Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

Ruskpricken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    276
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Ruskpricken senast vann den dag 16 Oktober 2016

Ruskpricken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

42 Expert

1 följare

Om Ruskpricken

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste besökare till profilen

140 profilvisningar
  1. Lustig liten segelbåt

    Bra observerat. själv märkte jag det först när jag skruvad upp henne på väggen.! Det andra "felet" då? Man kan säga att det är ett "handhavande".
  2. Lustig liten segelbåt

    Du närmar dig Georg. Glöm dirken, finns ingen.
  3. Ang ström i tanken, LED ljus?, vafför inte. Nemas problemas. Jag har haft tre bilar å har en fjärde nu med bensinpumpen i tanken!!!! Å det är är helt öppna kontakter på + å - kabel så det kan gå teoretiskt ström mellan dem!!! Inte fabian exploderar bensinen för det. Annanrs kan jag berätta att min tank sitter så till att jag kör med en tunn, 2mm tjock, träribba, ca 17 mm bred som följer med ner genom slangböjen till tankbotten. På stickan har jag ritat streck med vanlig kulspets. Det har funkat i alla år. Tanken rymmer ca 40 liter. Knepet var att rita strecken på rätt plats. Man fyller upp å markerar allt eftersom. Enklast.
  4. Lustig liten segelbåt

    Får man kontra med en anna bild av en en halvmodell som jag har i sommarstugan? Vad äre för fel på den båten då? Kan vara lite svårt att se på bilden. Linan som går upp till strax ovan mitten masten är fallet för focken. Andra linan på samma ställe skall föreställa en sorts vant/backstag. Fallet för klyvaren går på andra sidan seglet, syns ej. Men felet är inte det utan annat. Två saker. En "katastrofal" så att säga.
  5. Limma kabel utanpå mast

    Hej! På förra båten med trämast limmade jag kabeln med smältlim, en klutt på 2 cm på varje dm. Det släppte aldrig, å bry dig inte om "Skrämselnissarna" om att det skall vara kabel för utomhus å UV ljus mm. Vanlig lampsladd går bra om arean är tillräcklig för strömförbrukningen. Men visst...klart bättre om du kan dra kabeln inne i masten.
  6. Vad är det för båt? Du har bott i den men inte seglat henne? Tänker du bo i båten i Indien åsså? Är det inte billigare att hitta annat boende där? Har du tänkt på kostnaderna att segla henne dit? Om du inte kan segla så måste man vara flera på långa passager, om man vill kunna sova å sånt...mm. Berätta mera.
  7. Efter allt snack om dynor å gamla segel mm så lägger jag mig i. Det finns nog de som slagit vad om hur länge det dröjer innan jag svarar tänker jag.... De sista Fingal som gjordes var betydligt bättre kvalite än de första, kanske naturligt. Å oavsett så är det en säker å trygg å stadig bår som tål mycket stryk . Seglar bra, med eller utan uttöjda segel. Men i praktiken så är det så lite skillnad så varför tjata om nya segel när det inte gör mer än kanske en ½ knop på bidevind? Å är de inte uttojda så....., sen finns det symaskin. Å visst, backa med proppaxeln snett kräver sin teknik. Men långköl å andra sidan har sina fördelar. Å att jämföra, som förslaget att titta på en Misil 2, de är inte ens samma typ av båtar. Så mitt råd är att om båten är "hel" men finishen sämre men du vill ha nått bra så köp den. Det är den blanka fina ytan å inga repor å papper på att motorn är "nästan" ny som man betalar för. Frågan är eg vilket man vill, äga en dyr segegbåt som man inte vill förlora värdet på eller ha en som man inte behöver vara rädd om men kan segla av hjärtans lust. Att ha så välstädat så man kan inte gå ombord med leriga skor, å gnugga lacket dagarna i ända, eller segla å inte bry sig om att lacket är matt, That´s the "frågan" (Vicken härlig kontamination hörni...äkta swinglish...) Bäst jag talar om....min Fingal är inte sunkig, så den skulle kosta mycket mer än det låga prise vi pratar om. Å kära gamla MD1:an bara tuffar på, lättstartad å enormt soppasnål. Men hon är inte till salu, inte så länge jag kan klättra upp i masten som sagt. Eller jag hittar en katamaran som passar både mig å plånboken. Å nu när jag har har ny toa samt hålltank så är hon "skitbra" segla med. Hälsar en Riskig Prick.
  8. Flagga på akterstaget

