Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

bhemac

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    7 871
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    137

bhemac senast vann den dag 18 Juli

bhemac hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

992 Expert

2 följare

Om bhemac

  1. Lithiumbatterier och laddning/övervakning

    Tekniken är inte ny i sig men ganska okänd i båtsammanhang. Många har hört talas om det och nu dyker det försäljare som inte alltid är så seriösa och som försöker tjäna pengar. Det finns några här på forumet som gått över och som kan bidra med sina erfarenheter. Sen får man läsa en del, finns mycket skrivet på framförallt amerikanska forum. Just nu tror jag man ska ha lite is i magen. Utred hur mycket kapacitet man behöver mm. Min plan ser ut så här: 180Ah LiFePO4 (ca 10tkr). 100A generator med Sterling ProAltC, Solcellsregulator EPsolar 2215bn & 260W solpaneler. 50-100A landströms laddning med ett nätaggregat som matar Sterlingburken. Allt finns och fungerar utom batterierna.
  2. Test av batterikondition

    Elektriska spisar sitter i väldigt många båtar. Att behöva starta hjälpkärran för att steka lite bägg och äjkon är ju att sitta kvar i gammalmodiga lösningar, även om det fortfarande förekommer. Däremot är jag inte säker på att alla märker när yankiebåtarna startar kärran för att laga mat. Men nu har vi en helt annan och väl fungerande batteriteknik. Normal matlagning för en mindre familj drar ca 2kWh/dygn. Det fixar 500W solpaneler. Några kWh batterier och några hundra watt solpaneler så klarar man några dagar innan man behöver ladda med någon motortimma. Tittar man på en båt som tex ska segla över Atlanten så blir det skillnad. Man behöver el till kyl/frys, watermaker, navigation mm. Det blir några kWh, låt säga 2 och 500W solpanel. Inga problem. Men man ska klar 3-5 dagar utan sol också. då behövs 10kWh batteri. Huvudmaskinen är inte mycket hjälp eftersom den inte får köras med krängning. Då kan vi lika gärna lägga till ett par kWh för matlagning och köra den någon timma per dag. Inga problem med gasolflaskor eller fotgen dunkar mm. Och inga griniga båtgrannar som gnäller över en hjälpkärra som låter ungefär lika mycket som en motorumsfläkt. Jag har en pågåede diskussion med en kille som ska ut och segla lite längre. Allt talar idag för en lösning med LiFePO4 batteri och en liten luftkyld diesel med "bilgenerator". Endast 100W solpanler.
  3. 0,25kn är lite men ändå en del om man bara gör 3kn. Men vad jag hört så är det bästa att gå nordvart på den finska sidan och sydvart på den svenska. En NE kurs ger vinden snett på häcken vilket också är den snabbaste bogen. Skulle du drabbas av riktigt dålig väder så är det en fördel att ha klarat av det stora "hoppet". Antagligen är det är det enklar att kunna lägga båten på den finska sidan och fortsätta resan vid ett senare tillfälle. Jag är ingen anhängare av korta etapper. In och ut ur hamn tar mycket tid. Bättre att köra längre sträckor, oftast är det mest vilsamt långt ut från land. Sen kan man vila ut i hamn, få riktig mat duscha mm. Autopilot är ju bra men en Havsfidra seglar väl ganska bra med surrat roder?
  4. Wallas ryker in i båten

    Vilka andra värmare håller i 40 år? Det kan nog vara ide att lägga ner energi på sådan värmare. -- Konstruktionen är sådan att förbränningsdelen ska ha lite lägre tryck än varmlufts delen så att ett läckage inte ska kunna läcka in i varmluften. Det enda jag kan tänka mig är att den brinner för mycket och på så vis ökar trycket i förbränningsdelen. Eller kanske att varmluftsfläkten inte ger tillräckligt med luft. Jag har mätt varvtalet på fläkten men hittar tyvärr inte den uppgiften. En kille had en värmare som rök och där vi kunde konstatera att fläkten höll för låg fart jämför med en frisk värmare. Vi gjorde rent lagren och sen gick den bra.
  5. Lithiumbatterier och laddning/övervakning

