Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2024-04-19 på alla områden

  1. 4 poäng
    Kan vara svårt att hitta någon som vill byta ett så dåligt batteri😠 Du måste nog köpa ett nytt
  2. 4 poäng
    Det här priset kan man i alla fall inte klaga på 🙂
  3. 3 poäng
    If it aint boken dont fix it. Jag skulle inte byta, om jag vore orolig skulle jag montera en tempgivare/templarm på motorn istället.
  4. 3 poäng
    Slänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv. Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon mm i radie runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel. I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt. Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.
  5. 3 poäng
    Nu är det bara att börja spåna på ett kontrakt då och det måste ju vara vattentätt.😂
  6. 3 poäng
    Ok, @Wildesideoch @IngemarE! Jag är inte svår och ni har fått mig på bättre tankar! Nu har jag ändrat namnet på gruppen till "Äga båt tillsammans"! Så nu är även alla motorbåtsägare inbjudna att söka likasinnade som vill äga båt tillsammans! Sprid gärna Informationen om att gruppen finns vidare till era kontakter, dela gruppen på t.ex era tidslinjer på Facebook om ni använder det, i andra grupper och forum (kanske har er båtklubb en Facebookgrupp?) så att ännu fler kan upptäcka den. Ju fler som går med, desto större chans att hitta bra samäganden! Om du gör inlägget på din tidslinje offentligt är det också enkelt för andra att dela det vidare. Här finns gruppen: https://www.facebook.com/groups/447265561014876/
  7. 3 poäng
    Vad var det jag sa (skrev)? Jag gillar verkligen när det finns folk som verkligen kan och inte bara snackar. Lycka till!
  8. 2 poäng
    Du får väl fråga ägarna! Är de övergivna får du fråga markägaren då det blir dennes ansvar. Förresten, hur vet du att alla dessa har TBT-färg? Ligger de lagrade på land så bedriver de inte sjöfart och omfattas säkerligen inte på det sättet av AFS-förordningen, eftersom den underförstått gäller fartyg i vattnet......det är ju direkta utsläpp i vatten som den syftar till att reglera. Så de faller under annan reglering, även om det i sak egentligen borde vara orelevant för miljön. Min egen erfarenhet av detta kollektiv båtar som man drar upp och förvarar på stranden är att de sällan brukar vara målade med någon antifouling alls. Det är liksom lite poänglöst. Men på det området har jag mest erfarenhet från insjöar. I övrigt lite märklig fråga, eller så tolkar jag fel, för det låter lite som du tycker att det skulle vara poänglöst att sköta sig eftersom det finns sådana som inte sköter sig. På andra sidan Östersjön släpper man ut mycket orenat skit i Östersjön. Jag tar inte det som inteckning för att tycka det skulle vara okej att därför skita i att rena vårat avlopp.
  9. 2 poäng
    Marinwiki lever och används ganska flitigt så här års. Trots att de mesta läggs in på Svenska är det många besökare från Tyskland och Litauen. Men mest svenska besökare så klart. Men det är dåligt med ny information på sidan. De flesta bara läser men bidrar inte så mycket, mig själv inräknat. Man kan dock räkna med att den lever kvar då jag och en handfull andra personer sparar alla våra i den. Det är onekligen kul att se var man varit. Eller i efterhand kolla var man låg en viss natt för 10 år sedan. Var jag varit kan man se här: https://marinwiki.se/user/1
  10. 2 poäng
    Mitt startbatteri i båten har 7,8 volt i vilospänning, kanske dax att byta😃
  11. 2 poäng
    Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.
  12. 2 poäng
    Kollade över turbon i vintras och det var en del glapp i den samt olja i röret till aftercoolern. Så jag kontaktade Turboshop.se som ligger hyfsat nära hemmavid. Fick köpt en uppgraderad bytesturbo och fick veta att den jag lämnade in var orginal från 1987. Monterades för några veckor sen och igår fick båten bada. 15,8 GPS-knop vid 3850 varv och 12 m/s motvind. Schhhhhhhh...... Går aldrig mer är 14,5 😂
  13. 2 poäng
    Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom. Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier. Enligt tillverkaren är skillnaden på två nya batterier av typen "start" och "Fritid" så marginell i egenskaper att den knappt har någon betydelse. Och visst skall ett "fritidsbatteri" klara djupurladdningar bättre, men HUR mycket bättre ? Har faktisk aldrig sett någon bra jämförande siffra, mer än reklambladens icke underbyggda förstås. Och tittar man på CCA-värdena för s.k. Fritidsbatterier är de ju faktiskt inte fy skam och visar på en förmåga att skicka ut rätt hög ström även de....
  14. 2 poäng
    Nu hanterar man ju inte segelbåtar på samma sätt som motorbåtar. Behovet av mobilitet är normalt en avmastad båt, från platsen där kranen lyfter den ur vattnet till platsen för vintervila och åter. Oftast inom samma marina, men ibland drar folk iväg sina båtar till annan plats via allmän väg. Alltså, låg fart, normalt 3-6 km/h, i undantagsfall upp till 25 km/h och traktor som dragfordon. Masten hanteras normalt separat. Ganska så rättframt i mina ögon.
  15. 2 poäng
    Lite gammal tråd men ändå. Min erfarenhet är att lysa på seglet är helt värdelöst. Det reflekterade ljuset är för svagt. Så jag menar, man lyser direkt med en "strålkastare" mot bryggan mitt i facet på ev vakthavande. Då vaknar de till om de inte såg nått innan. Annars som typ ute på Biscaya så tycker jag blixtljus är inte fel. Viktiga är ju att man blir observerad å inte påkörd, sen om man naggar någon lag i kanten, viktigare att undvika en olycka. Tror inte nån skulle ta min segelbåt för en svävare ute på öppet hav. Å i Eng.Kanalen sover nog inte vakthavande, det är för mycket trafik, möjligen en fiskebåt nära Frysiska kusten, där råkade jag en fiskare som tog en tupplur å vaknade plötsligt, det var nära ögat men som sagt inget hade hjälpt i det läget, inte ens en kraftig horn/tuta.
