Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Lemk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Lemk

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

809 profilvisningar
  1. Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar? Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft. Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning. "Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt utförd propellerberäkning... Mvh Micke Självklart Micke! Men du pratar vi vel om en 60hk. Eller? Men jeg uppfattar at få har gjort bärakningar om hydrodynamik på sitt skrog, och sen gjör dom fluid dynamics beräkningar för sen att gjuta och polera fram en unik propeller til egen båt og motor. Bland dom som har en 60hk. Mycket av det man pratar om här på forumet tycker jag är den verkliga värld. Der man har inte obegränsat med möjligheter. Men mera gör val inom propellrar bland det som finns til egen motorstorlek (dia på gir) Inte så att man pratar om att typ gjuta egen propeller. Det är inte så att pitch och dia ger en viss hastighet på båt, oavsett design på bladprofiler på propellern. Och du tar fel- det går inte att beräkna sig fram til en perfekt propeller, man måste göra test. Det går nogot på väg att göra detta med beräskningar, men ingen inom denna bransjen, helt upp til skeppsindutrien som inte gör testar i vatten för korrigeringar. Inom den verklighet vi har här tycker och hoppas jag att det är nyttigt att få veta att Black Max mycket sannolikt är den bästa all round propeller. Och min "visa mig en test" - är baserat på att det är inte nogon test som jag känner till där båtar inom denna storlek och motor som har varit bättre med en piratpropeller. Tyvärr. Visa gärna att jag tar fel. Det händer mycket inom propeller världen. Så om det är nogon ny propeller som är bättre så vill jag gärna uppdatera mig. Yamaha köpte ju för några år sedan Precision Propellers där dom gör mycket bra saker - och dom har tagit fram nya design som är bra. Tyvärr för dom större girhusen och HK. Det är så att det är vel svårare att göra en bra all-round propeller som passar såpass bra til mycket olika båtar? Det er mycket fluid dynamics som liggar bakom att ta fram denna. Eftersom det är detta svåra med få till nogot som är ett ända stort kompromiss, men ändå fungerar bra! Att ta frem en egen unik propeller är nogot jag har gjort till min båt. Kostar utav hela vida. Men jag ville inte rekommendera detta i denna tråd. Även nu efter att få höra att jag inte vet vad jag talar om... Jag forsöker att ge råd inom det som är möjligt inom penning och nytta. För att de det teknisk korrekta svaret i många fall inte ger nytta för trådstarter. Som vilken propeller til en Yamaha 60hk - jeg tror fortfarande att Black Max är det mest sannolika bästa svaret. Om inte det finns ny infp om användandet av båten eller vikt eller annat. Som du kanske förstår så delar jag inte din åsikt, jag har räknat fram ett flertal propellrar med diameter upp till 2250 mm som störst, det var till en bogserbåt och den satt i en Kort nozzle och ännu har ingen klagat.. Att du försöker göra dig lustig över mitt råd att få en korrekt propellerberäkning till en specifik båt måhända du tycker är kul..Men faktum är att vem som helst med gymnasiematte, en miniräknare och kunskapen att hantera en tumstock kan göra en propellerberäkning som kommer att bli avsevärt billigare än att gissa sig fram genom ett antal propellrar med olika diameterar, stigning, bladarea mm.. Har man gjort alt. fått beräkningen utförd åt sig så kan man gå på den standard propeller som ligger närmast utan att gissa. Man behöver inte göra som du antyder, gjuta och polera.. För att komma i rätt härad så behövs inte en specifik CFD beräkning.. Man bevöver inte ge sig i lag med Navier-Stokes ekvationer, Eulers ekvationer eller partiella differentialekvationer ej heller behöver man in och rota i potentialströmmning... Det är inte det hokus-pokus som vissa vill ge sken av. Det finns utmärkta tabeller som fungerar bra för beräkning av propellrar till småbåtar ( under 30 meter). Det finns en alldeles utmärkt bok i ämnet skriven av Dave Gerr " The Propeller Handbook" vilken jag varmt rekommenderar att folk fördjupar sig i INNAN de ger sig in i påståenden om hur svårt det är.. För det är INTE svårt om intresse finns.. Så bäste Alfaalfa..Vilket är billigast? 3-4 propellrar eller en bok för 350 kr och och några timmars studerande och sedan köpa EN propeller? Penning och nytta nämnde du visst... https://books.google.se/books?id=8w09O4hooWUC&redir_esc=y Mvh Micke
