Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Bonae

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Bonae

  • Placering
    Fänrik
  1. Nu har jag varit på brädgården och skaffat gran. Min tanke var egentligen att köpa ett par rejäla reglar, 45mm tjocka och sedan såga tre ribbor av den för att laminera ihop. Väl på plats hittade jag dock ströläkt som var 10 X 40. Latmasken i mig tog överhanden här eftersom det blir ett perfekt mått att laminera ihop fyra sådana. Jag är dock orolig för att kvalitén på ströläkt är undermålig. Att såga ribb ur en fin regel misstänker jag hade blivit habilare, så i det här fallet kan jag inte anklagas för att vara övernitisk iaf! Har slängt upp läkten på vinden för lite ytterligare uttorkning. Jag tänker återkomma senare och rapportera resultatet ifall någon annan i framtiden hamnar i bryderi kring vad man ska ha för trä till en rigg.
  2. Tror jag ska försöka leta upp ett par hyfsade granplankor på brädgården och lägga på tork lite för att sedan såga ut typ tre ribbor och foga ihop med epoxy till rätt dimensioner. Enligt denne Björn ska det ju gå bra att såga med cirkelsåg och anhåll. Det gör ju saken lite lättare med tanke på att jag iaf äger en sådan. ringer Rinns såg också, om inte annat för att kolla vad de har och möjligheten att få saker transporterade. Lamineringsmetoden att grunda med ren epoxy och sedan foga ihop med förtjockad dito är den jag använder för att limma ändträ etc. så det ska inte vara några problem.
  3. Här slås inga spikar i båten! I synnerhet inte då den till stora delar är gjord av 6mm plywood... Men jag håller med om att man lätt snöar in på perfektionism även då det inte behövs - och det finns förstås många andra aspekter av detta projekt att lägga energi på. De två krav jag har på virket är att inget i riggen helt enkelt knäcks och det andra är att det inte vrider sig så mycket att det är uppenbart. Jag har även övervägt att bygga i furu (vilket det finns större utbud av) enligt devisen "det duger säkert". Jag bor i götet så visst finns det ett stort antal brädgårdar - eller snarare byggvaruhus - att välja på. Likväl tycker jag det i regel är väldigt klent utbud på gran, däremot furu finns ju i alla upptänkliga dimensioner. Att få sina grejjer sågade/hyvlade på plats går ju i regel också ordna.
  4. Masten kör jag som en låda så den behöver jag inte forma på samma sätt. Bom och rå är nog tillräckligt små konstruktioner för att det ska vara rimligt att klara av med handhyvel. Ren, oförtjockad epoxi till laminering alltså? Blir det verkligen en tillräckligt bra fog? Är inte risken att träet suger åt sig alltihop istället när man sätter det i press?
  5. Hyvla för hand ska jag absolut köra på. Föredrar alltid det framför väsnande maskiner som ändå alltid trilskas på något vis. Äger ingen riktig rubank men ett par andra bra hyvlar i olika storlek. Möjligen får jag väl hyra en bordssåg en dag om det nu blir lamineringsvarianten för bom och rå. Har inte hittat någon som säljer gran i tillräckligt tunna "ribbor". Vet du vad du använde att laminera med? I allt jag har gjort hittills har jag använt epoxy med limpulver. Sitter som berget men jag befarar att vid laminering av flera ribbor så kommer det göra bommen/rået ganska styvt. Meningen är ju ändå att de ska kunna flexa lite i ett loggertsegel.
  6. Ska ta och ringa sågen och höra. Transport med lastbil kan nog tänkas bli dyrt i förhållande till den lilla mängden virke - men det är förstås ingen idé att gnälla om det innan man vet! Att såga till och laminera granribbor låter som en intressant idé, iaf till bom och rå. Inte lika petigt med kvisten då, även om det lär bli ett jäkla hyvlande. Oregon pine nämns också i mastbyggarsammanhang men verkar inte vara jättelätt att hitta i Sverige, särskilt inte kvistfri.
  7. Visst går det att skarva och på så sätt bli kvitt större kvistar. Man gör en snedlask som det brukar sägas att limytan skall vara minst 10 ggr ämnets tjocklek. En bom på 45 mm i diameter blir således nästan en halvmeter lask. Av den anledningen vill jag iaf slippa att göra alltför många skarvar. Limma gör jag med epoxy och det sitter som berget - förhoppningsvis 45 år och väl det! Rinns såg ramlade jag i ärlighetens namn över också när jag googlade runt - så OK, vad jag söker kanske inte är fullt lika vanligt som ovan nämnda katter. Det låter ju mycket sannolikt att dom kan plocka fram något användbart. Ett problem är väl dock att det blir en dyr rigg att åka med bil och släp till Värmland och tillbaka för några plankors skull... Det kanske det får vara värt, eller så får man se det som ett äventyr.
