Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Popupgbg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Popupgbg

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Kungälv

Senaste Profilbesöken

864 profilvisningar
  1. Knapparna, är de original eller lyckades du hitta dessa med frästa symboler?
  2. Och om det inte tål mer så kommer det att begränsa....ett trasigt relä skulle jag nog vilja säga är begränsande...
  3. Oj vilken diskussion detta blev 🙂 Om jag ska gå till ursprunget till denna fråga.....som undrats tidigare gällande generatorn så har Hyundai specificerat denna till till 150A (fel av mig tidigare). Som jag tolkat de olika inläggen så kommer alltså laddningen av förbrukningsbatteriet begränsas till 70A i och med att skiljerelät är specificerat till det om man nu ska se batteriet som en last. När jag tänker tillbaka så har jag nog faktiskt aldrig sett i den NASA BM-2 som är kopplad till förbrukningen att den laddar med mer än 68A. Med tanke på den kabeldiameter som går mellan detta relä med 1st In och 2st ut så är det kanske bra, gissar att kabeln har en diameter på 6-8mm2. Servicebanken är byggd på 4st 190Ah AGM batterier (datacenter batterier). I och med att banken är på 760Ah så vill man ju inte ha något som begränsar laddningen under den tid man kör när man går från Ö till Ö då vi ligger mycket i naturhamnar. Efter alla engagerade inlägg här så känns det helt rätt att byta ut skiljerelät till ett med högre kapacitet och samtidigt gå upp i diameter på kablage. Tack alla som engagerat sig.
  4. Det var menat som positivt, Ni brukar ha fakta baserade svar och inte svara i "tron" om något 🙂
  5. OK...nu är vi där igen. Tack för ditt engagemang men jag söker fakta och inte vetskap om vad någon tror att det innebär så jag är ganska säker på att du inte kommer kunna ge mig ett svar på min fråga. Jag tror jag får invänta bhemac eller Georg_Ohm
  6. Det kan mycket väl vara så att det stod 70A. Att det är en begränsning är jag på det klara med men vad exakt innebär det, vad är det som begränsas till 70A laddning, förbrukning....?
  7. Igår kväll när jag hjälpte en kompis och läste på hans skiljerelä från Volvo Penta som är specificerat med 70Ah slog det mig, vad innebär det? Kommer laddningen från generatorn som är på 160Ah begränsas till 70 eller vad innebär detta i sammanhanget.
  8. Kan man i iSailor "plocka bort" typ av information som man inte är intresserad av att visa?
  9. Har kört Seapilot på olika plattformar sedan 2013, först i Windows (finns inte längre) och de senaste åren på Android. Tyvärr har jag haft en del kontakt med supporten under åren och det är inte en positiv upplevelse....sällan speciellt snabba på att svara om de svarar över huvud taget. Jag upplever att Seapilot kan dras med en del buggar vid uppdateringar. Jag gillar sjökorten för att de är "rena" och jag kan plocka bort information som inte är relevant för mig. Nu står jag dock här med en ny bugg i Seapilot, jag har sedan 2014 använt extern GPS (DualNav) och genom en multiplexer (Shipmodul) plockat in NMEA data via WiFi till plattorna jag haft under åren och det har fungerat otroligt bra för Seapilot är en av de få som har stöd för detta. Gör detta för att jag vill ha bättre precision än vad en inbyggd GPS ger. I sista versionen av Seapilot fungerar inte detta längre...testat det på 4 olika enheter med olika Androidversioner. Lär väl inte få någon återkoppling från Seapilot som ger något innan semestern så nu letar jag efter ett alternativ och skulle gärna få lite input. Isailor verkar stödja NMEA men fungerar än så länge inte med Android 9 Navionics, har det stöd för NMEA? OpenCPN verkar stödja NMEA, hur är det med vectoriserade kort för Sverige för OpenCPN? Tacksam för andra eventuella förslag som har stöd för NMEA, vectoriserade sjökort och Head Up
  10. Bara att försöka lokalisera D+ på generatorn då, skulle ett sånt här relä funka tror du? https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/fordonsrela-1-pol-14-v-30-a-12-v-p36108
  11. Jag upptäckte häromdagen att den nya motorn vi satte in måste kompletteras med en cirkulationspump för varmvatten och värme. Motorn är försedd med In/Ut men röret mellan dessa anslutningar är inte stängt så att vattnet tar närmaste vägen och värmer då dåligt. Mitt önskemål är att göra så att pumpen bara går när motorn går. Det bästa vore om jag kunde lösa detta genom att koppla in pumpen elektriskt i anslutning till start/förbrukningsbanken för att slippa dra nya kablar genom motorrummet. Är det t ex möjligt att ansluta något relä vid startbatteriet så att när reläet känner av spänning från generatorn så drar pumpen igång. Jag kan för visso dra från motorns styrpanel vid förarplatsen men det känns överarbetat om det är möjligt att lösa det på annat sätt. Tacksam för tips på lösning och vad jag behöver för att lösa mitt önskemål. PS. Jag såg någon liknande post här på forumet men jag fick uppfattningen om att lösningen som där beskrevs var utformad efter att lösa detta för någon äldre Penta motor och jag kan inte riktigt översätta den till hur jag skulle lösa koppa detta mot den Hyundai Seasall motor vi har då det fanns kopplingar till plintar på generatorn.
  12. Köpte nya skruv som skulle passa till hättorna och det hjälpte inte med skruv som sitter i taket, men om man ska behöva limma dem så funkar det ju med vilka som helst.....då faller ju lite tanken med att köpa hättor som har en konstruktion som gör att de ska sitta kvar på skruvskallen.
  13. Jag har provat de som finns på Hornbach men de sitter inte kvar om man inte limmar dem. Konstigt att inte någon av de stora båttilbehörsbutikerna har dessa i sortimentet med tanke på hur många norska båtar det finns i Sverige.
  14. Hej! Passade på att köpa på mig ett lager när jag var i Norge då vi har denna typ av skruvar i vår Skilsö. Behöver du skruv men inte vill ta dig till Norge så kan de beställas HÄR
  15. Fick loss den....tog en Dremmel liknande bor med ett litet fräsverktyg i metall och fräste sönder anoden så den blev delad på mitten, sen en knackning och den gick i två delar och lossnade.
×
×
  • Skapa nytt...