  2. Det finns ju som sagt en hel drös att välja på... Min favorit sedan tidigare långfärdseskapader är NP314 Amiralitetets egna.. Men frågan är om du är ute efter tidvatten eller astronavigering eller en kombination.. För är det tidvatten så rekommenderar jag Admiralitetets Tide Tables över aktuella område du skall befara.. List of light and fog signals är inte heller dum att ha i biblioteket. Budgetvarianten är att ta ner almenackan som PDF från nätet.. Googla och du kommer att hitta en drös att välja på.. Mvh Micke
  3. Få en riktigt utförd propellerberäkning för din båt istället för att prova dig fram, det tjänar du på i längden. Mvh Micke
  4. Här har du en länk till Pentas motorguide, det är bara att fylla i parametrarna så får du fram antal hk vid önskad fart.. Det är dock ett rätt så generellt verktyg då drösvis med parametrar utelämnas men det kompenserar Penta med en rejäl skopa konservatism (Större motor än vad som egentligen behövs för att nå stipulerad hastighet).. Dock är den rätt kul att leka med.. Mvh Micke http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/ENGINE_CONFIGURATOR/PAGES/ENGINE_CONFIGURATOR.ASPX
  5. Är det inte Pitch, diameter och varvtal som ger fart oavsett vem som tillverkar? Vidare bör en propeller beräknas utifrån den specifika båten och motorn den skall användas för och inte plockas på motorn på en höft. Det finns avsevärda vinster med korrekt utförd propellerberäkning. "Visa mig en test der det är så".. Läran om hydromekanik är lite vassare än en test för att nå optimalt resultat på en båt, det kan bli rätt många propellrar innan man når resultatet av en korrekt utförd propellerberäkning... Mvh Micke
  6. Här har du manualen. https://rinkerboats.vanillaforums.com/discussion/736/mercruiser-manual-31-5-0l-5-7l-6-2l-mpi-service-manual Mvh Micke
  7. En liten reflektion från en med telefonstolpe som också gärna framför miljöstörande farkoster. En bogpropeller använder man ju bara undantagsvis när det inte går att klara sig utan eller när man själv har kört i diket - bildligt talat. Om det skiter sig rejält kanske bogisen används i en minut och den drar 250 A (4 hk). Det blir 4 Ah. Jag tycker inte det finns någon anledning att göra några särskilda installationer för att ladda det batteri som bogpropellern är kopplad till för att återladda 4 Ah. Mackey Njaee.. Om du anser att flytta en pluskabel en halvmeter för att använda startbatteriet till start och förbrukningsbatteriet till förbrukning är en särskild installation så bävar jag för vad du anser om ett batteribyte.. Standarden för beräkning av Ah i ett batteri beräknas på ett uttag om 20 timmar..T.ex ett 100 Ah djupcykelbatteri kan man inte plocka ut 100 A under en timma ur, det är slut långt innan. Det beräknas till ett uttag på 5 Ah under 20 timmar, försöker man klämma ur 100 Ah till det svartnar får man ur ca 64%.. Detta är av särskild vikt vid höga effektuttag ur "små" batterier där volten rasar snabbt vid hög belastning.. Vidare bör ett startbatteri i båt vara av MCA typ ( Hög starteffekt) vilket inte lämpar sig för större effektuttag vid användningstid över 30 sekunder. Min snurra är på 4.4 kw och belastar batteriet med ca 366 A i ett djupcykelbatteri.Vid 12 volt är dragkraften 96 kg vid 10,5 volt är den 80 kg..Spänningsfallet på 1 1/2 volt i ett 100 Ah batteri går mycket snabbt när man startar bogproppen, det är bara att kika på voltmetern om du inte tror mig så varför acceptera en närapå 20% effektförlust när man genom "en särskild installation" ( Flytta en pluskabel) kan öka bogproppens effektivitet med närapå 25%? ( 460 Ah istället för 110 Ah ger inte samma spänningsfall) Hur tänkte du där? Och din reflektion om hur man använder en bogpropp är utifrån din användning av din båt, jag kör min året om i regn, rusk, blåst och upp till 25cm grov is... Med 15 m/s rätt i sidan, skapligt svall och trångt och djäkligt så kan det bli en hel del mer en minuts åka, för att inte tala om när man ska vrida runt i isen... Alla använder vi våra båtar på olika sätt, min är ett transportmedel som måste fungera. Mvh Micke P.s Men vill ni absolut att era bogproppar bara skall arbeta med 80% av vad de är kapabla till så för all del, koppla på startbatteriet i stället för servicebatteriet..D.s
  8. Här är några som kränger hyd.styrning. http://sleipnerab.se/kategori/1757/hydraulisk-styring/ http://www.vetuscenter.se/produkter/ http://www.italnordic.se/kategorier.php?kid=692-693 http://www.marineonline.se/mavi-mare-hydraulstyrning-inombordare-20-40-fot-ge75.aspx Mvh Micke
