Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

ossy

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    466
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

26 Expert

Om ossy

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Jag har lite planer på att klä om ruffsidorna i vår båt. Både skrovsidorna och insidan på överbyggnaden. Skrovsidorna är inga problem, stora hyfsat släta ytor utan några konstiga ställen att skarva på. Men insidan överbyggnad/ undersida av däck går ju inte att klä i stora stycken, utan en del skarvar. Orginalklädseln (vinylmatta) är ganska utdragen kring hörn och kanter, och limmad. Med växlande klimat och temperatur, så har vinylen krympt ganska duktigt, vilket resulterat i stora glipor i skarvarna. Skarvar kommer jag inte ifrån, men jag tänker att det måste gå att täcka med någon typ av kantband eller flexibel list. Jag har sökt efter någon beskrivning eller sida på nätet som behandlar ämnet, utan större framgång. Tipsa gärna om någon bra sida, som beskriver arbetet. Eller om ni har egna tips. /Oscar
  2. Tack för alla svar! Det känns säkrast att fortsätta koppla loss dom, och ladda dom separat. Det blir väl en gång om åtet, kring årsskiftet, som det är aktuellt. Det får man stå ut med. Annars sköter solcellerna laddningen, men den här mörka årstiden orkar dom inte riktigt under presenningen. /Oscar
  3. ossy

    Batteriladdning

    Hej. Jag tänkte köra en laddning på min batteribank för underhåll. Det är 4st Victron AGM på 110ah styck. Nu har jag kopplat bort alla från varandra, och laddar dom ett i taget. Batteriladdaren är en sk smartladdare från Tudor Exide för batterier på max 150ah. Och då tolkar jag det som att jag bara kan ladda ett 110ah-batteri åt gången. För inte kan jag väl ladda alla 4 på en gång, och slippa koppla loss batterierna från varandra? Eller...? /Oscar
  4. Just det ja, jag minns nu att jag för länge sedan läst om ”kalla väggen”. Jag har ju faktiskt haft en Albin 25, vars ventilation byggt på den principen (och säkert många andra båtmodeller).
  5. Hej. På vår båt får vi ofta problem med kondens i akterruffen när vi har gäster som sover där. Mer vid kallare väderlek såklart. Fuktig utandningsluft kondenserar på fönsterrutorna, och droppar mer från lägsta punkten under, och ner i kojerna hos övernattande gäster. Det sitter 2 st klassiska elektroluxventilatorer i akterruffstaket. Men vi har långt kapell över akterruffstaket, så mycket till ventilation blir det inte. Jag tänkte komplettera ventilationen med två datorfläktar på sidorna. Frågan är vilket håll dom ska blåsa åt. Jag tycker nog det mest logiska skulle vara att dom blåser uteluft in i akterruffen. Då blir det övertryck, och den fuktiga utandningsluften trycks ut i sittbrunnen och vidare ut genom kapellet. Alternativet är att fläktarna blåser ut utandningsluften, men då sugs väl fuktig luft från övriga utrymmen in i akterruffen. Jag tänker att inneluften är väl fuktigare än uteluften, även om det regnar? Eller tänker jag fel...? Det är ju inte svårare än att jag provar mej fram, men det tål ju att fundera på. Eller får den ena fläkten blåsa in och den andra ut. Men då kan jag tänka mej att det kan bli kondens på ena sidan. Nånting att klura på... /Oscar
  6. Nej, jag hade ingen gummering. Förborrade alla hålen i första plattan. Då drar plattorna ihop sej fint, och sprider belastningen över hela plattans yta. Däremot ska jag kanske fästa något mjukt mot sidan som vätter mot skrovet, så det inte blir någon mekanisk nötning mot båten.
  7. Öljetter är ju en svag punkt. Mina öljetter rök flera stycken i våras. Jag repade dom nu såhär: två lappar i formplyta, en på varje sida om presenningen. Ihopskruvade ganska tätt med korta skruv. Sen hål mitt i plattan, som man trär igenom rep/gummilina. Dom öljetterna ska nog överleva presenningen.
  8. Det är en Winga 30. Har du också en sån?
  9. Jag vill undvika stopp. En vana sedan barnen var små, grabben kunde gladeligen göra av med en rulle när han gjort tvåan. Å andra sidan har det aldrig varit stopp, så vanan har hängt kvar. Och pappret i sej tar väl ingen volym, men det kan ju bli några fler spolningar, om man ska spola ner pappret.
  10. Hej. Vi har en septitank på 88 liter, men utrymmet i luckan tillåter en större volym. Så det är frestande att plasta en större på ca 200-250 liter, i glasfiber och polyester. Men jag funderar på skvalpskottens vara eller icke vara. Det känns som att det inte är så dumt med skvalpskott vid den volymen. Men det kanske blir mer yta som gegga kan fastna på. Nu har jag eltoa, med kvarn, och spolar inte ner papper. Det borde inte bli så mycket större geggklumpar, som kan fastna på väggar och skvalpskott. Avslutningsvis tänkte jag epoxiprima insidan med flera lager, för att stoppa för odörer. Kom gärna med inputs, särskilt beträffande skvalpskott. Tack på förhand! /Oscar
  11. Är den där luckan robust och stadig? Skulle den funka som däckslucka för stuvutrymme, för tampar på fördäck? Den ser ju ganska bra ut. Men till däckslucka bör den vara hyfsat gedigen. Jag tänkte fixa en lucka att slänga ner tampar, i vinter. /Oscar
  12. Det lutar nog åt Sterlingen iaf. Jag får tacka för alla tips!
  13. Den verkar ju bra, lite dyr bara. Men smakar det så kostar det väl...?
×
×
  • Skapa nytt...