Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Maskinchef

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maskinchef

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag ville ha flödesmäter på min 5.0 MPI då jag köpte den, men tydligen är det retur flöde på brännsle som gör att man inte kan mäta hur mycket det går åt när du kör. Kolla med förhandlare som du köpt båten av, på min -07 fanns det ingen att montera dit. Enligt förhandler...
  2. Uttern D66 är en rätt så trevlig båt, soffa bak. 2,5 m bred, lite trångt mellan dina bommar. http://www.blocket.se/vasterbotten/Uttern_D66_Mercury_Verado_200_31154796.htm?ca=4&w=3 Senast ändrad av Maskinchef | 11 januari 2011 | 04:55
  3. Har du inte nog kylning får inte motorn nog vatten. Då är det antigen tät nånstans, impelleren dålig eller så har termostaten lagt av. Testa det enkla först. Termostaten.
  4. Jag fick ut värmaren i delar, skruvade lite väl mycket före jag såg hur den satt ihop. Kablarna var så långa att jag fick ut värmaren utan att skruva loss några o fick den ut av hålet o ner på dynan. I mitt fall var det termostaten som styr när fläkten ska stanna som gick sönder, så jag fick lossa några kablar efter jag fick ut den. Gick hur bra som helst. Sen var det bara att skrapa loss gammal sikaflex och kleta på med nytt o skruva dit fästet. Ganska smidigt att få dit den, men det var inte så man tänkte medans man satt med ett antal skruvmejslar i soffan o svor över eländet.
  5. Hade samma problem på min i somras, det är ett h-vete att få ut den. Använd gärna några stycken stora skruvmejslar, försök jobba dig in från ena sidan. Känns som den är monterad där som en underhållsfri pryl. Du får svära lite medans du håller på o ta dig god tid så du inte har sönder plattan eller gör några jack i båten. Det är bökigt särskilt när värmaren hänger precis under.
  6. Weber Q120, med rullvagn. Packas ner i en original bag o ligger i båten hela säsongen. Perfekt på utflykter när barnen blir hungriga o med rullvagn kan man stå o grilla när man väl är på land.
  7. Har själv en HDS 5 i båten som fungerar jätte bra. Har du garanti kvar på den borde du gå tillbaka med den till återförsäljare. Den ska ju bara fungera. Kolla oxå inställningar enligt manualen, kan vara du har tryckt in nån parameter som inte borde vara där. Verkar dock lite troligt om den fungerar efter du startar om den.
  8. Alla normer som står på oljan refererar till olika standarder från olika motor fabrikanter. Gå efter API, American Petroleum Index. Köp ej fordonsoljor till marina motorer, dom ser lika ut på utsidan men opererar under olika förhållandet. Har en Biltema olja samma API index som en annan dyr olja, är det i princip samma olja.
  9. Lite info om ditt bränsle problem. Mikroorganismer i detta sammanhang omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier. När optimala förhållandet uppstår för bakterierna i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt, slemmigt lager. Detta kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp. Ett antal haverier, där slemmet på grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen bränsletillförseln, med påföljande motor stopp, har inträffat. Ett vanligt tecken på att dieseln infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren.
  10. Kolla länken, kanske inte det billigaste, men det funkar kanon bra. Tror jag pröjsade ungefär 9 lök med installation på Marina, dubbla laddare o 10 meter sladd med övergång. Hade även vikbart solpanel på 25 W som jag kopplade in med cigarett tänder uttag via en 4 A laddningsregulator direkt på förbrukningsbatteriet. Funkade kanon bra. Men det kom utom landströmmen. http://www.watski.se/Butiken/Produkter/?EnovaId=121668&page=1&sort=SortOrder;DisplayName;Price
  11. Kolla C-tek's landström central. Eluttaget är vattentät o det är galvanisk skild så du inte får några problem med propeller o drev. Funkar jätte bra, hade det själv i förra båten. Lite Plug & Play över det.
  12. Sailors Grave.... En klassiker om man nu är en äkta sjöbuse som har seglat på dom 7 hav.. Senast ändrad av Maskinchef | 08 september 2010 | 11:44
  13. Sot kommer i första hand in i kylvattnet om du har en avgasläcka, men då vill du även får ett övertryck på vattensidan som ska blåsa kylvatten ur säkerhetsventilen på korken av expansionskärlet. Tappar du inget vatten kan det vara dynga. Byt kylvatten i första hand.
  14. Allt är ju relativt i slutändan, men säkert kul med en 200 hk, ser trevlig ut o bra pris.
  15. Har varit en underbar säsong, krossade röda lanternan under bränslepåfyllning mot bryggan, inte stora kostnaden men ack så onödig....
×
×
  • Skapa nytt...