  9. Hej En liten reflektion. Jag har ett dedikerat startbatteri (12v 110 Ah)som endast går till starten samt 2st 12v 230 Ah som förbrukningsbatteri. Min tanke när jag kopplade detta var att start batteriet alltid skall vara fräscht efter att ha kört BP vilket kan ge rätt rejäla urladdningar vid tillläggning.. Att ligga och lufsa tomgång för att återställa startbatteriet till full laddning i en knökad hamn är inte alltid helt populärt även om jag har en god sång i motorn ...Vissa människor med telefonstolpe mitt i båten verkar ha ringa förståelse för det här med gött ljud i maskin enligt min erfarenhet... För att ladda så har jag en solpanel på 200w som ger bra med kräm, Victron Multiplus 12/3000/120 laddare/Inverter är för landström och 230 "offgrid"..Vidare har jag alltid med ett litet bensindrivet ( 1100W/230v)elverk för nödsituationer. Strömbrytare är 1, 2, 1+2, och Off. Jag har kopplat så att jag kan dedikera solpanelen till enbart startbatteri, enbart förbrukningsbatteri alternativt båda eller off utan att koppla in huvudströmbrytaren på endera. Mvh Micke
  10. Mid 128 Sid 27 är larm för VNT regulator, den styr laddningstrycket. Sprängskiss VNT regulator https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744550-25-6345.aspx Mvh Micke
  11. Dessutom enligt de senaste forskarrönen så är jorden platt, så jag har lite panik att få tag i nya sjökort på den platta jorden..Jag har frågat dessa forskare var man möjligtvis kan inhandla dessa "flat earth charts" dock utan svar så nu börjar det bli lite panik för i samband med deras upptäkt så hela kontinenter flyttat på sig hundratals mil och Sydpolen upphört att existera då den inte stämmer med de senaste forskarrönen.. Och sextanten är bara att hiva..Vojne vojne vojne... https://www.youtube.com/watch?v=tv_JC-t5qW4
  12. Lemk

    Kalops konserv

    Hej Jag undrar om det är någon som vet var man får tag i ett par lådor med Kalopskonserver i Göteborgsområdet?Jag har letat runt men inte hittat något.. Vidare undrar jag om någon vet om de fortfarande säljer Biksemad på konserv i Danmark och i så fall var? Tacksam för svar Mvh Micke
  13. Hej Det enda jag bidraga med i diskussionen är din fråga om propellern.. Så här fungerar det.. En given propellerdiameter har ett max varvtal, över det varvtalet ökar risken för kavitation (Kavitation är uppkomsten av kaviteter (hålrum) i vätskor i form av bubblor där vätskan övergått i gasform genom att det statiska trycket i vätskan sjunker. Vätskan "kokar" d.v.s. övergår lokalt i gasform.) vilket mördar propellern jäkligt fort, den "äts" upp helt enkelt.. Så ökar du varvtalet på propelleraxel måste diametern på propellern minska annars går det åt pipsvängen alldeles.. Det är bättre med en propeller beräknad exakt efter din egen båt baserad på blockcoeficent, längd i vattenlinjen, bredd i vattenlinjen, djupgående UTAN köl / skädda samt deplecement.. Sträva efter en stor area ( fler och bredare blad) på propellern = bättre dragkraft.. Om du har möjlighet bygg en Kort nozzle runt propellern, en välformad Kort Nozzle ökar dragkraften med ca 40% i farter under 10 knop, bränsleförbrukningen minskar i motsvarande omfattning om inte dragkraften utnyttjas, typ du bogserar något.. Jag räknade ut min propeller till min stålsnipa själv med hjälp av en redig miniräknare & Gerrs Propeller handbok som t.o.m en en vedbosmed som jag klarade ut.. Det är en ypperlig bok som förklarar hydromekaniken runt båtar, propellrar, och roder på ett begripligt sätt samt innehåller alla formler och tabeller du behöver för att räkna ut diameter, area, dragkraft, slip, varvtal mm, boken behandlar även hur man beräknar balansen i ett roder på ett lättfattat sätt.. Och det bästa av allt, den är gratis att ladda ner som Pdf från nätet Bifogar länk till Pdf http://www.productmanualguide.com/download/the-propeller-handbook.pdf Mvh Micke Ps har du frågor ska jag försöka att besvara dem efter förmåga Ds
  14. Tack för en mycket intressant och informativ länk. Micke
  15. Dock är ju principen densamma mellan patentankare och Danforth eller hur? Enda skillnaden som jag förstår är pinnarna som sticker ut på Danforth, vilka jag inte tänkt ha på mitt lilla projekt. Tanken var lite löst att smida ihop ett i "vedbon". Så på vad sätt utifall att jag har missförstått något skiljer sig mekaniken i ingreppet i botten mellan ett Danforth och ett patentankare? Mvh Micke
×
×
  • Skapa nytt...