Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

skidniklas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om skidniklas

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

1 061 profilvisningar
  1. Gängan är 5/16" UNC. Skaffade en 8 mm Ø rundstång i mässing samt en M8 kupolmutter i mässing, gängade M8 i ena änden och 5/16" UNC i den andra. Rengjorde alla delar, lackade och bytte ut alla O-ringar. Borde hålla!
  2. Jag har beställt en Ø8 mm rundstav i mässing och tänkte gänga den i båda ändar och löda fast en mutter som skruvskalle, skulle inte detta lyckas ska jag nog försöka med en gänginsats som du skriver. Jag tänkte dock att gängan är 5/16 UNC, men du skrev UNF vilket gjorde mig osäker. Jag använde en gängtolk för tum från biltema. Den tolk som passade perfekt, stod det 18 på. Antar det betyder antal gängor per tum. Kollade i en tabell efter gängor med 18 gängor per tum: 5/16" UNC - 18 ggr/tum (1,41 mm) - nominell y.d. 7,94 mm - borr 6,6 mm 9/16" UNF - 18 ggr/tum (1,41 mm) - nominell y.d. 14,29 mm - borr 12,9 mm. 5/8" UNF - 18 ggr/tum (1,41 mm) - nominell y.d. 15,88 mm - borr 14,5 mm. Eftersom skruven har en diameter på ca 8 mm verkar 5/16" UNC mest rimligt. 5/16" UNF har samma diameter som 5/16" UNC, men har istället 24 gängor per tum? 5/16" UNF - 24 ggr/tum (1,06 mm) - nominell y.d. 7,94 mm - borr 6,9 mm. Undrar om jag använt gängtolken rätt.
  3. Går det att svetsa i mässing med god hållfasthet?
  4. Skruven till oljekylaren har gått av. Har sökt med ljus och lykta efter en ny, utan att att lyckas hitta någon. Skulle det vara möjligt att använda en gängstång istället? Eller måste det vara "tight" runt skruven där den går igenom oljekylaren (de bild nedan)?
  5. Har skruvat isär vakuumventilen och efter att ha googlat så tror jag att jag vet hur den fungerar. Antar att backventilen sitter i muttern under den lilla böjen? Packningsbrickan och membran verkar dock ärgat fast. Frågor: 1.) En funktionskontroll borde vara att det ska gå att blåsa luft genom lilla öppningen på böjen, men inte genom muttern? 2.) Om allt fungerar som det ska så skall det inte kunna komma något vatten ut ur böjen? 3.) Att det kan komma in vatten i motorn kan dock bara ske om det inte kan komma in luft?
  6. Har alltså en segelbåt med en yanmar 8Hk som börjat läcka vatten under gång. Läcker från en böj som jag inte riktigt vet vad syftet är. Avluftning? Skvallerstrålen ser väl okej ut. Avlagringar i slangar som gör att det inte kan flöda som det ska, och därför trycker ut vatten i böjen?
  7. Jag har ett kapell till båten, visserligen i risigt skick, men ändå. Jag har dock inga fästen eller bågar. Är det någon som har en Selco 18 Cabin som skulle kunna bistå med bilder på hur kapellbågarna sitter?
  8. Jag är bekant med honom också och tycker det är smart att ta en i taget, men körde båda samtidigt för an göra lackningen i ett svep. Jag höll dock isär allt. Är Tack å lov bekant med förgasarna då dom åkt isär ett antal gånger innan. Efter montering så startade inte motorn alls, hostade inte ens till. Men sen berättade Alois Alzheimer för mig att det kan vara smart att ansluta minuskabeln på generatorn. Sen hoppade den igång. 👍
  9. Dags för en förgasarrenovering. Det sitter dubbla Stromberg 150CD. All isärplockat och rengjort. Husen fick även lite lack på sig. Renoveringssats införskaffad. Nya membran, ventiler, o-ringar osv. All ihopmonterat och grundinställt.
  10. Tackar, har redan fixat med halkskyddet. Jag slipade bort det befintliga halkskyddet, vilket tog en bra stund. Lackade sedan hela däcket, sen maskerade jag där jag ville ha halkskydd och lackade med halvmatt blandat med "sand". Gjorde två halvor istället för ränder som original.
  11. Jag håller på att planera eldragningen. Tändningslåset som satt var i dåligt skick och rasade sönder vid demontering. Istället för att sätta i en nytt vanligt tändningslås tänkte jag montera en nyckelbrytare för att slå på tändningen och en återfjädrande tryckströmbrytare för att starta startmotorn. Jag har fått tag på IP65 klassade diton jag tänkte testa med. Dessa tål dock inte att matas med så många ampere så då tänker jag; relä. Skulle det då fungera att koppla som diagrammet nedan? Om svaret är ja, vad ska jag ha för relän, dem måste ju klara startmotorns belastning. När jag googlar hittar jag svar på allt mellan lite grand och över 1000 ampere, men vad gäller för mig? Jag läste någonstans att startmotorn på B18 är på 1,1kW vilket skulle motsvara ca 87 ampere vid 12,7 volt? Och att startströmmen är flera gånger högre innan motorn börjar snurra. Så, ytterst oklart hur många ampere dom måste klara.
  12. Lyckades inte hitta någon ny avgaskrök så jag var tvungen att laga. Dock har massor med bilder försvunnit som jag har tagit när jag renoverat diverse prylar. Bland annat denna krök. Så här blev det iallafall när den är på plats. Hardtoppen är lackad och monterad. En hel del av inredningen är också klar. Orginal-instrument-panelen är skrotad och en ny i mahogny har ersätt.
  13. Jag insjuknade och blev rejält dålig, akutopererades och sen tog det ett år innan man var med i matchen igen, men nu kan renoveringen äntligen fortsätta! Det jag gjort hittills är att sätta fast överdelen på skrovet, använde marintätning mellan delarna och använde sedan stora aluminiumpopnit för att fästa. Körde varannan uppifrån och varannan nerifrån. Jag har också renoverat mycket av inredningen och lackat dessa delar, har dock inga bilder från renoveringen. Har monterat en avluftningsnippel för bensintanken, hittade en fin infälld variant på seasea, som jag har monterat samt tanklock. Här är även slangarna monterade samt jordkabel för både tanklock. Eftersom avluftningen sitter så högt upp finns det ingen plats för att en svanhals för att få ett enkelt vattenlås, skulle man då istället kunna använda någon form av backventil?
×
×
  • Skapa nytt...