Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

megalordon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om megalordon

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

1 023 profilvisningar
  1. Jag syftar då på Branschfolk som jobbar i båtbranchen. Med totalkostnaden tänker jag på allt från ränta på lån, vinterförvaring, reprarationer, service etc. Nyare båt kostar ju oftast mer, så då blir det högre räntekostnad (om man belånar), men rimligvis lägre kostnad för reparationer.
  2. Hej, Avseende begagnatköp säger "experterna" att ju nyare båt desto lägre totalkostnad. Låter såklart rimligt i de de allra flesta fall. Men nog måste det finnas någon magisk gräns? Det säljs ju många båtar som är både 30 och 40 år gamla, men till nog så höga priser. De flesta av oss fixar, lagar och donar ju med båtarna vilket såklart måste påverkar hållbarheten positivt, iaf på de delar som är bytta och/eller förnyade. Vad säger era erfarenheter kring båtar i storleksklassen 27-30 fot med kök, toalett och logimöjligheter? Är det dyrare att äga en båt från 1986 än en motsvarande båt från 2001 sett till totalkostnaden, eller tvärs om? Var skall man sikta in sig för att få mest valuta för pengarna? /Bosse
  3. Just denna heter Biam 820, och med kommentaren att det var samma skrov som Nor star 290, men det sägs även om Polar Express 820 efter lite googling.
  4. Hej, Jag har efter ett par års frånvaro från havet fått nog av landkrabbelivet, och börjat kika efter en båt igen. Stötte på båtmärket "Biam". Har aldrig hört talas om det, men verkade vara en riktigt trevlig båt. Någon som känner till detta märke och har något intressant att berätta? Är de prisvärda? Sjödugliga? Finns märket kvar men under annat namn? etc.... all info. är av intresse! /Bosse
  5. Hej, Det här med sugtömmningsstationerna är ett ständigt problem. Dels att många inte fungerar, men när de väl gör det lyckas jag sällan få bra effekt utan får bege mig därifrån tveksam på om jag fått något tömt eller om det bara skvalpat lite fram och tillbaka i slangen. Jag har träffat på två typer sugmunstycken. Den ena (och vanligaste) i form av ett propp som man med 90 graders vinkel pressar mot tanköppningen, och den andra i form av en strutformad sak som man sticker ner i tanköppningen. Den första har jag aldrig lyckats får någon bra effektivitet av, upplever att den pumpar ut en skvätt lite då och då oavsett hur full tanken är. Den sistnämnda däremot (har enbart hittat på en enda plats - Höviksnäs Hamn på Tjörn) fungerade fanstastiskt bra, suplade i sig tankens innehåll på nån minut lite drygt och det vad väldigt tydligt när det inte fanns något mer att suga upp. Någon som vet "tricket" med propp-varianten som längs västkusten iaf verkar vara den absolut vanligaste? eller är den modellen bara så kassa som den verkar? /Bosse
  6. Jag har också funderat på detta. Viss utrustning går direkt via batteriet och inte via huvudströmbrytaren. Min slutsats är att det är av säkerhetsskäl som t.ex VHF är direktkopplad såväl som brytaren för länspump. Jag har alla dessa "förbikopplade" säkringar avstängda då jag varken har VHF eller elektrisk läns. Med detta gjort är det inga gröna lampor tända när huvudströmbrytaren är avstängd. /Bosse
  7. Hej, Jag har haft detta problem nu i vår och sommar, har tyvärr inte sett denna tråd tidigare, men har testat de flesta saker som tipsas om här utan effekt. Idag fick jag information från 2 oberoende källor att det finns ett klockbatteri som används för att beräkna satelliternas position i förhållande till datum och tid, och att detta batteri med tiden blir dåligt och framförallt när det används intensivt under sommaren och sedan ligger orört övrig tid år och och år in. Jag fick veta att det förmodligen till slut kommer fungera, men att det tar väldigt lång tid - och mycket riktigt, efter ca 45 minuters sökande hade den plötsligt hittat satelliterna. Såklart påstår de i butikerna att detta batteri inte går att byta... Någon som har en annan erfarenhet? /Bosse
  8. Det är enbart för att slippa påväxt, bortsett från det ser allt ut att vara i gott skick. Hade däremot gott om liv lite varstans, framförallt ett gäng mindre musselodlingar...