  8. Jag håller på att bygga en segeljolle enl. en australiensk ritning. Den ska utrustas med en nästan fem meter hög trämast och loggertsegel. Masten tänkte jag bygga som en ihålig låda medan bom och rå ska vara solitt trä. Problemet uppenbarar sig när jag ska försöka hitta lämpligt virke. Från de flesta håll får man höra att det helst ska vara "tätvuxen, kvistfri, vältorkad gran". enligt min uppfattning är det enklare att hitta en talande katt som går på två ben... Kvistfri svensk gran borde ju t.o.m. i princip vara en teknisk omöjlighet. I USA och på andra ställen brukar douglasgran förordas. Det virket verkar vanligt förekommande där men knappast i Sverige. Jag pratade med gubben på ABI-trä här i Götet och han menade att douglasgran inte importeras längre p.g.a. risk för termiter. Han föreslog lärk som ett alternativ - men den lärk som finns i handeln är rejält kvistig sibirisk lärk, avsedd för altanbyggen o.dyl. Ser inte det minsta lämplig ut. Om vi leker med tanken att man inte äger en egen skog och en såg att såga upp den på så är man i princip hänvisad till de återförsäljare av virke som finns. Min upplevelse är att så fort man behöver något annat än furu eller ek av hyfsad kvalité så finns det nästan inget att få tag på. Jag behöver tips och råd på vad man kan använda för virke och som är realistiskt att få tag på, samt förslag på vart man kan vända sig i göteborgstrakten för att få tag på vad man behöver.
  9. Har mailat NM med samma fråga men inte fått något svar. Fyllmaterial behöver det inte vara, det enda viktiga är att det blir en stark och bra fog mellan plywood och trä.
  10. Håller på att bygga en kitbåt av plywood och trä och det är hög tid att välja epoxi. Eftersom det handlar om ganska stora kvantiteter (nåväl, allt är relativt) lutar jag lite åt NM båtepoxi eftersom det verkar vara en kvalitetsepoxi som blir lite billigare än andra märken. Min fråga är om deras tillsats tix 150 är att jämföra med t.ex west systems High density filler för att göra limfogar? NM säljer ju annars epoxylim som separata produkter, något som alltså inte blandas i det vanliga epoxyresinet utan måste köpas separat. Dum fråga kanske, men innan jag investerar flera tusen i epoxiprodukter känns det ändå viktigt att vara på det klara med det!
  11. Låter intressant! Det är iaf en metod vi säkert får anledning att testa... Kanske inte denna våren dock. En annan tanke vi hade efter förra omgången med skrapande var att låna in en speedheater.
  12. Nä, skulle man göra om ett sådant arbete nu så blir det nog inte sjösättning om någon månad, vilket väl är det vi räknat med. Att göra det arbetet tog en ansenlig tid förra vintern... Så vi får väl se hur vi gör i vår... Vi körde värmepistol och färgskrapa för att få bort lacken innan slipning. Jag vill minnas att den bitvis satt rätt ordentligt och inte bara gick att lyfta av. Japanspackel var inget vi testade men jag misstänker att det skulle känts otillräckligt.
  13. Jag vet inte om det just nu känns som någon vidare lycka att vara träbåtsägare... Båten ligger iaf på Tjörn nu under vinterhalvåret, sedan håller den till i Göteborg. Jag minns ärligt talat inte om vi även oljade ovansidan. Skulle det vara illa menar du? Om vi nu passade på att göra det när vi ändå skrapade rent är jag säker på att vi torkade torrt ordentligt innan fernissandet. Det finns nog tyvärr anledning att befara att mahognyn kan varit fuktig när minusgraderna väl kom.
  14. Det var då själva f-n. Inga positiva besked direkt! Vi oljade mahognyn lätt efter betsning med linolja, terpentin och trägift. Lackade enligt konstens alla regler med nio lager, de första utspädda. Materialet var bra grejjer (linolja och balsamterpentin från Claesson, Epifanesfernissa). Det jag i eftertankens kranka blekhet kan reflektera över är att de första, utspädda lagren inte absorberades in i träet riktigt på det sätt det borde - av någon anledning. Jag kan inte minnas att det såg dåligt ut på något sätt när vi tog upp båten i höstas och känner man på lacken över de blekta områdena är det inte uppenbart att den släppt (typ som när översta lagret på friborden släpper och det blir som en kudde med luft under). Har funderat kring om båten inte varit tillräckligt täckt eller om fukten hindrats från att komma ut. Det var ju en ganska blöt senhöst och sedan blev det plötsligt minusgrader.
  15. Förra vintern ägnade vi gud vet hur många timmar åt att renskrapa mahognyn på vår träsnipa, betsa med spritbets och sedan lacka enligt konstens alla regler med nio lager fernissa. Båten har stått utomhus under presenning denna vinter. Synen som mötte oss var inte så kul (se bild)... På något vis har betsen fläckvis helt försvunnit - under fernissan! Frågan är hur kan det blivit såhär - och kanske ännu mer angeläget - vad kan man göra åt saken utan börja om från början??
×
×
  • Skapa nytt...