Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Empirikos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    93
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Empirikos

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, tack för svar! Hur gick ni tillväga när ni skalade av plasten?
  2. Hej, Jag är inte nöjd med mina övre mantågslinor som är inplastade och börjar bli slitna. hur mycket kan det kosta att få två nya snygga stålvajrar efter konstens regler. jag behöver 10 m. På vardera sida. Alternativt hur kan man göra för att klippa bort plasten. Jag har kollat lite på detta alternativ men vågar inte klippa med tång av rädsla för att skada vajern. förra året rubbade jag plasten, vilket gjorde att den blev något vitare.. Har även sett att det finns så kallade mantågskit att köpa, men vet ej om jag blir nöjd med dessa. Mvh Empirikos
  3. Hej, Glömde säga att jag varit in och tittat på alla de båtar som du nämner och när det gäller 999 så har jag för mig att jag blev lite tveksam då det var några koder som var i kortaste laget för mig dom är 1.90, lång, jag tror det var förpikskojerna. Annars tyckte jag 999 var trevlig. En mycket bra sak med 999 är det låga insteget ner i själva båten, jag har varit nere i båtar som har en brant stege ner i ruffen, vilket är opraktiskt samtidigt som det skärmar av kontakten med den som seglar. comfortina är också mycket trevlig men där var det mer själva konstruktionen som inte kändes bra. Mvh Empirikos
  4. Hej, även jag har varit intresserad av de båtar du nämner. Valet föll istället på en Dehler optima 101 från 1986 som vi tycker är en mycket lyckad båt, med linjerna på rätta stället och en stark konstruktion, att den sedan seglar skapligt är ju inte heller någon nackdel. tyvärr är det järnköl på båten och jag funderar just nu om jag ska lägga ner ett lite större jobb med att epoxibehandla hela Kylen suck. När det gäller motor så har vi alltid gått en hel del för motor vid bland annat transportseglingar och därför satt ett stort värde på en väl fungerande motor och på vår nuvarande båt är motorn bara några år gammal. Jag tänker dock att en hyfsat ny motor inte i och för sig behöver vara någon garanti för att den fungerar bättre. Ett dåligt handhavande kan ju snabbt bryta ned en motor. Som alltid gäller det väl att syna detaljerna. Om motorn startar och låter bra,om avgaserna är av rätt nyans och om allt är exemplariskt underhållet då skulle åtminstone jag känna mig trygg, En nyare motor med dessa tillhörande egenskaper är dock värd mer än en 30 år gammal eftersom den har framtiden framför sig. Med facit i hand och efter att ha provat lite olika båtar,så skulle jag sätta ett stort värde på en båt med dubbelkoj i aktern, just för att kunna hålla salongen uppbokad. Det mesta fungerar när man har en stark drivkraft att komma ut på sjön men idag är jag glad för lite större utrymmen. Mvh Empirikos
  5. Hej, har börjat slipa på mitt roder i syfte att lägga på några lager epoxi, På en liten punkt har slipningen gått ända ned till glasfibern. Jag upptäckte aldrig något gelcoatlager, jag vet inte om det är tidigare ägare som slipat bort gelcoaten. Jag undrar nu hur jag ska gå vidare, ska jag bara laga fläckvis med epoxi eller ska jag gå "all in" och slipa ner till gelcoat, alternativt glasfiber på hela rodret. Hur bygger jag sedan upp med epoxi, måste jag först lägga på ny gelcoat innan jag lägger på epoxin? Sedan när jag ändå håller på så undrar jag även hur jag ska göra med den rostiga järnkölen. Jag vet att blästring är bra, men är det någon som har fått positivt resultat med att slipa med en slipmaskin för att därefter lägga på epoxi på hela kölen. I så fall vilket tillvägagångssätt användes? Provar att bifoga två bilder. Mvh Empirikos
  6. Jag har tidigare slarvat med kölen men måste nog tillägga att Mackey plus några till har fått mig att överväga andra alternativ. Jag kände inte till medlet Brunox och det verkar ju som om det får får fina recensioner. Finns medlet att pensla på eller är det bara spray som gäller? Behöver man göra om samma procedur varje år? Hälsningar Empirikos
  7. Tack för många bra tips! Båten är sedan en säsong tillbaka en Dehler 34 (Optima) från 1984. Jag har övervägt att anlita ett Riggserviceföretag, mest för att se över riggen och kanske ge lite tips på trimmning och annat. Men det kostar ju en del och någonstans så känns det som att riggandet är en del av båtägandet, som man inte kan leja bort varje gång det känns lite svårt eller motigt. Hälsningar Emprikos
  8. Empirikos

