Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Chha

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    241
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Trovärdig

Om Chha

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ibland får man väl vara lite nörd men jag stör mig på när man läser specifikationerna på en del båtar och framförallt då akterpropeller eller ännu värre bogpropeller bak hmmmm. Det vore kul om forumet kunde komma med lite förslag, mitt är i alla fall sidopropeller bak. Låt höra....vad tycker ni?
  2. Tack för bra synpunkter, faktiskt lutar mycket åt Princessen, dels för de vackra linjerna men även känslan av fina utrymmen och märkets goda rykte.
  3. Efter fem år med vår 25 fots DC har vi nu bestämt att gå upp i storlek. Vi har kikat runt en hel del men nu återstår 3 båtar att välja på. Dessa är Bavaria Sport 37, Windy GM 37 samt Princess V42, samtliga med D6:or. Skulle gärna ta emot lite input avseende kvalité, körupplevelse och även annat som kan vara relevant. Vi ligger på västkusten och tillbringar uppemot 40 nätter i båten. Antal personer ombord varierar från 2-6.
  4. Det lät ju som ett tilltalande pris, får man fråga vem du anlitade?
  5. Även om vi säkert vet risken så kanske man inte tänker sig för. Se bilden för vad som hände oss i båten förra veckan. Som tur är har frugan en näsa som heter duga och kände lukten av bränd plast.
  6. Under säsongen ligger vi ofta i olika gästhamnar och då kanske 2-3 nätter. Batteriladdaren är kopplad till både förbrukningsbank och startbatteri. Min fråga till sakkunniga är om det är skadligt för startbatteriet att ligga på laddning till och från på detta sätt?
  7. Vi köpte HandyDuck för ett par år sedan och tycker den fungerar utmärkt både vid tilläggning och avgång. Vår båt väger också dryga 2 ton och den känns absolut tillräckligt rejäl.
  8. Nu är sjösättningen bokad till den 11/4, idag är bottenmålningen klar (nästan).
  9. Planen för vår del är början av april. I år hoppas vi på att få en skön påskhelg till sjöss. Vi finns i Göteborg och brukar vara rätt tidigt ute.
  10. Är det någon här som har tips på en bra båtmek i Gbg området, är inte sugen på att anlita en verkstad i första skedet.
  11. Tack för tips. Det stämmer att det uppstår på väg upp mot planing men består även i planingsläge.
  12. Hej, jag har inte kontrollerat tändkurvan. Ja kraften kommer tillbaka direkt. Bränslerelaterat har jag också funderat på.
  13. Jag tänkte höra om man kan få lite tips på åtgärd. Min motor börjar gå orent från cirka 2800 rpm. Motorn är en Penta Aq 205, en V6 bensin. Utan växel i märks ingenting och varvtal under 2800rpm är det hur fint som helst. Den orena gången upplevs som att den misständer, det är knappt så det märks på varvräknaren, bara lite men det känns att den för ett ögonbick tappar lite kraft och det hörs.
  14. Jag och min fru var i ett liknande läge när vi 2013 köpte en dc, visserligen inte vår första båt. Vi anlitade en besiktningsman vilket kostade 5000:- Eftersom vi nu efter snart 4 säsonger och ett flitigt båtåkande fortfarande är mycket nöjda känns det som väl använda pengar. Det finns en förening för aultoriserade besiktningsmän där du kan se om du har någon i närheten. Lycka till!
  15. Motorn är en VP AQ205, en V6 bensin. Ja det är när jag justerar trimplanen som varvtalet sjunker och voltmetern visar kraftigt spänningsfall. Jag skall testa lite hur trimplanen verkar när jag ligger still utan motor.
×
×
  • Skapa nytt...