Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

JerkerK

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JerkerK

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Tyvärr inga fler svar från VP. Har inte forskat mer faktiskt. Hur har din funkat på HVO100?
  2. Tankade vit diesel idag för första gången på länge i syfte att minska röken (har en TAMD41A i en Nimbus 3003 från -87). Efter en tur till Rörö med stopp på några timmar ville hon inte komma upp i varv. Även tomgången var lägre än normalt. Med växeln i friläge varvade hon bra men inte med växel i. Då min kompis hade samma symptom för några veckor sedan (likadan båt) och som efter byte av båda bränslefiltren, matarpump och renblåsning av rör/slangar till och från tanken fungerade lika dåligt slutade det med ett kvarts varv på ställskruven. Problemet löst. Ökade dessutom från 3600 till 3800 rpm på full gas. På min egen löste sig problemet också med ett kvarts varv. Skall dock efter midsommar mäta laddtrycket vilket jag misstänker ligger lite lågt och kanske vrida lite till på ställskruven. Har någon av er andra märkt någon skillnad mellan grön och vit diesel. Kan inte koppla mina problem till något annat än den vita dieseln.
  3. Har fått lite info från Penta att dom inte alls rekommenderar HVO100 till en gammal motor. Har dock inte fått svar på min följdfråga VARFÖR ännu. Tror att jag avvaktar lite innan jag prövar.
  4. Ser ut som en smart variant. Den får jag nog beställa.
  5. Hej! Ok, då förstår jag. Inga direkta ingrepp förutom rengöring som du kanske mer gjorde pga bakterier. Har själv en Nimbus 3003, också halvplanande, så det låter lite lika och lovande. Skall testa i sommar tänkte jag. Lite bökigt med tankning dock då det inte finns så många sjömackar som säljer HVO100 men det blir att köra med dunkar och tratt.
  6. Hej! Tack för svar. Några följdfrågor: - Har du märkt något på mängden rök. Minskat? Annan lukt? - Prestandan? - Ändrade du något på motorn innan du började använda HVO100? Typ byta slangar, filter etc? Mvh Jerker
  7. Hej! Hur har det gått med HVO100? Har själv en TAMD41A som jag tycker ryker lite för mycket och min förhoppning är att detta skall minska med HVO100.
  8. Har nu konstaterat att slirningen sker i backslaget. Var ute igen i tisdags och kunde då tydligt se att varvtalet ökar ism att farten minskar vid varvtal över 2400 rpm. Precis som en slirande koppling i en bil. Bara att plocka ur och renovera. Skönt att ha lite att göra i vinter.😉
  9. Varvet ökar inte men motorn tappar kraft vid/över 2500 rpm. När den tappar kraft tjuter det till lite och då drar jag av gasen och tjutet försvinner och kraften återkommer. Det känns nästan som att något nyper eller håller fast. Svårt att förklara bättre. Något hindrar motorn att öka varv. Så känns det i alla fall. Det finns ingen rotation mellan axel och medbringare. Har märkt med spritpenna och kollat.
  10. Kan tyvärr inte lägga upp en filmsnutt då den är för stor.
  11. Demonterade med Penta specialverktyg och monterade dom efter renoveringen. Krankade motorn tills det kom bränsle vid spridarrören. Gjorde samma jobb på kompisens båt (likadan som min) och den funkar perfekt.
  12. Hej! Jag har en Nimbus 3003 med TAMD41A. Tog sista turen med båten i helgen och märkte att vid körning upp mot 2500 rpm tappar motorn kraft och ljuter till ism detta. Sänker jag varvtalet funkar den igen. Har märkt axel och medbringare (den delen som klämmer runt axeln) och där emellan sker ingen rotation. Bytte black jack i våras och misstänkte att skruvarna lossnat men icke sa Nicke. Sitter som berget och har alltså kört hela sommaren utan problem. Jag hade inne spridarna på renovering för några veckor sedan och har inte kört båten sedan dess. Inte mer än startat och varvat vid bryggan. Kan det vara bränsierelaterat? Var även nere Ida och skrapade rent propellern då jag misstänkte beväxning och kavitation men det hjälpte inte. Det var en del havstulpaner på den men då varvtalet INTE ökar när problemet sker är kavitation uteslutet anser jag. Har inte kollat turbon men jag borde inte tappa kraft utan den borde vara konstant och dessutom väldigt rökig om turbon sitter fast vilket den inte är? Backslaget (MS4 tror jag det är) renoverades för 5 år sedan så det borde vara ok. Och konan är kass är min erfarenhet att det är svårt att få grepp/drivning på låga varv. Är det någon som har några idéer?
  13. Provade igår att dammsuga de partier som jag kvällen innan behandlat med 50/50. Alla svarta fläckar försvann!!!! Testade även på de andra fläckarna (obehandlade) och de försvann också. I princip i alla fall. En mycket stor skillnad. Har dock lite rosafärgat mögel på flera ställen som jag skall attackera så småningom. Skall testa med Abnet. Till hösten ism upptag skall jag torka och spraya med ättikslösning vilket jag vet ger ett bra skydd mot nya mögelangrepp.
  14. Körde igår med klorin/vatten igår (50/50) på ett begränsat område. Skall utvärdera idag. Min tanke är att följa upp med att hyra en mattvätt, också på Bauhaus, och köra tills det blir rent. En lite oro jag har är att mattvätten skall påverka limningen av klädseln och göra så att den släpper. Erfarenheter gällande detta?
  15. Haha! Hittar inte riktigt rätt bland alla förslag som finns med väldigt blandade omdömen. Inga problem med galon dynorna utan det är tyget på skrovsidorna som i vinter blivit mögliga. Skall testa med klorin/vatten tänkte jag. Har även funderat på att hyra en textiltvätt på Bauhaus och köra med deras allrengöringsmedel. Vad tror du om det? Hej! Finns det risk att klädseln bleker sig med 50/50 klorin/vatten? Jag har lite gråaktig klädsel.
×
×
  • Skapa nytt...