  9. Hej, I och med att vi ligger vid en brygga med bojar som akterförtöjning har jag letat lösningar som förenklar livet vid till- och utläggning. Läste om bojkroken HandyDock i ett av vinterns nummer av Praktiskt Båtägande. Någon som har erfarenhet av dessa krokar, är de bra? Är de starka nog för vår båt med deplacementvikt på 2 300 kg? /Bosse
  10. Tack för kloka svar, tar med mig dessa till nästa helg då vårfixningen är planerad. /Bosse
  11. Hej, Jag har rekommenderats att måla drevet inför sjösättning. Gjorde så inför förra säsongen. Dock blev det en del påväxt, framför allt på de områden som var svåråtkomliga, bland annat en mindre musselodling vid genomföringen till skrovet. Jag sticker inte gärna in en pensel där och kluddar färg utan att veta vad jag träffar... Någon som har bra råd eller tips vad man skall tänka på och hur man bör göra i samband med målning av drevet? /Bosse
  12. Hej, Intressant att det skulle kunna bero på minus på plus och vise versa i det här läget. Det var ingen tydlighet kring vad som var vad på det uttag jag satte in inför förra säsongen. Varför jag inte tidigare gått på det spåret var att USB-propparna pajjadebåde via det ursprunliga uttaget såväl som det jag installerade från och med i sommras. Kan det vara så att även det ursprungliga (som även är det första, från batteriet räknat, av de två parralellkopplade uttagen) kan bli påverkad på det här sättet av att det andra uttaget är felkopplat? Speciellt då man enbart har en ladare inkopplad i den första... /Bosse
  13. Hej igen Salty, Vår båt är strax över 7 meter. Som jag skrev så fanns ju färg kvar på skrovet från tidigare säsonger och jag vet ju såklart inte hur mycket effekt den gav i somras, dock var det tydligt vid första tvätten att mycket av den färgen revs loss av borstarna - något som fick miljöhjärtat i mig att gråta en smula . Hoppas vi kan följa upp på den här tråden efter årets säsong Skulle vara spännande att höra hur det får för oss. /Bosse Hej och tack för dina erfarenheter! Intressant tanke att du räknar med 4 tvättar/ säsong. Hur stor är din båt? Något som jag funderade över var när jag läste att man bör tvätta 2-5 vecka. Det blir ofta om man då tittar på att genomföra kanske var 3'e. Men känns ju positivt att höra om dina tankar att tvätta 4 gånger / säsong. Tiden för sjösättning/upptagning liknar ditt exempel. Jag tror att det blir färg denna sommar och sen i för nästa år efter att fått mera referenser ifrån de som testat i vår hamn, köra på detta. Såg färgen du länka till, kostade ju en slant för 8 meter båt. Men gillar idén om att den håller upp till 6 år. Med vänliga hälsningar Salty
  14. Valet föll på Kvarnby Textil i Mölndal. Dynorna är nu klara och avhämtade. Jag kan varmt rekommendera dem. Jobbet är snyggt och proffsigt gjort. De var även väldigt noga med att ta tillvara på våra åsikter, frågor och funderingar på ett väldigt bra och förtroendegivande sätt. Bortsett från själva resultatet var jag nöjd med att det rakt igenom var "raka rör" som gällde, alltså inte massa säljsnack och smörande - utan istället "så här mycket kostar det och det här är vad du får - take it or leave it". /Bosse
  15. Hej Salty, Vi hoppade över bottenmålning förra säsongen till förmån för den nyinstallerade Boawasher-anläggningen i Stenungsund. Sjösättning gjordes sent i april och första tvätt gjorde vi inte förrän mitten på juli (det var först då anläggningen invigdes). Inför första tvätten hade vi tappat ca 7 knop (från toppfart på 28 knop). Dessa återfick vi genast efter tvättning. Nästa tvättning gjorde vi sedan i slutet av augusti, även då hade vi förlorat ca 7 knop. Sammanfattningsvis skulle vi nog behövt tvätta 4 gånger istället för 2 under säsongen för att klara oss utan märkbar effektförslust. Det fanns ju iofs en del effekt kvar i den färg som målats på inför tidigare säsonger. Med omålat skrov tror jag det skulle behövas iaf 6 tvättar för en säsong som löper april-september som våran gjorde. Inför denna säsong funderar vi på att lägga på en coating från Seaboost som är utvecklad just för borsttvättar. Den är giftfri, räcker för 6 säsonger per målning och gör det svårare för havstulpaner och annat att fästa. Dessutom utlovas att ev. växtlighet lossnar enklare vid bortsning. (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Förhoppningsvis kommer detta göra att det även i fortsättningen räcker med tvättning 3-4 ggr per säsong. /Bosse
×
×
  • Skapa nytt...