Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

Thallatha

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3 093
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    71

Thallatha senast vann den dag 30 Maj

Thallatha hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

581 Expert

Om Thallatha

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Kungshamn
  • Interests
    http://marescriptor.se/
    https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265747440

Senaste besökare till profilen

456 profilvisningar
  1. Seamaster

    Precis Det är bara det att vår vän SeaMaster560wa, som bor i Hunnebostrand och jobbar i Kungshamn, har fastnat i samma fälla som den utsocknes företagaren i restaurangbranschen som äger ödegårdens Camping. I vissas ögon beskrivs ju allt - en plats nära Smögen. För en annan som tycker att om det ligger på Smögen, så ligger det på Smögen. Ligger ett tex ett företag nån annan stans, så ligger det inte på Smögen.
  2. Rapporter från sugtömningsstationer 2017

    Jag bara undrar - varför ha grejer som inte fungerar så bra, när det finns grejer som fungerar bra. För de grejer som fungerar dåligt, måste man ju hitta på en massa sofistikerade lösningar, när de som fungerar bra, fungerar utan en massa åthävor. Problemet är väl att de som köper in och bestämmer aldrig har provat. Men en annan har ju "pös" ombord, så det brukar lösa sig
  3. Seamaster

    Var på Smögen tillverkas dom!? http://seamaster.se/
  4. Är du säker på att han var kapten!? Jag var "hoppilandkalle" på färjan Ägir, ett par sommrar. Ägir gick mellan Gravarne och Smögen. Hon hade styrhytten på fördäck och kättingstyrning som gick i rör akteröver till rodret. Mycket dögång i kättingen. Det var ingen sinekur att styra den båten.
  5. På skissen ser det ju ut som om det finns en retur från motorn - 9 - Då borde ju lagen om "kommunicerande kärl" gälla: Toppen på expansionskärlet ligger ju ändå högst i systemet. Problemet är väl om det är ett slutet system och man får in luft i det.
  6. Rapporter från sugtömningsstationer 2017

    Är man då ensam ombord - då skall du ha tack.
  7. Förbrukning vid låg fart

    Kör man där det är fri fart - och det är det på de flesta ställe - så är det inget problem. Sen fnns det alltid personer som älskar att polisanmäla och liknade för sin eget höga nöjes skull. NTF har ju en slogan; "Ansvar, omdömme, hämsyn" Den är ju alltid rätt i alla sammanhang. Att köra runt en ö ger ganska mycket osäkerhet. Sträckan man kör blir långt ifrån exakt. Jag har sett att nån har satt ut en massa röda, gröna och gulsvarta pinna över allt i vår skärgård. Några har också byggt små byggnader på öar och skär. Ofta vitmålade med lampor i, som lyser på natten och med olika färger. Finns också stenhögar som målats vita och ibland med band i olika färger. Va dessa skall va bra för vet jag inte, men de står i den kartan vissa envisas med att använda på sjön. Jag har också lagt märke till att platsen på sjökartorna stämmer exakt med platsen i verkligheten. Så bättre än att köra runt en ö, som ju blir ganska obestämt, är att välja ut två av dessa pinna, hus, eller stenhögar på ett lämplig plats. Eftersom deras exakta plats i står sjökartorna borde man kunna mäta hur stort avstådet är mellan två lämpliga objekt. Lämpligtvis kör man sträckan i bägge riktningar för att resultatet inte skall påverkas av vinden och att vattnet ibland rinner åt ett visst håll. Ström har jag hört de riktiga sjöbusarna kalla fenomenet. Som alltid - ju noggrannare man är desto bättre blir resultatet
  8. Välkommen till Maringuiden och grattis till det nyvaknade båtintresset (eller beklagar - hur man nu skall se det På en av bilderna syns en skada i det som man brukar kalla "slaget". Nu när båten är torr, skulle det nog va läge att kratsa/slipa bort all som är löst och så det blir ren och lägga i tex epoxyspackel. Detta under förutsättning att skadan inte är genomgående.
  9. Nu var jag ingen nybörjare när jag seglade havsfidra, men dagsettaperna var vanligtvis 10-12 timmar och kunde sträcka sig över 25 - 50 distansminuter. Fast vissa dagsetapper kunde va korta och det blev en del "liggdagar" då jag inte seglade alls. Att detaljplanera en rutt är inte min melodi. Jag tog natthamn där det passade. Det finns många ställen mellan Gävle och Ulvön. I början är det nära mellan lämpliga natthamnar, på vissa ställen är det lite längre överfarter. Jag skulle studera sjökortet och läsa på lite (en hel del om sträckan) förutsättningslöst och sen ha alternativa hamnar inför varje dagsetapp. Sen har jag ofta räknat baklänges när jag seglat längre sträckor och haft begränsad tid. Den och den dagen bör jag vara där och där, för att hinna i tid. För en annan som är van, innebär det ju att man seglar långa dagsetapper till att börja med, så man har mer marginal på slutet. Jag försöker alltid tajma, så att jag kommer fram sista möjliga seglingsdan. 2005 seglade jag från Stockholm till Kungshamn. Kom fram på söndag, utan att ha förstått att det var helgdag och ledigt även på måndagen 6 juni. Missade en möjlig seglingsdag. Det grämer mig än.
  10. Förbrukning vid låg fart

    Jag har jobbat på elverk större delen av mitt liv. Under många år åkte jag runt med mätinstumet - dataloggrar - och mätte i kundanläggningar. För att utröna spänningskvalliteten. Nån industri som hade problem med höga laster vid tillfälle. Nån enstaka elmätare som man misstänkte gick fel. mm mm När jag installerade värmepump monterade jag en elmätare bara för värmepumpen. Det första läste jag av den varje dag, sen blev det nån gång i veckan, sen nån gång om året. Nu var det nog närmare 10 år sen jag läste av den. Den sitter så att jag ser den varje dag - som jag tittade.
  11. Användandet av manuell båttoalett

    personligen tar jag på mig all pumpande efter toalettbesök ombord. Det blir alltid struligt när andra som inte har en aning skall göra det. Eftersom det är jag som får lösa de problem som uppstår, är det lika bra att ta "tjuren vid hornen" från början. Hur det är med din toalett vet jag inte, men det fattas några punkter enligt min uppfattning 1. öppna ventilen till spolvattnet/sjövattnet 2. ställ spaken på toa så du får spolvatten 3 pumpa ur skiten. 4 när du får tillräckligt med spolvatten så stäng kranen på toaletten så att du bara pumpar ut skiten 5 pumpa nästan tomt i toaletten 6 Glöm för allt del inte att stänga ventilen till sjövattenintaget. Om du vill tillsätta nått medel så gör du väl det när det passar och eftersom det betonades så mycket i din lista så vill de väl sälja. Jag brukar aldrig tillsätta nåt extra jox.
  12. Förbrukning vid låg fart

    Förlåt - jag kunde bara inte låta bli. Nu är det inte bara här på Maringuiden som man använder uttrycket; "Att mäta är att veta" Det är ju en sanning i alla mät-sammanhang. Har under veckan monterat ett ankarspel på båten - kommer nog att spara min skraltiga rygg något. Hur mycket bränsle min segelbåt dra är egentligen helt ointressant - även om det går mer nu än förr. Tanken är på 160 liter och jag fyller den minst en gång varje år. För brukade man fylla upp tanken i som var på 20 liter - i den dåvarande båten - varje höst. Ibland hände det att man fick på hela 10 liter efter en sommar.
  13. Förbrukning vid låg fart

    oj - är det så illa.
  14. Du skriver att det är gott om glykol i expansionskärlet. Det borde väl rimligtvis va glykolblandat vatten ca 50/50 ger ju den bästa effekten. Är motorn tom på kylvatten, verkar det ju som det är tätt i ledningen mellan expansionskärlet och motorn/värmeväxlaren.
  15. Partner till långsegling sökes

    Du menar alltså statistiskt i det Svenska samhället skulle finnas 3 700 000 kvinnor om är intresserade av sjölivet och segling. Men det är klart om man tar de som aktivt håller på med seglingssport och ser hur många kvinnor av totalt som det finns, så kan man ju få fram en väldigt bra statistik. Det sägs ju att "det finns tre sorters lögner - Lögn, Förbannad lögn och Statistik" Om vem som myntade uttrycket tvistar de lärde. Jag vet ingen kvinna i min bekantskapskrets som någonsin gillat att segla.Jag är närmare 70 år och jag har seglat sen jag var 14. Att däremot åka ut några 100 meter en fin sommardag med en liten båt till nåt skär och där ligga och sola och bada hela dan, är det väl de flesta som gör. Det beror på intet sätt på nåt intresse för båtliv och segling. Jag bor och är uppväxt i ett skärgårdssamhälle som är präglat av båtar och fiske i generationer. Karlarna var ute på sjön, antingen på fiske eller fraktfart och kvinnorna var hemma och väntade på att de skulle komma hem. Många kom inte hem. Vet inte om det kan va nåt nedärvt som gör att kvinnor här ute ser sjölivet som nåt farligt. Nu kan det ju va så att den yngre generationen inte har samma referenspunkter när det gäller sjön och ond bråd död. En av de sista fiskarna som omkom på sjön var en skolkamrat till mig och kusin till min fru. det var 35-40 år sen. Tomas som han hette låg ute och fiskade sill. Det var nån på BohusMalmön som såg honom. När man tittade upp en stund senare var båten borta. Båten hittades på botten på den plats där han sågs senast. Tomas hittade man aldrig. Han följde nog med Jutska strömmen ut i atlanten. Av de kvinnor i vårt samhälle och nu i min ålder, som har tyckt om att segla känner jag en handfull. En är barnfödd på orten och var klasskamrat till mig. De övriga är inflyttade från bl.a. Dalsland och Göteborg

×