Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Familjen

Behandling av teak ???

Rekommendera Poster

Hej, vem kan ge mig tips på fungerande olja / teaksealer till teaken i sittbrunnen.

Det ska vara lätt skött och får inte bli skitigt och fult.

Mvh

Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde owatrol sortiment i år, fungerar perfekt. Syns ingen smuts, eller något annat. Men jag läste inte riktigt på förpackningen. Man skall passa sig för att få oljan på gelcoaten, speciellt om man låter den torka där. Jag hade ett par droppar som hadde flutit. Gick efter ett tag att få väck med deras deep cleaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här [LINK]www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1510&hl=[/LINK] hittar du en länk till en bra tråd på fendern. se där ämnet diskuterades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har använt owatrol i 5-6 år med utmärkt resultat. owatrol D1 dricker in och D2 Ger en lack yta. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grönsåpa och varmt vatten för rengöring, använd en mjuk borste. Vill du olja kan du använda Kinesisk Träolja som suger in fint och härdar på ytan utan att bli blank. De flesta teakoljor är baserade på ovanstående olja, men det blir billigare så här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst på Fender (Tack för länken). Det är inte så lätt att veta hur man ska göra. Erfarenheten säger att man inte ska behandla däcket eftersom det blir skitigt och fult och att det är bättre att ha teaken obehandlad. Andra säger att behandlad teak håller sig snyggare och att det inte alls är några problem.

Hjäääälp, jag vill inte lägga på något som sedan blir ett problem 9.gif

///Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Glenn

Jag har oljat in teaken i min sittbrunn efter att först ha slipat av ytan så att den ser ny ut. Därefter oljades den in med en egen blandning som jag komponerat av 90% teakolja (hempels för marint bruk) och 10 % fernissa. Jag stryker på ganska flödigt med olja med pensel och låter det hela torka ett par-tre dar. Då har man en sittbrunn som ser fräsch ut. Sedan är konsten att behålla den i detta skick -jag har ett sittbrunnskapell när båten ligger i hamn men naturligtvis ser sittbrunnen lite nött ut efter 4 veckors semestersegling, då är det dags att tvätta av teaken ordentligt så den blir ren och sedan på med ny olja igen. 

Ja -som du ser så är det inte helt smärtfritt att ha en fin sittbrunn men faktum är att nu så här i mitten av september är teaken fortfarande i näst intill nyskick. Och båten har använts i princip varje veckoslut sedan mitten av maj ( 4 veckor semester). En viktig sak är hamnkapellet över sittbrunn. men detta har flera förtjänster. Det håller sittbrunn ren, torr och fri från sol och fåglar.

 

Det finns många som tycker att teak skall vara naturligt grå och det är väl OK. Men många teaksittbrunnar är inte naturligt gråa utan skitigt grå. Även här kan alltså ett kapell vara av godo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner någon till ngn behandling av teak som inte ändrar färg på den. Dvs att den har kvar samma färg och yta som nyslipad teak

 
hej!
/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Pratade men min svåger som är en 20 årig snickare och han skrattade åt mig när ja började prata om olja och fråga mig genast om ja hade pratat med någon gammal sjöbjörn

 

han tips var att slipa ner teak och sen bara lacka med orginal. I hans båt hade han gjort så för 3 årsedan och de såg skit snyggt ut!

 

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert MÅNGA olika sätt att behandla teak på - så att det blir hållbart och lättskött.

Jag provade för första gången i år SNAPPY - fungerade bra.

Bra bruksanvisning finns på nätet - viktigt med skydd och mycket vatten.

http://www.snappyboatcare.com/sv/

 

SNAPPY TEAK - NU

Literkit (950ml)

Snappy No.2 (liter)

 

SNAPPY SEALER

Liter (950ml)

1/2 Liter (475ml)

 

SNAPPY GEAL CLEANER (950ml)

 

SNAPPY ALU PROTECT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med om att det bästa är att tvätta med såpa men använd Gulsåpa istället för Grön. Så blir teaken gulare i färgen och inte lite grönaktigt som med grönsåpan. Det bästa för teaken är att bara tvätta med såpa eller Boracoul (hur det nu stavas). Tvätta med svamp och sjölj av.