    Jaha..så jag obstruerar....oj...våj...ja...jag har aldrig följt strömmen....möjligen nerför en flod...å det finns fall då detta har räddat livet på mig.....men..... Jorå, flagstången i aktern finns kvar men av erfarenhet vet jag att den brytes lätt av, bla när jag räddade livet på en som druttat i mfl incidenter, å sen så är den i vägen när personer mindre viga än undertecknad skall kliva ombord å sedan snubbla på fästet på däck. Men om jag sänker höjden till nivån som ArneRadars´s bild nr 2 visar, är ni nöjda då? För säkerhets skull så mätte jag flaggan å den är inte 70 cm utan 80, inte för liten alltså, så jag slipper få smisk för den saken i vart fall.
  9. Hur blir du av med myror - bästa myrmedlet

    Effektivt-Myrr Djurvänligt-gräv bort själva stacken, helst hitta drottningen. Miljövänligt - strö lite salt el bakpulver på stigen där de kommer in. De små blinda svartmyror som kommer först på våren försvinner av sig själva efter ett tag. Den "vanliga" myran skall man inte klämma ihjäl å låtat ligga kvar för kompisarna kommer å hämtar liket å det blir ännu fler myror. Tvätta doftspåret med en droppe lacknafta.
  10. Flagga på akterstaget

    Ja...alltså, det är ett "sejnfall" så jag kan ta ner flaggan, därmed vore det att hälsa på ett örlogsfartyg ur världen. Det jag ville ha synpunkter på är höjden på akterstaget. Hissar jag närmare toppen kan det ju se konstigt ut, men förväxla den med halvstång vill man ju inte, det syns ju det är hissat på akterstaget. Å storleken är lagom....dvs ca 70 cm på en 28 fot båt.
  11. Positivt tänkande

    å slippa alla broöppningar.......
  12. Finn felet

    Jaha...kan vi få höra svaret av trådskaparen?
  13. Flagga på akterstaget

    Hallåj......i år har jag gjort nått som får en del, "man av ordning" samt "flaggpoliser" att hicka. Jag hissar flaggan i akterstaget ca 3/4 upp av mastens längd räknat. Någon påstod att det är rätta höjden för ca där skulle gaffelns ända vara om det var gaffelrigg. Så vad säger ni om detta? Några regler finns ju inte mer än att man måste visa nationalitetsflagga under gång utanför svenskt teritorialvatten. Men inte var man visar den. För att fixa ännu mera hicka för somliga, så tar jag inte ner flaggan, vare sig kl 22:oo eller annars. Hon får hänga där tills jag tar upp båten i höst. Blir jag kölhalad nu? Så ruskig prick jag är? Nyfiken på era synpunkter.
  14. Finn felet

    Nä.....felet är att vid transport så studsar motorn å träbiten som ligger för att hålla ut den kommer att ramla ner å motorn slår i backen. Träbiten borde säkras med en smäcker liten lina eller säkra tippningen på annat sätt.
  15. Jorden runt - Hur galna är vi

    Ja...tänk...den där "Thallatha" känner mig alldeles för väl...... Åter från sydligare delar av Europa så läste jag hans lilla "notis" å var tvungen att svara, precis som han trodde. Men inte av den orsaken. Skall försöka göra ett "kort" inlägg bara......(om jag kan......) För varje katamaran som vält finns det åtskilliga fler vanliga kölbåtar som vält å fler som sjunkit eller tappat kölen. Så vilket föredrar ni ute på havet? Att båten är upp-å-ner men flyter? Eller att ni simmar i flytvästen eller i bästa fall i räddningsjollen? Det finns de som seglat katamaren över havet i upp-å-ner vänt tillstånd. De sjunker inte......har jag hört ....men jag har hört om många "vanliga" båtar som blev vattenfyllda vid kapsejsning å sedan sjunkit. Sen krävs det en annan teknik när man seglar i grovt sjö men det skall jag inte gå in på nu. Så.....kära "våghalsar"....vet inget om er men kör, bättre lyss till en sträng som brast än aldrig slagit en "båge" eller hur det nu var ....lite vanvördigt feltolkat citat. Ni lär er. Segla är det enklaste, att vara sams å fungera ihop ombord är viktigare. Å se till att ni får vila, sömnbrist är farligt.

×