    Riggsnack

    Riggandet är nog det som jag finner jobbigast med seglarlivet.Hur underhåller ni er rigg och vilken del är generellt sätt den svagaste delen? Hälsningar Empirikos
  9. Hej, köpte Sony Xperia Z3 tablet med 8 t skärm (endast wifi) för cirka 3000 på Webbsajten. Är mycket nöjd med plattan. Känns som god kvalitet rakt igenom. Sea pilot fungerar hittills utan problem. Vi använder den som komplement till den vanliga GPS:en. Ljusstyrkan på skärmen är god men solljus gör ändå att det ibland kan vara svårt att använda plattan för navigation, vi testar därför lite olika placeringar. Ett stort plus är att plattan är trevlig att surfa på och exempelvis läsa tidningeen -att Koppla upp sig mot telefonens hotspot fungerar finfint.Vi slipper även släpa på en bärbar dator som i de flesta fall drar mer ström. hälsningar Från ett regnigt Bergsholmen Stockholms norra EMPIRIKOS
  10. Hej, tack för svar, jag undrar då bara om man kan köra programmet Sea Pilot utan internetuppkoppling det vill säga bara på GPS:en Hälsningar Empirikos
  11. Hej, jag vill köpa en surfplatta för navigering som komplement till vår Raymarine som jag tycker har för liten skärm. Jag är framförallt ute efter en surfplatta som är pålitlig, tålig med ljusstark skärm och lång batteritid. Jag vet att många kör med Ipad men det skulle vara intressant att höra om någon har testat någon Android som kanske ligger något billigare i pris än Apples produkter. Sedan är det där med 3g och 4g, går man in på teknikmagasinet så kan det inte svara på vad jag behöver för att kunna använda plattan till navigering. Räcker det med en inbyggd GPS och i så fall vilken då jag har sett att en del tillverkare kör med olika GPS beteckningar. Jag har sedan tidigare Seapilot till telefonen, kan jag använda samma konto till surfplattan? Hälsningar Empirikos
  12. Intressant fråga. Som sagt upplagt för subjektiva svar men kanske därför också desto intressantare. Jag tror inte att jag med mina 8 säsonger på sjön kan räknas som särskilt erfaren men vi har i alla fall farit kors och tvärs i Stockholms skärgård inklusive Stora Nassa, för det mesta i soligt väder men ibland också i betydligt mer prövande väder, Jag tänker att jag inte skulle ta min nuvarande båt och frugan ut till Nassa med den väderprognosen då det sannolikt kommer innebära strapatser i någon form. Har ni tur så hittar ni någon väderskyddad hamn därute men det kommer sannolikt inte bli någon särskilt bekväm tillställning. Å andra sidan så kan det ju vara ett kul äventyr med polaren och en båt som man inte vårdar som en dyrgrip. Oavsett så skulle jag nog värdesätta att utrustningen är hel och att det finns en motor som man kan lita på. Hälsningar Empirikos
  13. Hej, skulle montera nya septitanken av plast idag. Till tanken medföljde även ventiler av plast. Tyvärr råkade jag av oklar anledning skada en gängorna i tanken så att ventilen inte går att skruva åt riktigt hårt utan att den slinter om ni förstår vad jag menar. Genomföringen sitter dock fast ändå men kanske inte så hårt så att jag känner mig bekväm. Frågan är därför om det finns något att göra. Kan man rädda det hela med extra mycket gängtejp, går det spackla från utsidan? Eller finns det någon annan smart lösning på problemet,. Jag vill helst undvika plasta igen hålet då jag hade ett helsike att få tanken på plats? Hälsningar Empirikos
  14. Hej, som båtintresserad följer man ju gärna diverse hemmatyckare och experter beträffande vad som kommer att hända med båtmarknaden i framtiden. Konjunkturen, massproduktion av nya båtar samt förändrade fritidsvanor brukar ofta anges som förklaringar till varför det har blivit svårare att sälja begagnade båtar. Jag instämmer helt i ovanstående förklaringar men efter att ha besökt ett välbesökt medlemsmöte i båtklubben, där personer som var under 50 år kunde räknas på handens fem fingrar, lyste med sin frånvaro, så får man onekligen en tankeställare om vilka det är som, i framtiden så småningom ska ta över alla stora båtar som den äldre generationen har haft råd att införskaffa. Nu har jag ju inte besökt alla båtklubbar så jag kan ju inte påstå att detta är sant överallt men ni som är medlemmar i båtklubbar kan kanske bekräfta eller dementera detta. Om man dröjer kvar lite vid denna iakttagelse så finns det anledning att misstänka att det bortom 70-talist generationen väntar generationer, som inte bara är färre till antal, utan även, av olika anledningar, inte är lika resursstarka som de generationer som idag praktiserar båtliv. Båtlivsorganisationerna har naturligtvis redan räknat ut detta, därav alla kampanjer för att locka yngre personer in i båtlivet med allt vad det kan innebära. Sannolikt är det så att detta i praktiken kommer innebära att båtklubbarna redan nu måste börja planera för sin fortlevnad på längre sikt.Det borde även bli så att prisraset på begagnade båtar kommer att fortsätta. Möjligtvis kan det bli så att mindre båtar blir lite mer lättsålda medan de större båtarna kommer att rasa kraftigt i pris. Kanske kommer även de kommersiella aktörerna ute i våra skärgårdar ställas inför nya utmaningar. De som kommer att överleva blir de som inte bygger hela sin verksamhet på båtlivet. Kanske får vi om en si så där 20 år se en återgång till båtlivet så som det såg ut i början av sjuttiotalet och där exempelvis seglingssporten av många räknades som en sysselsättning för de rika. Hälsningar Empirikos
  15. Tack för era kloka synpunkter. Har idag inhandlat två till stöttor för att känna mig säker. Totalt har vi nu sex stöttor. Besökte en av Stockholms större båtklubbar och såg en båtägare som hade kompletterat sina stöttor med små träplattor med hål i för att förhindra att benen sjunker ner i underlaget. Tyckte det var en smart idé Hälsningar Empirikos
×
×
  • Skapa nytt...