Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 086
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

kossor senast vann den dag 15 Oktober 2016

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

86 Expert

Om kossor

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Senaste besökare till profilen

510 profilvisningar
  1. Nån idé att öka med 10 hk?

    Behållt de du har,tio hk knappt mätbart då lär du upp till sjuttio. förväxla fyr med två takt stor skillnad aggressivare gång med två takt.
  2. Hamnavgift

    Saftig avgift hörru ! Tänkt på detta många gånger, här har vi en fyrstjärnig camping de tar 175 kr / dygn för husbil allt ingår el dusch kök wc. Men på sjön där man lägger till vid en betongkaj ska det kosta det dubbla har aldrig förstått detta fenomen. Både camping som gästhamn är säsongsbetonade. Sen är det detta med fot, märkligt att det inte är bredden på båten som styr avgiften, hur långt båten sticker ut från kaj är ju rätt ointressant, är väl hur bred yta som den tar upp som skulle räknas, vid kajen. Smalare båtar fler som kan lägga till bredare båtar mindre som får plats.
  3. D3-160

    Hej Lars ! Vad du än gör stoppa inte ner en D3 a i båten, vill du ha problem så ska du göra det. De som jag känner som har D3 or har haft väldiga problem med dem, du kan söka på nätet om problem med D3 or. Behåll den motor du har minst problem. Varför byta? Ska du byta skulle jag starkt överväga FPT motorerna, det är bra motorer. Osäker om du kan ha drevet kvar tror det är annan utväxling på underhuset.
  4. Mercruiser dör efter ca 60 sek

    Förgasarmotor? Låter som choken slår till motorn får för mycket bränsle. Vet inte just din motor, men var förr en bimetallfjäder som skötte auto choken, den kan ändra sig med tiden och man måste justera efter den. Kanske långskott på din motor, men v8 orna har ju inte utvecklats så mycket på 50 år. Du kanske har en fuel injected ?
  5. Bränsleförbrukning Ryds 23

    Ett test är ett test med full packning fulla tankar och fyra personer är nog det en rimlig förbrukning. Läste testet på min egen båt som gjordes i mitten av nittiotalet, undrar hur de gjorde då. För inte mycket som stämmer. Däremot vet jag en bekant som har en v8 i sin och den drar runt 2,0 - 2,5 liter per distans. Min egen motor diesel kad 43 med full packning fulla tankar fyra personer, 3100 varv 26 knop vill ha 1,3 / distans. Så 1,8 på en bensinare e nog rätt ok. Min förra med aq 171 16v Ockelbo 21 ville ha runt 1,4 / distans.
  6. Bränsleförbrukning Ryds 23

    Låter som en rätt vettig förbrukning, för din båt med en sådan motor.
  7. Motortemp Ryds 23 DC

    Jo det låter väl rätt vettigt, och egentligen kan du ju låta instrumentet vara som det är, för har du kollat under gång med ir mätaren så räcker ju det. Men tycker inte den ska gå över 95 grader vid hård belastning.
  8. Motortemp Ryds 23 DC

    Åk till clas ohlsson och köp en ir termometer, kolla med den skjut på motorblocket när din temp visar 210 f, då får du fram bra värde en sådan kostar runt fyra hundra. Hade exakt samma problem på min förra båt. Farenheit visade väldigt högt vid längre turer och hård körning gick den upp till 205 210 f. Kollade med ir mätaren under en sommar, motorn låg då på 95 grader. De där farenheit mätarna från us visar en del fel tyvärr. På min penta mätare var skalan röd i slutet nålen låg alltid mot det röda fältet, va lite otäckt. Vid lättare körning sjönk den direkt till runt 120f om jag minns rätt, motorn var en 171 16v med us intrument, samt sötvattenkyld. Sen beror det ju på vilken termostat som sitter i din motor, finns lite olika graderingar. Till min motor fanns två alternativ en på 76 grader och en på 82 grader. Kan inte hur det är på din motor. Men säg att din är fullt öppen vid 90-92 grader och tempgivaren sitter i toppen i bakkant på motorn då bör du ha runt 95-97 grader i avläsningen på instrumentet.
  9. Köpråd ang Bayliner 2855 (el liknande)

