Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

burkslaven

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

1 följare

Om burkslaven

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har en code 1 på rulle på Shipman 28, funkar utmärkt med ett kortare peke (35 cm från förstagsinfästningen). I masttoppen inns en "ögla" påsvetsat, se bild
  2. Köpte en 105% rullfock (18,5m2) och kompletterade med en code 1 (43m2) till min Shipman 28. Focken funkar kalas ned till ungefär halvvind sen får man rulla ut coden. Seglar lika fort mot vinden som med genua när det blåser mer än 4 m/s under det blir det lite sämre. Coden är fantastisk på halvvind/brantare slör och går att gå i ca 45 grader mot vinden i lättare vindar, på slör får man däremot "kryssa". På plattläns går den nästan exakt lika fort som en med spirad "max"genua. Alla jämförelser gjorda mot andra Shipman under kappsegling.
  3. Shipman 28 har en ruffhöjd på cirka 1,8m i akterkant av ruffen, förut cirka 1,6m, Jag klarar mig bra med mina 190 cm då köksytan är vid ruffluckan. Enda nackdelen är att jag behöver öppna förpiksluckan när byxorna ska upp efter toabesök. Stor, väldisponerad sittbrunn för storleken, gör den visserligen lite mindre inuti. Har skippat genuan och monterat en kryssvänlig toppfock på rulle, numera lika enkelt att segla som partialriggade.
  4. Har en lite mindra båt och placerade platt band mellan SB aktre knap/genom främre och tillbaks till BB aktre knap. Främst eftersom jag hade svårt att hitta en lämplig placering av en lina som kunde löpa från sittbrunn till för obruten. Tycker det tar för lång tid/krångligt att kroka om sig när det oft är ganska bråttom både upp och ned. Valde att dra den på utsidan om vanten. Vid en ensamsegling för ett par år sedan bar det sig inte bättre än att jag druttade i (vackert väder, 19 grader i vattnet, 3-4 knop båtfart, bara badbyxor och väst/sele på mig som var kopplad). Var ett ganska stort bekymmer att ta sig till aktern och räddningsstegen, säkerhetslinan spännde ned mantåget så jag blev tvungen att häva mig upp och lysfta över den över varje mantågsstötta som passerades bakåt mot aktern. Väl där noterar jag att säkerhetslinan måste kopplas bort för att kunna nå stegen och klättra upp. Det hela "äventyret" tog runt 10-15 minuter. Numera har jag en dyneema-lina runt båten på utsidan av mantåget som jag krokar i. Har provat och från fören glider man snällt hela vägen bak till räddningsstege och nya badbryggan. Den är kompletterad med ett par fasta öglor i sittbrunnen.
  5. Bor själv söder om Stockholm, det finns helt klart fördelar med att ha båten i Mälaren (Skärholmen, Fiskarfjärden, Sätra varv eller Mälarhöjden är i närheten av Hägerstensåsen) då det är cykelavstånd till båten. Nackdelen är att det är långt ut till skärgården. Ett alternativ är att försöka få en plats i ngn av ovanstående och söka ytterligare sommarplats på tex Ljushagen på Gålö (har bara sommarplatser), där båten kan kan vara under semestertiden. Har själv valt (fick plats) på Gålö och föredrar att ha 35 minuter bilresa och 15 minuters segling för att komma ut på Mysingen framför närhet till båten. Nackdelen är att det blir 7 mil tor på vintern då även uppläggningen är där.
  6. Det tråkiga med ozon är att det har en förmåga att förstöra allting som är av skumgummi såsom dynor och annan inredning. Under förutsättning att man har tvättat inkråmet på båten utan att bli kvitt med doften nedanstående ett skonsamt altenativ, om man har tid och möjlighet att lufta båten, är att placera ut ett antal kärl med koncentrerad ättika några veckor. Normalt har den dåliga doften försvunnit och övrig doft ventileras lätt ut. Fungerar utmärkt för sur (mögel) båtdoft.
  7. Köpte i våras en 50W böjlig panel från teknikhamstern som passade utmärkt på min rufflucka. Detta efter att ha konstaterat att andra större märken anger ganska liten böjning (några cm per m). Kompletterade med en NAPS regulator. Har under den gångna säsongen fungerat utmärkt. Har inte mätt hur mycket den ger vid olika infallsvinklar etc.
  8. Någon som har köpt/testat Oceancool 25L (DC-25P) som säljs av Erlandssons? Vet att den testades med lite märkliga resultat i Praktiskt båtägande.
  9. Äsch, ska ta och studera några kataloger med bordsgenomföringar, ska se om det inte finns något lämpligt där.
  10. Mycket snygg lösning den där på linjett, då även min sprayhoodbalk är böjd skulle det ideala vara ett flänsat syrafast rörbit med möjlighet att ha skruvhål i flänsen.
  11. zewe: Hoppades också att balken var solid, men min är en 76a och har cirka 5mm tjocklek på glasfibern, kändes stumt när man knackade på den. Peter_K: Hur löstes problemet med att komma åt att plasta/få på gelcoat upptill i hålet? Ballad_kopian: Båten var när jag köpte den utrustad med nedraget fall för spinnacker och spinnackerbom genom öljetter på sprayhooden. Detta har dock funkat sisådär i somras då balken är för hög. Hur har du tänkt dig avslutningarna (ändarna på röret) och räknar du med att bara plasta fast dessa?
  12. Sådär nu är en säsong avklarad med Shipman 28, i ett delprojekt i att göra båten lättare att hantera vid ensamsegling har jag införskaffat avlastare och brytblock för neddragning av fall och trim till sittbrunnen. Min fundering nu är hur man på bästa sätt löser genomföringen genom sprayhoodbalken som är ihålig. Har sett inte fullt så lyckade försök med vp-rör som har varit fastsatta med sikaflex/silikon. Men vp-rör verkar inte vara speciellt tåliga för väder och vind. Ev skulle det gå att använda aluminiumrör, men hur får man fast dessa? En lösning jag funderat på är att ta upp ett bredare ovalt hål för alla linor och plasta hålets insida? Finns det andra lösningar eller idéer, gärna med bilder? Tanken är att det ska bli ungefär som den bifogade bilden (inte min båt).
×
×
  • Skapa nytt...