Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

HenrikGbg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    511
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om HenrikGbg

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fungerar sjövattenpumpen? Det ska komma vatten ur avgasröret direkt efter att du startat motorn. Om inte så drar inte pumpaxeln runt impellern, -undersök orsaken. Gör samma undersökning med färskvattenpumpen, -ta loss den slang som går in till behållaren för glykolvattnet. Det ska komma vatten där direkt efter start. Om inte, -undersök orsaken.
  2. Sjösidan? det är avgasröret. kylvattnet följer med avgaserna ut samtidigt som det kyler avgassystemet.
  3. Det gäller den slangen som är ansluten till avgasgrenröret, där kylvattnet går ut. det är där som det blir undertryck när motorn svalnar, och vattnet letar sig då in i grenröret och förbi avgasventilerna och in i cylindrarna, de som har öppna avgasventiler.
  4. Vaccumventiler är inte standard på någon motor utan extra tillbehör som monteras dit vid installationen, om man vet konsekvenserna utan. Kanske dags att montera i din båt också???
  5. Det sitter en sån på varje motor, på kylvattensystemet, som ska släppa in luft i slangarna för när vattnet svalnar så blir det undertryck i systemet och då sugs det in vatten in till cylindrarna tills temperaturen normaliserats. det betyder att vatten kommer in via avgasventilerna till cylindrarna, mest till den vars kolv är längst ner i botten och innehåller mycket värme som suger. Vet inte om detta kunde förstås, men googla annars.
  6. Jag har inte läst något om vaccumventilerna, har ni kollat dom??? om dom inte funkar så drar ju den avsvalnande motorn in vatten bakvägen, som hamnar i cylindrarna. Kolla detta först.
  7. Grovt räknat ska en motor vid fullgas komma upp i av fabriken angivet maxvarvtal, men inte övervarva! en ändring av propellern med en tum så ändras varvtalet med ca 200 varv. Det är ändringen av DIAMETERN som ökar eller minskar DRAGKRAFTEN, och STIGNINGsändring ändrar farten. Men "allting kostar något" dvs. öka stigningen så kostar det kraften och omvänt.
  8. Har ni inte spårat ur nu? Frågan var "Hur jag STÄNGER AV MIN MOTOR"!!!
  9. Peter, den grejen du beskrev innanför luckan är varvtalsregulatorn, en centrifugalregulator som drar ner varvet då det går för fort. Stänger av MD1an gör du genom att dra i ett handtag som via en styv tråd går ner till insprutningspumpen. MEN, glöm inte att återställa den, trycka den in igen, annars kan du inte starta igen sen. Lycka till.
  10. Drivaxeln sitter med splines och är troligen fastrostade i vevaxeln, så det blir lite våld som behövs. Sen är vattenröret nerstucket i impellerpumpen och upp i motorblocket och tätade med en gummibussning i vardera ände. Det finns bra manual på nätet att hämta som tydligt visar konstruktionen, både reservdelslista och motorns konstruktion. Lycka till..
  11. Glöm inte att silikon fäster inte på silikon! Noggrann rengöring är nödvändig för bra resultat, silikonoljan måste bort. Jag föreslår TIG-svetsning trots att det kräver lite plastjobb, men resultatet blir bäst då.
  12. Hur ser packningarna ut? det ser ut som om dom är kvar, så du får ta bort dom först så du kommer åt godset i både toppar och cylindrar att rengöra. Eller har jag fel? Det är lämpligt att slipa ventilerna också nu när motorn ändå är isärplockad, inget stort jobb.
×
×
  • Skapa nytt...