Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Greip

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    160
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Greip senast vann den dag 17 Oktober 2019

Greip hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

51 Expert

Om Greip

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Greip och en till

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om jag fattat rätt har Brexit inneburit att man måste betala moms på en båt som importeras från UK oavsett om den är momsad där eller inte. Nu blir det ju inte så många tusenlappar på en sådan båt men kan vara bra att ta reda på.
  2. Har övervintrat flera båtar både med och utan ström i säkert 15 vintrar. Det är inga svårigheter att få genomföringar att klara sig, det bli sällan minusgrader under vattenytan i södra halvan av Sverige. Små genomföringar som spolvatten till toan blåser jag luft i och stänger. Stora genomföringar som tanktömningen fyller jag med glykolblandning och stänger. Alla genomföringar som ligger nära ytan isolerar jag med gullfiber eller i stort sett vad som helst. Kyla kommer inifrån båten, inte från vattnet. Genomföringar som ligger djupt, typ 40 cm, kan man strunta i helt. Om kulventiler står öppna är sannolikheten att de frostsprängs mycket liten men samtidigt vill man ha ju ha dem stängda. Pumpar och sådant måste däremot dräneras. Jag har haft en frostvakt i motorrummet, en i pentryt och en på toa. Men planerat för att det ska funka även utan ström. Länspump kan vara knepigt att få att funka, får inte bli några svackor i slangen där vatten kan stå still . I en båt körde jag med en värmekabel inne slangen. Lycka till!
  3. Finns massor av bra båtar i den storlek du söker. Till bra priser dessutom även om priserna stigit jämfört med för några år sen. Ett tips är att inte låsa sig till en viss modell utan istället leta efter ett exemplar som känns rätt vad gäller skick, utrustning, motor, segel etc i förhållande till vad du vill betala. Happy hunting!
  4. Mackey har en mycket bra teori. Råkade ut för samma problem för många år sedan, motorn gick normalt obelastad men orkeslös med växel i. Efter en stund stannade den helt. Först trodde jag något fastnat i propellern men det gick att rotera axeln som vanligt. Visade sig att CAV-filtret var helt igensatt av stora svarta spindlar! Detta var på våren någonstans i Italien. Förmodligen hade spindlarna övervintrat i i sjömackens slangar och sen hade jag tankat först av alla på våren (jag brukar använda en tratt med sil om jag är osäker på bränslekvaliteten men självklart inte denna gång...). Nytt CAV-filter, nytt finfilter och blåste ur slangen mellan tanken och CAV sen var allt som vanligt igen. En erfarenhet rikare.
  5. För att återvända till frågan. På kappsegling är 0 m/s ok till maxtiden går ut. På cruising beror det på samma faktorer som all annan segling. När måste/vill jag vara i hamn? När får den mest lättuttråkade besättningsmedlemmen totalt tråkslag? Regnar det? Är det kul? Osv osv.
  6. Min förra båt var 3,66 och det är 4 meter mellan bommarna. Jag och min granne har 50 mm PEM slang på bommarna. Kan inte nog rekommendera det. Inga märken vid närkontakt, inget gnissel, låg friktion, slits inte. Inte ens dyrt, en femtiometersrulle räcker till två båtar och kostar under 2000:- Borra hål sådär var 30 cm och knyt med tunn polyesterlina runt bommen. Glöm buntband, även de UV-beständiga blir sköra efter något år och går av. Jag testade också sådana där tunna fendrar men de bara klapprade mellan skrovsidan och bommen och blåste dessutom upp. Ingen nytta alls.
  7. Lintott hann före, elastiska linor är väldigt bra för den applikationen, bottnar inte och går inte av som gummifjädrar kan göra (jag har haft av två av Forshedas största på en ganska utsatt förtöjningsplats ). Tänk dock på slitskydd på lämpliga ställen, särskilt om båten ligger utan daglig tillsyn. Det gäller iofs alla linor men ännu viktigare med elastiska.
  8. Mackey har gett dig en massa bra svar, kompletterar med, missa inte att beställa reptålig polykarbonat. Det är ett häpnadsväckande starkt material men blir väldigt lätt repigt om man inte som sagt köper den reptåliga varianten. Jag fick materialet till mina luckor gratis (spillbitar från maskintillverkning) men de ser inte så lattjo ut nu efter några år. Lycka till. Förresten, en fråga i det sammanhanget som någon kanske har erfarenhet av, om man gör en lucka som den i ritningen ovanför, kunde man inte ha härdat glas då? Det är också ohyggligt starkt, går att skräddarsy och är inte särskilt dyrt att få skräddarsytt. I stort sett helt repfritt och perfekt genomskinligt (eller tonat om man vill, t o m helt opakt).
  9. Skulle säga att vindfånget är den största fienden vid tilläggning, båtar är så olika på alla sätt så det är svårt att dra några enkla slutsatser. Min nuvarande båt är långkölad och med låga fribord, den är oftast lätt att hantera i hamn eftersom den inte gärna driver i sidled. Å andra sidan svänger den inte gärna heller i låg fart vilket ofta ställde till problem ända tills jag installerade bogpropeller. Den förra båten var ungefär lika lång men med betydligt högre fribord och litet kölblad som dessutom gick att fälla in, alltså sänkköl. Där var bogpropeller i stort sett nödvändig för att båten INTE skulle svänga. Men den gick att vända på en femöring. Om du har möjlighet, öva att lägga till själv fast med besättning - alltså ha bara besättningen som backup om det går åt skogen. Och tänk igenom varje manöver i detalj så att alla linor, fendrar, båtshake etc finns på rätt ställe. Tänk också ut plan B för de mest sannolika problemen, missa bojen typ. Det viktigaste är att ligga steget före men det skiljer sig ju inte mellan ensamsegling och segling med besättning - men marginalerna är olika. Du klarar förmodligen mycket mer än du tror och om inte annat så är det väldigt lärorikt. Men det är klart att man kör in i en brygga ibland... Sikta på något billigt!
  10. Fast i så fall skulle lättare segel öka belastningen på röstjärnen. En verklig effekt av en lättare rigg är däremot att de dynamiska lasterna minskar.
  11. Det måste ju rimligtvis vara precis tvärtom att påfrestningarna på röstjärnen blir mindre med en lättare rigg?
  12. Det ska jag testa, Wichards variant är säkert alldeles utmärkt men det bär ju emot att betala det häpnadsväckande priset. Tänk vad mycket rolig prylar man kan få för mellanskillnaden! Annars brukar jag ganska ofta sätta en lina till fördäck vid frisk läns på havet men det är ju när man inte räknar med gipp som en broms är viktig. Att gå fram i det läget är ju också förknippat med risker även om det är självklart med sele.
  13. Jag satte mina på masten eftersom det blev för långt ner på spridarna. På en båt med dubbla spridare är det en annan sak. Jag tänkte att om det inte blir bra så sätter jag elasticorder som håller ut mot spridarna men nu efter en säsong har jag lagt ner den idén. Det funkar väldigt bra med lazy-jacksen på masten helt enkelt. Iaf med Bodings lazybag. Det enda jag ångrar med lazybag är att jag inte köpte den tidigare.
  14. Min sprayhood är 31 år gammal och still going strong, mycket tack vare Acapella. Använts omfattande - legat i sjön åtskilliga vintrar, Medelhavet en säsong etc. Har just bytt fönster för andra gången, förstärkt här och var, sytt om rätt många sömmar. Helt häpen över hur bra grejorna håller.
×
×
  • Skapa nytt...