    Använd inte 12V LiFePO4 batterier, använd 3,2V celler och ett BMS system. De färdiga 12V batterier som finns består av "matchade" celler. Hur länge denna matchning håller vet man inte. Lite lurendrejeri. Med balanserade celler håller det betydligt längre. Inga problem att ladda och förbruka samtidigt. Här är en bra leverantör med saker till rätt pris: https://www.ev-power.eu
  6. Test av batterikondition

    LiFePO4 är prisvärt om man räknar in livslängd. Ofta behöver man dock bättre laddutrustning och det kostar lite extra. Har man dessutom investerat i bra AGM batterier så tar det ju ett tag innan det är dags att byta. Har man inte stort energibehov så är solpanelerna en välsignelse och man kan klara sig landström. Behöver man mycket energi för tex matlagning så är det ofta hjälpkärra som behövs men har man plats så klarar man matlagning på 500W solpaneler.
  7. Två motorer - två batteribankar

    Satsa på en riktig solcellsregulator typ Epsolar/Tracer/Epever 2215bn. Eftersom man kan ställa alla spänningar så kan den anpassas till alla batterityper. Även LiFePO4 som blir mer och mer vanligt. LiFePO4 är framtiden, man kan utnyttja hela kapaciteten, livslängden är typ 2000 cykler och de kan laddas snabbt. Även Sterlings prylar är anpassade för att klara LiFePO4.
  8. Kollade bara lite snabbt men det verkar vettigast att så fort som möjligt ta sig över till den finska sidan, då har du nytta av den nordgående strömmen. Under augusti är det mest sydlig vind, också gynnsamt. VHF antenn: Gör en "SXK nödantenn" och hissa den i riggen, brukar fungera bra. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm
  9. Förbrukning vid låg fart

    Precis men det handlar också om motorns verkningsgrad vid olika motorvarv och möjligen propellerns effektivitet vid olika varvtal.
  10. Test av batterikondition

    Det bästa man kan göra för att få ett bättre system är: Mera solpaneler. Med tex 100W solpaneler brukar det räcka mer än väl för att driva ett kylskåp. Ett kylskåp brukar ligga på strax under 300Wh/dygn. En 40W panel ger runt 160Wh/dygn i snitt. 100W panel ger ca 400Wh. Mera batterier. Batterier kan bara ta emot en viss ström, fler batterier = mer laddning. Dessutom tar batterierna bäst emot i början av laddningen. Sätt in ett eller två 75Ah batteri till. Det lönar sig alltid. Vill man eller om man behöver ha mer laddning från batterierna, sätt in en "Alternator to battery chager" tex Sterling.
  11. Oftast drar man ju inte om men behöver man göra det så spolar man bara vatten i röret, det brukar fungera. Men som sagt, numera kör jag PTFE och lägger man nytt så använder man en bra kabelslang som inte ger så mycket motstånd pga beläggning inuti.
  12. Såpvatten eller diskmedel underlättar. Är det riktigt besvärligt så använder jag PTFE fett från Biltemas cykelavdelning. Slinker inte kabeln in då så är det nog inte naturens mening att den ska vara där.
  13. Två motorer - två batteribankar

    För att kunna tillgodogöra dig båda generatorernas kapacitet så krävs först och främst en stor batteribank men också en burk som kan optimera spänningen från generatorerna. Sterling har Alternator to Battery Charger . Generatorerna kopplas ihop och matar burken. Sen finns det en anslutning för startbatterier (du har en startbatteribank) och en anslutning för husbatterierna. Vill man ha separata startbatterier för varje motor och/eller separat laddning för tex bogpropellerbatteri så får man kompletterar med en Alternator Splitter
  14. Pentrypump tryckvakt

    Byt framöver till en riktig pressostat där man kan justera både starttryck och hysteres. Typ DENNA Befintlig kan man ha som reserv ombord.
  15. Råd om navigation för landkrabba med ny båt

    Mitt råd är att börja med en surfplatta den är en himla praktisk pryl som kan användas till mycket mer än att navigera med. Kör ett tag med den, funkar det inte bra så köp en plotter. Många klarar sig utan plotter idag. På vårkanten har de drive på plotters, man kan ofta köpa mycket billigare och inkl sjökort. Jag har båda och skulle inte vilja vara utan någon men skulle jag vara tvungen att prioritera så blev det nog surfplattan.

×