstaden i närheten där du bor vill befatta sig med de här Kina- motorerna? Det är inte helt säkert att du lätt hittar en verkstad som vill jobba på dessa motorer (men man får hoppas de tar sig an dem för rep och service när det behövs). Vi kommer hålla reservdelslager i Sverige för att snabbt kunna lösa eventuella problem. De har alltså inte ett reservdelslager idag? Den formuleringen Vi kommer... tyder på att de tänker sig ha ett lager men de har det inte än?? Och så den sista: I många fall går det också att använda Yamaha reservdelar. I och för sig bra, men nog vill man veta vad som passar och vad som inte passar. Det här skulle tyda på att en Yamaha verkstad kan mecka en sån här motor. Garantin: Vilken märkesverkstad skall utföra garantireparationer??? Stort frågetecken! Bara 1 års garanti på Sail - dåligt tycker jag. 2 års garanti på Parsun - lite bättre men det finns ju andra märken som ger 3 år, vissa 5 år (om man köper hos vissa återförsäljare). Men tänk som sagt på att även om de här kinesiska motorerna är billiga i inköp så när du skall sälja en sån är andrahandsvärdet ganska osäkert och kanske rentav du tappar hela vinsten du gjorde vid inköpet jämfört med de andra dyrare märkena. Risk i alla fall att den kan bli så. Det blir lite som att köpa grisen i säcken att köpa en sån här kinesisk utombordare trots allt. Hur länge har motorerna funnits på marknaden? Tillförlitligheten kan ifrågasättas om de nyss kommit ut på marknaden tycker jag. Finns då ingen drift- och servicehistorik som kan visa hur bra motorerna är i längden. Gäller i och för sig allt nytt som släpps på marknaden. Brukar vara säkrare att köpa en motor som funnits några år på marknaden så ev fel rättats till osv. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser