Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Georg_Ohm

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    14 363
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    276

Georg_Ohm senast vann den dag 22 Mars

Georg_Ohm hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 662 Expert

7 följare

Om Georg_Ohm

  • Placering
    Guldmedlem

Profile Information

  • Plats
    Göteborg och Bohuslän.

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ariel
  • Bild

Senaste Profilbesöken

15 745 profilvisningar
  1. Välkommen till gänget! Progressiva glasögon förenklade ju mitt dagliga liv. Jag hade innan det minst tre par billiga läsglasögon, såsom trådskaparen. Ett par att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll med, samt ett par att använda då jag letade efter något av de andra paren. Dessutom "slipade" solglasögon från Hjertmans. Vid bilkörning fick jag välja som jag ville se bilens instrument eller vad det stor på trafikskyltarna, liknande fenomen ombord, även om det inte finns speciellt många trafikskyltar till havs... Nu har jag progressiva, "fotokromatiska" eller vad det heter, dom blir mörka när dom utsätts för solljus. Det skulle inte fungera bakom en vindruta, sade optikern, men det gör dom ändå, ja dom mörknar inte lika mycket som i direkt solljus, men iallafall. Om man förflyttar sig från en solbelyst plats in i en byggnad tar det någon minut innan solglasögoneffektan försvinner. Progressiva glasögon finns i olika prisklasser, välj inte dom tre billigaste alternativen, välj det dyraste eller näst dyraste. Anledningen är att "närområdesslipningens" område blir väldigt smalt på de billigare glasen. Sedan får man lära sig att gå i trappor, eller när man skall skutta iland på brygga eller i naturhamn, det är lätt att felbedömma avståndet innan man har vant sig. Om nu glasögon eller speciellt solglasögon är polariserande är det inte säker att du med dom på kan läsa plottrar och andra instrument ombord, om polariseringen är orienterad åt samma håll funkar det, men inte om den är tvärtom.
  2. Ja det är mer läigt nu, eller så blåser det mindre rent generellt. Men det förekommer ju ett och annan mindre lågtryck emellanåt, men inget åskoväder, det var längesedan.
  3. Jag brukar ju inte säga emot @ChristerN, och gör väl egentligen inte det nu heller... Dom där cigarettändaruttagen med tillhörande stickkontakter har ju i allmänhet ett och annat att önska. Jag tog bort mitt sådant uttag för ett par år sedan som var till en kompressordriven kylbox. Det blev spänningsfall och kylboxen startade inte som den skulle, uttag och kontakten blev varma, plasten visade tecken på att börja bli deformerad. Säkringen på 10A löste inte ut, så det räckte med en ström understigande 9-10 ampere-nånting, för att den skulle börja smälta. Orsaken var, tror jag, att stickkontakten, hanen, på kabeln från kylboxen, plusstiftet i mitten på kontakten var väldigt spetsigt, det blev en liten kontaktyta som en relativt stor ström skulle passera. Här blev det då ett elektriskt motstånd med värmeutveckling som följd. Jag gjorde en någorlunda "fast installation". Kylboxens kabel blev fast ansluten till 2x 4mm2 kabel direkt från säkringsdosan och minusplinten, men den kabeln sitter i ett uttag i boxen. MEN... jag har andra grejer som drar en del ström och som ansluts till nämnda uttag, till dessa har jag en bättre hane, som har en större slät kontaktyta på plusstiftet. Så precis som det finns gradskillnader i helvetet, så finns det dåliga och något mindre dåliga sådana här stickproppar och sannolikt uttag också, det gäller att kolla noga innan köp hur dom ser ut. Man kan ju också byta ut dessa mot en annan sort, en annan standard, men då får man byta telefonladdrare och litet utav varje...
  4. Ett problem jag aldrig tänkt på, jag har bara fokuserat på totallängden. Men dessa reglagekablar brukar ju vara förpackade i en öppen papplåda, så det är lätt att mäta i butiken.
  5. Jag vann en tävling i en klassisk motortidning som tycks ha en koppling till firman Verktygsboden. Så då vann jag en icke oscillerande polermaskin från Pela. Den är bra, lättanvänd, har lång sladd, men den väger ju en del, lätt jobbigt att polera skrovsidorna, lättare på bilens motorhuv och tak, om man nu säger som så. En bra fördel är att man kan aptera den med små polertrissor som man sätter på ett "skaft" för att komma åt i skrymslen och vrår. Men det är en bra kvalitetsmaskin, förutom vikten har den bra ergonomi. Det är möjligt att jag egentligen vann den oscillerande men bytte till den andra, minns inte så noga. MEN för några år sedan bytte jag till en billig laddningsbar polermaskin från Jula, som fungerat förvånansvärt bra, litet lättare att jobba med. Ingen av dessa maskiner hade medskickade kolborstar, det hade däremot den ännu tyngre maskinen jag använde innan dessa. Sedan har jag en tryckluftsdriven polermaskin också, den är väldigt lätt, men tryckluftsslangen blir stel av den kalla luften, och även maskinen blir kall av samma anledning. Dom elektriska blir ju gärna ganska varma.
  6. Du gör som med batterierna, seriekopplar två paneler, och ser till att ha en MPPT-regulator som kan hantera den spänningen, och det kan nog dom flesta. Om du sedan funderar på landströmsladdare så (tro det eller ej) finns det sådana även för 24V.
  7. Nästgårds till Mosshomen på Tjörn, iallafall inte jättelångt bort ligger ju Askeröarna. Om jag minns rätt finns det en kapellsömmarfirma på Lilla Askerön. Dom sydde nytt kapell till min förra båt, och det blev väldigt bra. men du är sent ute, jag misstänker att dessa firmor har oderböckerna fulla just nu, men ring/e-posta och fråga
  8. Jovisst är det så. Men en av källorna till oljudet, är ju att vibrationerna fortplantar sig i båten, det är väl det som kallas för ”stomljud”? Om man gör en tankemodell och där hänger upp hela lådan i gummiband så borde man komma bort från att ljudet/vibrationerna fortplantar sig i båten. Så jag tror att mjuka, eller halvmjuka gummibussningar eller liknande mellan apparatlådan och båtens inredning, det gör ju iallafall inte saken sämre. Men testa att vänd på fas och nolla, alltså vänd stickkontakten i uttaget, jag vet ju inte om det funkar för dig, men en nätdel till en dator jag har i båten blir tyst då.
  9. Det brukar kallas för ”nätbrum” det är växelströmmen i eluttaget som orsakar detta oljud, brummet brukar vara på ca 100Hz, den dubbla frekvensen i nätet. Sannolikt blir det en vibration i trafon som förstärks av att det blir en resonans i lådan som den är inbyggs i. Ibland kan det hjälpa att vända på stickkontakten i eluttaget, om det låter sig göras. Annars en mjuk upphängning av hela apparaten, om du kan ställa den på något halvmjukt material. I förra båten låg pentrypumpen på en bit motorrumsisolering, och då minskades ljudet från den. Det kanske går att tillämpa för dig också. Klart att du kan klä in hela apparaten i motorrumsisolering, men se till att inte täppa till eventuella ventilationshål.
  10. Jag råkade posta detta inlägg i en annan tråd… Det tillför väl inte speciellt mycket till diskussionen egentligen… Om man på Donsö kan torrsätta med trailer på en ramp med flakmoped eller golfbil torde väl de flesta moderna personbilar klara det… Nu är rampen på Donsö ganska flack och det var bara en större styrpulpetbåt av aluminium som man drog upp med golfbilen… det gick väl åt några KAh. Ja det var ju några gubbar från bänken som aktiverades att skjuta på samt vara barlast på golfbilens flak. Och flakmopeden, även den elektrisk, slirade en del när man trailade en liten ribb… På den ön går allt med Guds försyn, man börjar med att bedja, sedan fungerar allting. Men vid den rampen finns det en vinsch som kan användas om dragfordonet inte orkar, det är ju i princip bilförbud på den och närliggande öar.
  11. Antagligen. Inlägget var avsett för tråden som handlar om personbil och trailerbåt. Sorry.
  12. Japp, det är sådan jag också har Technipex tror jag att den spisen heter.
  13. Nähä… då är det någon annan typ av tändare som behöver batteri.
  14. Den spisen har nog ingen pizeoelektrisk tändare, du får tända med en vanlig gaständare med långt munstycke. Om nu spisen ändå har en inbyggd pizeoelektrisk tändare så brukar det någonstans finnas en röd knapp, samt ett batteri. Och batterier är ju inte precis någonting som håller mer än i en eller två säsonger. I min spis sitter det ett AA-batteri inuti den röda knappen. Men den spisen är av annat fabrikat.
  15. Om man på Donsö kan torrsätta med trailer på en ramp med flakmoped eller golfbil torde väl de flesta moderna personbilar klara det… Nu är rampen på Donsö ganska flack och det var bara en större styrpulpetbåt av aluminium som man drog upp med golfbilen… det gick väl åt några KAh. Ja det var ju några gubbar från bänken som aktiverades att skjuta på samt vara barlast på golfbilens flak. Och flakmopeden, även den elektrisk, slirade en del när man trailade en liten ribb… På den ön går allt med Guds försyn, man börjar med att bedja, sedan fungerar allting. Men vid den rampen finns det en vinsch som kan användas om dragfordonet inte orkar, det är ju i princip bilförbud på den och närliggande öar.
×
×
  • Skapa nytt...