Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Tedis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Tedis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det stämmer, nu är det inte vatten utan slitage i oljan. Jag uppfattar det som om den troligen har mest jobb nere vid proppen. Dvs belastingen är tuff där. Tror det var flera år sen den byttes av förra ägaren. Ska bli mycket intressant att lossa på bottenpluggarna i höst 😀
  2. Det ska jag göra, båtfel i allmänhet är som Julafton när man hittar felet 😀 Tack för tipsen 😀
  3. Nej, säkringen var bränd men funkade lite till och från påvägen till att sluta funka helt. Dvs. Inget normalt säkrings problem som annar just är on/off inte som nu funka när den vilat ett par dagar. När jag satte verktyget mellan säkringspolerna så funka PT direkt. Nu satte jag en kabel provisoriskt mellan säkringspolerna och har beställt en ny säkring.
  4. Det var säkringen, se bild jag la in på det andra inlägget. Det är KAD300 motorer som svarta lådan sitter på och säkringen
  5. Frågade en penta meck om han ville titta på powertrimet, jag nämnde då att jag bara inte förtod var säkringen sitter. Den sitter vid svarta plastboxen uppe på KAD300 motorn sa han. Utanför burken mot häcken alltså. Den ser inte ut som en säkring utan är special. Reläna kan klicka trots att denna säkring är sönder sa han också. Jag la kabelsko tången mellan polerna och visst var det så enkelt fel. Säkringen måste vara av en trögmodell som haft lite kontakt så den kunnat röra PT ibland. Vilken jäkla luring 😡 men nu är det löst 😀😀😀
  6. Ok, det borde vara lätt att brygga 30 och 87an med en skruvmejsel = samma som relät gör. Jag fick bara tag på svagare relän efter ha varit på massa ställen. 12v 40amp med 5 stift var förstås ingen standard. Provade med 30amp men det klicka också bara
  7. Hej, ja det är så den ser ut. Jag uppfattar det som att det är dom 2 små fyrkantiga 12v40amp med 5 poler (växlande) som går till PT. Det sitter två runda bakom dessa två som jag tror har två stift. Denna verkar kopplad till ankarspelet eller så var det häckproppen. Jag har sprejat satan och ryckt och satt i massa gånger men fick inte fart på PT ändå. Helt jäkla hopplöst. I Pentas instruktion står det stt det ska finnas en 55A säkring mellan startmotor och relä. Det hittar jag inte alls om det inte är någon av dom på svart boxen uppe på. Mystiskt fel hmm
  8. Helsyntet klarar allt bättre & dom säger att den inte tappar sin smörjande effekt. Du ska köra den oljan som rekomenderas men du behöver inte köra pentas egen. Min olja vill penta ha typ 1200:- för 5 L Jag hsr dubbla drev så det skulle kosta mig 2500:- i olja bara. Jag hittade min typ av olja på Granngården 20L / 1800:- helt galen skillnad och ändå 1000:- mer en motoroljan 20L som är mineral.
  9. Hej, jag har en Nimbus ned dubbla drev och ena drevet har Powertrim börja bete sig märkligt. Reglaget fungerar och instrumenten visar rätt men det ena drevets powertrim bara klickar. Jag har växlat reglage och uteslutit fel i knappen. Det sitter två enkla fyrkantiga kraft relän vid hydralpumpen som klickar. Tror det stod 12v 40amp p dom. Jag har läst mig till att det är för upp/ner och det stämmer bra då dom heter exakt samma sak. Hydralmotorn går väl bara i olika riktningar när man väljer upp resp. ner. Det skall även finas någon säkring mellan generatorn och pumpen som jag inte tror jag hittat. Enligt skissen ska den sitta nära generatorn men det verksr konstigt. En annan Kostig sak är att på morgonen fungerade den och sen skulle jag testa en sista gång och körde upp dreven kraftigt i beach mod sen är död igen på 6 grader dessvärre så det går inte att köra nu. Förslag tas tacksamt i emot 😀 Systemet är tätt och stabilt vid olika farter ska jag tillägga
  10. Jag har dubbeldrev 2x3,5L och den vill ha helsyntetisk, inte billigt. Noterade när jag böt oljan i dreven i höstas att oljan längst ner vid proppen var grumlig men högst upp som helt ny (kristalklar) Helsyntet blir aldrig dålig/utsliten men får missfärgningar av slitaget förstås och det är inge bra att ha kvar. I höst skall jag tömma ut 1 liter ur varje och pumpa i ny. Allt sker längst ner på drevet. Tror det blir perfekt 😀
  11. Hej, jag har 2 x KAD300 men det är troligen samma oljor till KAD43. Så här långt har jag kommit. Jag köper ersättningsoljor med exakt samma klassefisering förstås. Motor olja på Swedo / 20L typ 600:- Drevolja Granngården 20L typ 1800:- (denna var svår att hitta) penta tar 1200:-/5L och 5 L räcker inte ens till ett byte. Impellern testar jag nu Erlandsonsbrygga annat märke typ 400:- org 700:- Det som retar mig nu är Kompressorolja som verkar omöjligt att hitta kvalitet och modell betäkning på. Jag hsr köpt Pentas 2,5dl. 200:- det är inte ok ☹️ Det räcker för ett byte på mina kad300. Glykol har jag inte blivit smart på ännu men kommer köpa på Swedol. Om det blir longlife som är blå hos dom eller ”vanliga” som visst är grön vet jag inte. Det är grön i båten idag men det säger ju inte nått om märke eller verkande substans. Anledningen till bytet är att jsg haft läcka. Annars skulle jag kanske byta vart 10år. Olika filter verkar dom ha koll på här ovan
  12. Jag har DC35an, jag har hyrt några sånna utan Flyb. alltså. Om du provkör så kan du se om dreven håller kvar angivet värde. Det är två mätare som du kan höja och sänka dreven med. Bejär att få köra fullfart en stund och kolla bakåt när du slår av om det kommer svartrök. Det är nog dom ända felen jag stött på. Som vanligt så skall man även lyfta på motorolja locken. Är det vittgucka/vatten i locket så är det dax att renovera.
  13. Nackdelen är kostnaden, fördelen är att man kan köra vidare med en motor om den ena får problem. Man behöver inte byta allt samtidigt. Man kan köra vart annat år på vissa saker tycker jag
  14. Jag har en 35DC med dubbla KAD300. den ligger där runt 1,5 per motor enligt digitala instrumentes mätvärdena motorerna visar upp. Samma förbrukning mellan 20-30 knop. Ingen skillnad i princip. Har hyrt modellen tidigare med 41a och 42a. Drog kanske lite mindre typ 1,2 på varje men klarar förstås inte mer en 20-22knop med dom pjäserna
  15. När jag kollade glykolen i höstas i expantionskärlet så trillade en gummipackning bort + en plastinsatts i expantionslocket utan att jag såg det. Det är endast en inspektionslucka till mitt lock så jag kunde inte se själva locket när jag lyfte av det ☹️ Resultatet vart att det försvann kylarvätska när jag starta och lät den gå ett tag vid bryggan efter sjösättning. Sen testa jag att köra en sväng då tok koka den förstås. Bara tur att jag hittade felet. O-Ringarna till bränsle och färskvatten påfyllningen har exakt samma storlek som expantionslocks packningen om man behöver akut packning 👍🏻
×
×
  • Skapa nytt...