Har tvättat en tidigare båt med snappy teak cleaner och därefter sealer och visst blir det som nytt (om nu det är snyggt) men det är en dyr och kladdig historia som jag tror påverkar både trä, metall och plast. 

 

Det höll nästan en säsong sen var det grått igen. Nej mitt tips är spar pengar, tid, miljö och teak genom att bara tvätta. (Obs aldrig högtryckstvätt på teak).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt att teaken blir grön, men du har säkert rätt. Jag brukar skölja rätt ordentligt så det kanske är därför det klarar sig. Boracol är i princip bor löst i alkohol av något slag och ganska uttorkande till skillnad mot såpan som är fet, så jag gissar att såpan gör nog teaken mer gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har provat både grön och gul och det blir lite ljusare med gul. (ingen stor skillnad men lite)

Boracol har jag inte provat men läste att det är vad Magnuss Rassy på HallbergRassy rekomenderade i en artikel om teakdäcksvård. Han menade att man bara skulle tvätta med boracol för att ta bort ev alger sen inte göra något mer.

 

Jag tycker för övrigt att det är snyggt med nytt teakdäck men bara om båten är ny. Min uppfattning av alla mirakel metoder för att få teaken att se ny ut gör att man ser ändå att teaken inte är helt ny. Då föredrar jag en åldrad teak i gott skick. Däcket på vår båt är från -95 och bara tvättat. Se bliden.

post-29802-1394235303,6496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har provat både grön och gul och det blir lite ljusare med gul. (ingen stor skillnad men lite)

Boracol har jag inte provat men läste att det är vad Magnuss Rassy på HallbergRassy rekomenderade i en artikel om teakdäcksvård. Han menade att man bara skulle tvätta med boracol för att ta bort ev alger sen inte göra något mer.

 

Jag tycker för övrigt att det är snyggt med nytt teakdäck men bara om båten är ny. Min uppfattning av alla mirakel metoder för att få teaken att se ny ut gör att man ser ändå att teaken inte är helt ny. Då föredrar jag en åldrad teak i gott skick. Däcket på vår båt är från -95 och bara tvättat. Se bilden.

post-29802-1394235303,7056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är så korkad som teaktvättar med såpa? Sämsta metoden och dumaste, jobbar inom båtrekond

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är så korkad som teaktvättar med såpa? Sämsta metoden och dumaste, jobbar inom båtrekond

Sämst och "dumast" för att..?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är så korkad som teaktvättar med såpa? Sämsta metoden och dumaste, jobbar inom båtrekond

Trevligt första inlägg.

Välkommen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika saker på Teak, Nu har jag använt Snappy Marine Premium Teak Oil... Ger en vacker färg och har varat över en sommar och vinterns segling, men så snart jag får lite värme i luften så kommer jag att gå över teaken i sittbrunn och olja igen.

 

 Ytan har slitits på ett par ställen.. Detta kan till stor del härledas till att jag fick en massa sand ombord under en storm när jag låg på Anholt.

 

Kan kanske nämna att min rorkult är lika fin som när jag oljade den i maj 2016

 

Men i övrigt så är jag helt nöjd med produkten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en rad med undermedel för teak, det är bara detta att vissa säger att "X" är superbra och vissa säger att samma medel är rena skiten. För att få en bättre uppfattning skulle man behöva veta mycket mer, teakens kondition, ålder mm. I avvaktan på det håller jag mig till såpa och kinaolja även om jag ibland tvingas göra om behandlingen under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är så korkad som teaktvättar med såpa? Sämsta metoden och dumaste, jobbar inom båtrekond

För att svara på din fråga: Jag är så korkad. 

 

Har tvättat teaken i sittbrunnen med såpa ett par gånger per år de senaste åtta åren. Har ännu inte förstått att det skulle vara så fruktansvärt dumt. Tacksam om du kan förklara för mig på vilket sätt det är så dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...