Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    18 580
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    246

Peter_K senast vann den dag 19 April

Peter_K hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 080 Expert

4 följare

Om Peter_K

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. Jag har dock aldrig sett en sådan.
  2. Det finns flera anledningar till att det inte finns den här typen av vagnar på marknaden idag. Mina tankar som du bör besvara i din affärsplan innan du drar igång detta: Om vi inte tar något lång-smalt, utan en vanlig familjebåt, t ex en o-extrem Bavaria 36, så väger den 5,5 ton. Den har ett djupgående på 1,65 meter. Vad ser du framför dig för fordon som kan dra detta ekipage? Hur ser rampen ut som är tillräckligt djup och lång, men inte för brant, men ändå utformad så att du inte sänker din bil? Var finns dessa ramper? Eller hur tänker du att man sjösätter från sin vagn? Nästa fråga du står inför är påmastningen och avmastningen. Samma Bavaria har lite över femton meter mast. Hur mastar jag på och av min båt efter jag sjösatt den på ett smidigt sätt? Önskar dig dock all lycka, även om det här lät lite surt. Det är dock den här typen av frågor du måste ha svar på.
  3. Jag rekommenderar alltså tre bra båtmodeller som alla uppfyller dina krav och är inom din budget, och du skriver sedan att du inte har råd och pratar om båtar som kostar 1/10-del av din budget. Därför får jag inte ihop det du skriver.
  4. För de pengarna får du en relativt modern och rymlig båt. Maxi 999, Albin Nova, Scanmar 33 är rätt fina och vanliga båtar i prisklassen som är rymliga och seglar bra.
  5. Det här priset kan man i alla fall inte klaga på 🙂
  6. Då får du nog kontakta båtens förra ägare.
  7. TBT-frågan är ju organisk kemi, så vad ditt betyg i kärnkemi och att du arbetat med fysikalisk kemi för över 50 år sedan har med saken att göra får du nog utveckla lite… jag har svårt att se relevansen.
  8. När du tog körkort körde man på vänster sida. Svårt att förutse att den elaka staten ändrade det till höger sida 1967. Hur löste du detta? Anpassade dig till de nya reglerna, eller fortsatte köra på vänster sida och försökte ändra detta genom osammanhängande skrivelser till alla tänkbara och otänkbara inblandade i detta fasansfulla beslut?
  9. Det slutade väl ändå i tingsrätten, eftersom varken hovrätten eller HD beviljade dig prövningstillstånd enligt bifogat dokument..?
  10. Det finns mer text i förordningen… din TBT-haltiga färg saknade spärr, den var alltså aktiv. Lycka till med överklagandet.
  11. Du får nog fundera lite kring det här. När Transportstyrelsen utdömde föreläggandet som du själv beställde förekom det faktiskt TBT på din båt, det har du själv bevisat genom den mätning du beställde av HappyBoats. På vilket vis har de gjort det..? Den är inte tillämpbar här. Irrelevant. Det är lagar och förordningar som gäller, inte ditt tyckande kring miljönytta.
  12. På vilket sätt gjorde högsta förvaltningsdomstolen ett dåligt jobb?
×
×
  • Skapa nytt...