    Hahaha kan inte låta bli svara herr ohm. Bra skrivet, men det finska du skriver, där har vi ju aquador, och de är ju inte direkt billiga de heller, och kollar du på flipper kostar de en bra slant med. Gemensamma nämnaren på dessa båtar är ju just kvalitet gediget, hålla för lång tid, snygg design, går att få tag på delar rutor dynor pollare pulpit osv till 25 år gamla båtar. Det är ju därför de är just lite dyrare. Personligen har jag aldrig tyckt att det är status att äga en nimbus sea ray eller flipper. Jag gillar helt enkelt nordisk design tänk osv. Konstruktionsmässigt så är plastningarna bättre, bättre material i bågar pollare pulpitar kök. Planlösningarna känns mer genomtänkta du behöver inte kliva på i aktern du kan gå ut på skarndäck och hänga en fender. Maten lagar du oftast uppe inte nere i en ruff där du ska sova eller stå där det är mörkt. Det är sådant som gör att jag köpte en nimbus eller en flipper eller en aquador. Den dagen jag ska sälja så finns någon mer som tänker som jag eller? Det viktiga är ju att köpet oavsett vad du köper känns rätt just för dig, därför är det nog tur att det finns en stor fauna med olika tillverkare och tänk hos köpare. Lycka till med ditt båtköp Ts. // Peter
  10. Köpråd ang Bayliner 2855 (el liknande)

    Finns ju faktiskt novor med kad 44 och 300 motorn med, och de är bra motorer jämfört med d4 orna. Nimbusen är mycket mer stabilt byggd och har genomgående bättre finish samt kvalitet i bygget jämfört med us båt. De vet jag för jag har skruvat både och. En sunkig trött v8 med mercruiser drev är inte heller så rolig och billig att lämna in, kulorna tickar på rejält där med, men delarna är avsevärt billigare än till en diesel helt klart. Men man måste kolla totalkostnaden diesel halv bränsleförbrukning jämfört med bensin, lägre servicekostnad. Men har du otur och får haveri ja då kostar det en slant, själv har jag en kad 43 som gått i tjugo år utan protest. Den ska ur i höst och delas på, ska bli intressant och kolla hur mycket slitage det varit under de tusen timmar den rullat på.Och ja allt kan gå sönder oftast orsakat av den mänskliga faktorn tyvärr, allt handlar i slutänden om service och underhåll. Hur många us motorer går så länge? Kollar man här om motorfrågor så är ju us motorerna helt klart överrepresenterade med problem, ett stort problem verkar det som eller?
  11. Blåsåret 2017

    Nordvästra Svealand. Har båten i din region och ja i Sörmland är vädret betydligt bättre.
  12. Blåsåret 2017

    Blir avis på din värme och sol, här är vi alla deppiga skurar blåst temperaturer på 17-10 grader, Enligt smhi ovanligt låga temperaturer för årstiden, iaf för Svealand.
  13. Blåsåret 2017

    Vet att vi inte rår på vädret, men måste skriva av mig mitt missnöje! I år har det banne mig blåst konstant sedan början av maj blåst och blåst, och i vindarna kommer det hela isberg, blir så less på den svenska sommaren. Husbil kommer närmare och närmare adjö båten, för någon njutning och sköna soliga dagar verkar inte längre finnas i detta land. Någon mer som känner sig frustrerad på vädret som varje sommar är återkommande regn blåst kalla dagar, väderprognoser som sällan stämmer. Vart tog barndomens somrar vägen?
  14. rengöring av fendrar

    Lefant Fendercleaner spray 500ml 129 kr Artikelnummer: 4584-3 Webbutik: Finns i lager Skickas inom 1-2 arbetsdagar Lager i butik: Välj butik... Lagerindikatorn är endast en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras. Kontakta butiken för att säkerställa att varan finns i lager. Beskrivning Gamla fendrar blir som nya, tar lätt bort ingrodd smuts, gummirester, svarta sträck mm. Fender Cleaner innehåller wax vilket förhindrar ny smuts samt att fendrarna blir tysta då båtarna ligger tätt! Vi rekommenderar att du använder handskar och att undvika spraydimman. Läs mer Blir som nya funkar kanon.
  15. Varvräknare

    Hade samma problem med min varvräknare samma motor och instrument. I mitt fall hade plastburken som elektroniken sitter i spruckit, fukt kom då in och den levde som du säger sitt eget liv. Om du drar fast den för hårt i panelen med tillhörande klämma så spricker plastburken. Ett annat fel om den är intakt är en kallödning antagligen, så den tappar spänning emellanåt. Vi har ett företag som lagar sådant här i byn som bara jobbar med instrument, och de sa att denna tingest som kommer från USA original, ej går att laga. Drevdelar säljer en utbytes universal räknare för några tusen, pentas utbytes tror jag kostade runt 6000:-. Prova annars och sök på blocket det finns beggade sådana för runt en tusing har jag sett, men bättre köpa utbytes då är den ny.

×