Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

jmwa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    333
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om jmwa

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack, det låter bra! Gör nog detta byte så småningom. Bortsett från att din gamla vajer var sluten, tycker du att hydrauliken blev en stor förbättring av styrkänslan?
  2. Jo tack, jag har gått in och läst! Det är som du ser en annan användare som frågade om rattvarv. Det jag fortfarande inte riktigt får kläm på är om hydraylstyrningen har en koppling till drevet (servon) som är samma som min vajerstyrning har.
  3. Då satte du alltså hydraulstyrningen direkt på servon där kabeln suttit tidigare? Standardfäste?
  4. Här en fråga som jag inte hittar svaret på någonstans. Min Volvo penta 4.3 gxi med drev DPS-A har servostyrning, med teleflexkabel fram till servon. Går kabeln att ersätta med hydraulisk styrning som kopplas till servocylindern? Hur jag än googlar hittar jag inte svaret! Ofta ser det ut som att man väljer antingen servo ELLER hydraulisk styrning, men det låter konstigt tycker jag. Någon som vet? Har kollat på en begagnad hydraulisk styrning men vet inte om det funkar tillsammans med min servo. Tack på förhand för svar!
  5. Grattis, så snygg den ser ut! Och verkligen fint med den upphöjda dinetten!
  6. OK, hur provtrycker jag på plats/ vad behöver jag för instrument? (Jo, jag brukar köra igenom glykol, men att tömma är ju ett bra första steg)
  7. Hej Jag klantade mig i höstas...sköt upp vinterkonserveringen, glömde bort att tömma sjövattensystemet (har färskvattenkylning) och kom på det först när det var ner mot 10 minusgrader. Lyckades försiktigt värma upp luften i motorrummer tills isen smälte och jag kunde tappa ur värneväxlare och impellerhus. Nu vill jag låta provtrycka värmeväxlaren. Vet ni någon i stockholmsområdet som åtar sig sånt? Och sen huvudfrågan: hur får man loss värmeväxlaren?? Motorrummet är trångt och jag ser inte hur den sitter fast. Någon som kan beskriva hur man gör? Den sitter på diagonalen nederst på motorns framsida, åt styrbord (inringad på bilden) Tacksam för hjälp och råd!
  8. På min båt med bensininombordare har jag monterat fotogenvärmaren på akterdäck under skarndäcket, med bara fotogendunken placerad under akterdäck. Det funkar toppenbra, och värmaren har ingen kontakt med motorrumsluften. Rekommenderar det om måtten funkar på din båt!
  9. Problemet löst! Som jag hela tiden misstänkte var felet enkelt och berodde på klant från min sida. Jag köpte till slut en ny vattenpump. När jag monterade den såg jag en skillnad mot min gamla: det visade sig att jag vid impellerbytet i juni råkat sätta den nya o-ringen ovanpå den gamla...Det gjorde att impellerhuset blev ca 2 mm djupare, och den mesta sugkraften försvann. Nu sitter o-ringen rätt, och motorn kyls som den ska. Jaja, limpor och knän behövde i alla fall bytas, och nu vet jag mer om hur kylsystemet funkar. Och på tisdag börjar en liten fyradagars båtsemester med familjen🙂 Tack för alla goda råd!
  10. Obegripligt! Detta har hänt sen sist: byte av risers och limpor (behövdes oavsett). Ingen skillnad. Felsökning med provsugning i alla enskilda slangar och sektioner. Resultat: inget fel hittat. Trycksidan: perfekt flöde. Provkörning visar följande: trots primning genom spolporten orkar den inte suga vatten från sjön. MEN: om man sprutar lite med vattenslang i vattenintaget under ytan kommer den igång och suger starkt och bra så länge motorn går. Ingen överhettning, perfekt temp. Sedan stannar man motorn, väntar ett par minuter och startar igen. Då suger den inte utan ett litet startsprut med vattenslang. Och sådär gåller det på. Impeller och impellerhus i synbarligen bra skick. Inga luftläckor på sugsidan. Allt funkade perfekt vi upptagning i höstas. Nu är jag desperat! Vad göra?? Den som kommer med rätt tips och räddar en båtvecka åt mig blir min hjälte!
  11. Tack Johan Nu har jag en ny huvudteori (har läst om.flera som råkat ut för detta: när jag i våras bytte drivknutsbälg lossade jag även vattenslangen och avgasbälgen. Sedan kanske jag har satt tillbaka vattenslangen på drevet på ett felaktigt sätt. Då viks ven lätt när man fäller ner drevet, och vattenintaget försvåras. Imorse badade jag och kände med handen kring vattenslangen och stosen den sitter på. Det känns som om den ev sitter fel. Men detta är för svårt att fixa i vattnet. Fortsättning följer... PS Har kollat allt annat, flera gånger. Impeller givetvis bytt, två gånger. Impellerhuset är i utmärkt skick. Kylningen funkade perfekt fram till torrsättning i höstas. Enda som hänt sedan dess är byte av drivknutsbälg.
  12. Uppdatering: jag har nu bytt till nya limpor och risers. Det var sannerligen på tiden...MEN det löste inte problemet. Detta kan jag se: åtminstone lite sjövatten passerar genom sin krets. Med det verkar vara väldigt lite. Körde några minuter med ena limpans dräneringsplugg urskruvad. Där kom knappt ut något vatten alls. Har också öppnat locken på värmeväxlaren och kört en metalltråd genom.varenda rör. Där är det inte blockerat. Som jag förstår det borde alltså trycksidan vara ok. Återstår sugsidan. Vad annat kan jag ha missat?
  13. Tack för det Gelis! Hur ser man om man redan har haft vatten i cylindrarna? Det kommer ingen ånga ut med avgaserna vad jag kunnat se. Jag har också spanat in satsen du länkade till. Lite osäker bara om den passar till gxi-gf specifikt. Några andra tillverkare listar på motsvarande produkt alla möjliga versioner av gxi-g men utelämnar gxi gf. Hur vet man om de passar innan man beställer?
  14. Jag tänkte skruva av mina bägge risers gör att kolla status på rost. Säger du att man borde ta ett tag i semesterkassan och byta limpor och risers, oavsett vad man kan se?
  15. Sjösatte båten i tisdags. Motorn är en VP 4,3 gxi-GF från 2007 med färskvattenkylning, Utmärkt skick. Efter några hundra meters färd i mycket låg fart steg temperaturen och larmet gick. Stängde av och ankrade, kollade impeller som var ok. Startade igen, lät motorn gå på tomgång. Samma sak igen. Har felsökt länge men inte hittat något. Observationer: impellerhuset blir varmt (normalt?) Värmeväxlaren blir mycket varm (normalt?) Termostaten funkar. Det kommer vatten ur drevet (kan inte se om det är mindre än normalt). Tagit isär och rensat upp lite skräp i värmeväxlaren (gjorde ingen skillnad) Multiremmen tjuter lite, så var det inte förut (fel på cirkulationspumpen?) Limpor och risers är 14 år gamla (igensatta? Varför då inga problem alls fram tills nu?) Jag skulle verkligen uppskatta kloka tips! Fråga 1: vad är nästa steg? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...