Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    7 306
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    120

ChristerN senast vann den dag 21 April

ChristerN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 300 Expert

2 följare

Om ChristerN

  • Placering
    Silvermedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholms skärgård

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag rekommenderar att ta ett lite grövre polermedel först. Att byta trissa (rondell) på en gång kan bli knepigt med revor och annat skit. Sen går du successivt över till finare polermedel tills du har en fin yta. Sen är det ju viktigt att avsluta med en försegling av ytan, vax är ju vanligast. Annars oxiderar gelcoaten (eg topcoaten) snabbt igen.
  2. Detta har jag också praktiserat och har fått rådet att tvätta tvärs fiberriktningen, just för att undvika fåror i trät.
  3. Fast det är ju det VP (och kanske några andra) avråder från. Jag gissar att man är rädd för att de kraftiga spänningsfallen ska störa motorelektroniken.
  4. Alltså... Jag kan verka tjatig då jag har skrivit detta tidigare här men det är tämligen meningslöst att mäta spänningen på batterier innan de har vilat i minst ett dygn. Det är det man kallar vilospänning. Sen har vi ju en möjlig felkälla i mätaren man mäter spänningen med. En annan sak är ju att alla batterier förutom standard öppna bly/syra-batterier har olika vilospänning. Mina Varta AGM brukar ligga på 12,76V.
  5. Vet inte vad ni tittar på men om jag går in på platser så är senaste inlagd 23-11-17. Sen är det ju så att både Marinwiki och MG blir bara så intressanta som vi medlemmar gör det till.
  6. En bild med ev gängdiameter underlättar kanske då det kan finnas någon standardplugg (dyvika) som passar. Välkommen till MG!
  7. Vet inte hur Bustern är och inte hur de olika modellerna klarar vågor men tricket med krabb motsjö är att trimma in motorn så att en större del av skrovets vassare yta möter vågorna. Gör du det? Välkommen till MG!
  8. Jo, samma på min båt. Alla AGM.
  9. En fördel med att separera dem är att man kan ha billiga(re) batterier som förbrukarbatterier, dvs såna som är avsedda att ge lite ström över lång tid och inte mycket över kort (ja, du vet ju )
  10. Med två spänningsavkännande reläer mellan startbatteriet och de andra bankerna så gör det att när spänningen på startbatteriet överstiger en viss nivå så kopplar reläerna ihop batterierna och alla laddas samtidigt. Startbatteriet kommer inte nå "inkopplings-spänning" förrän det har tagit emot en del laddning och kommer laddas fullt tidigare än de andra, i de flesta fall. När sedan motorn stannas och spänningen efter ett tag sjunker kommer reläerna koppla isär bankerna igen. Självklart kan du ha bogis och ankarspel på startbatteriet också men avviker ju som sagt från Pentas rekommendation. En generell rekommendation är att ha en batteri-monitor så du dels kan se spänningen på två av bankerna och dels, det viktigaste, se hur mycket laddning du har i din förbrukarbank. Victrons Smartshunt är ett bra alternativ som är utan display (avläses via deras mobil-app) och deras BMV 712 ett annat med display.
  11. Som så mycket annat är ju svaret "Det beror på". Ny installation eller råddar du i en gammal? Om gammal, hur mycket är du beredd att ändra? Om ny installation eller om du är beredd att ändra mycket så skulle jag gå för en separat bank för bogpropp och ankarspel och koppla den som om det vore en extra startbank med skiljerelä för laddningen från startbatteriet. Fördelen är då att du kan renodla förbrukarbatterierna till sådan som är avsedd att ge lite ström under lång tid och kanske på sikt ersätta bly/syra med LFP. Nackdelen är att det blir en del långa och grövre kablar till bogisen vilka kan vara lite knepiga att dra om de inte redan finns. Om det är en gammal installation eller om du inte just nu orkar/kan göra om mycket skulle jag utgå från de förutsättningar som finns idag och om dessa vet vi ju nästan ingenting.
  12. Det låter lite på dina inlägg som att du oroar dig för vad din fru ska tycka. Jag skulle starkt rekommendera att du gör henne mycket involverad. Och en annan sak som inte skrivits i denna tråd men väl i andra liknande (ja, det finns nog ett hundratal trådar om ”jag har x kr och ska köpa segelbåt”). Titta på många båtar! Det är så lätt att bli kär i en av de första man tittar på och den är i de allra flesta fall inte rätt båt. Bestäm att ni ska ha hunnit titta på och varit nere i tex minst 7 båtar innan ni väljer. Man lär sig för varje båt man tittar på vad som just ni tycker är viktigt.
  13. Vad var det jag sa (skrev)? Jag gillar verkligen när det finns folk som verkligen kan och inte bara snackar. Lycka till!
  14. Och jag kan tillägga att Christian, som jag nämnde ovan, har varit väldigt tillmötesgående med (gratis) råd och tips de gånger jag har behövt hjälp. Har mycket svårt att tro att han kommer försöka blåsa dig. Slå en signal till honom!
  15. Uttern 64-serien har jag hört en hel del gott om. Rydsen vet jag inget om. Det är ju en ganska ofta förekommande fråga vilket som är bäst, inom- eller utombordare. Bägge har både för- och nackdelar. Kort om dessa: Inombordare + Bättre tyngdpunkt => bättre gång på båten + Badbryggan försvinner inte + Mindre stöldbegärlig + Något mindre ljud oftast - Stökigare att serva - Svårare att byta motorn (den dag det behöver göras) Utombordare - i stort sett tvärtom mot inombordare Tror mig veta att 64-serien från Uttern också såldes med en MPI-motor vilket är en något modernare motor med insprutning. Vet inte vilka årgångar detta gäller.
×
×
  • Skapa nytt...