  16. 2 poäng
    Jag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna. Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning. Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉
  17. 2 poäng
    Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉 De flesta alternativen du nämner tillämpas här. Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. .
  18. 2 poäng
    Det låter lite på dina inlägg som att du oroar dig för vad din fru ska tycka. Jag skulle starkt rekommendera att du gör henne mycket involverad. Och en annan sak som inte skrivits i denna tråd men väl i andra liknande (ja, det finns nog ett hundratal trådar om ”jag har x kr och ska köpa segelbåt”). Titta på många båtar! Det är så lätt att bli kär i en av de första man tittar på och den är i de allra flesta fall inte rätt båt. Bestäm att ni ska ha hunnit titta på och varit nere i tex minst 7 båtar innan ni väljer. Man lär sig för varje båt man tittar på vad som just ni tycker är viktigt.
  19. 2 poäng
    Båtarna Peter_K tipsar om är i min värld stora och rymliga. Själv gillar jag Scanmar 33 väldigt mycket. Jag skulle i första hand rikta in mig på en eller några båtmodeller (typ dessa som Peter_K nämner) och se vad de ligger i för prisklasser utifrån hur de beskrivs i annons. Om de som verkar vara underhållna, kontinuerligt "uppgraderade" etc ligger inom budget så går det ju att få en sån båt i bra skick innom budget och ingen anledning att välja något mindre. Det jag försökte säga tidigare var att det är oftast ingen poäng att leta efter en båtmodell där bara de billigaste (oftast mest slitna) exemplaren är de som ligger inom budget.Utan leta efter modeller där de flesta ligger inom budget så du har möjlighet att välja en som är mer uppgraderad/underhållen än en som inte är det.
  20. 2 poäng
    Är väl lite så att vad man än ska köpa/bygga/byta/renovera på/till en båt har fantasi priser. Bättre att någon annan har betalt vad grejorna kosta nya för en sak är säker att köper du något nytt till en båt så höjer du inte värdet på en begagnad båt med samma värde som inköps priset är.
  21. 2 poäng
    Ja och om man så tänker att de är taskiga men jag köper båten ändå och byter sedan i tro att en uppgradering betingar ett visst pris och det i verkligheten blir det dubbla. Då kan några få tjatiga rader vara värdefulla…. /m
  22. 2 poäng
    Renskuret, polerat och klart.
  23. 2 poäng
    Oj! Här lyser solen och är varmt, byte plats för att slippa kluckande.
  24. 2 poäng
    Väldigt viktigt att inombordare har värmeväxlare (sötvattenkyld), utan det så skulle jag satsa på utombordaren.
  25. 2 poäng
    LED för 12VDC tål inte alltid den högre spänning som en batteriladdare kan avge (uppåt 15VDC på vintern). Därför kan det behövas spänningsbegränsare vid elcentralen för de matande kretsarna till LED-belysningarna. LED-lampor som anges att funka med t.ex. 10-30 VDC innehåller spänningsomvandlare och klarar sig. https://batteknik.se/2010/limit12V.pdf
  26. 1 poäng
    Det lilla remhjulet är felvänt enligt skissen. Kantfasen som ska hålla remmen nedåt är nu i nederkant liksom på stora hjulet. Inget som hindrar remmen att vandra uppåt. O andra sidan om man lossar detta, så behövs det förmodligen giggar eller annat för att ställa timingen. Blir denna fel så blir det stora skador! Nr 10 är väl en krysskil, till svänghjulet? Vad låser läget på lilla kugghjulet mot axeln? Är hjulet flytande och fixeras när man monterar svänghjulet? Allt för att ställa timingen?
  27. 1 poäng
    Tack för tanken men jag vill nog hålla mig till samma modell som jag har då jag annars måste göra ny hålbild och andra modifieringar som jag helst undviker innan sjösättning. Tack ändå 🙂
  28. 1 poäng
    Stod också i valet AGM eller Litium. Valde som du kanske förstår via länken AGM. Jag tycker man ska räkna lite hur mycket man förbrukar och utgå från det. Jag själv kör med Victrons shunt och håller koll. Nu i helgen som var låg jag still i 2 nätter innan jag drog igång maskinerna, 116ah med värmare som gick hårt, stor kyl på 130 liter och diverse pumpar som fick gå (vatten och toalett). Någon laddning telefon och lite ledlampor också. Sen fick mina 4 x 100 watt solceller jobba lite också, men gav mindre än jag förbrukade såklart pga det dåliga vädret, men vid solsken så tror jag nog att jag hämtar hem allt. Tiden får utvisa om dom håller i 5 år, men har som regel att aldrig komma under 80%.
  29. 1 poäng
    Tack, jag får då ta tag i polermaskinen med grövre rondell och se om jag kan få bättre skick på det.
  30. 1 poäng
    Detta har jag också praktiserat och har fått rådet att tvätta tvärs fiberriktningen, just för att undvika fåror i trät.
  31. 1 poäng
    Det finns en rekommendation "lika löser lika" och för teak så brukar det rekommenderas såpa (den är lite fet) som både rengör och återinfettar lite. Jag brukar blöta teaken o sen spritsar jag såpa som jag rengör med. Undvik att använda borste (i alla fall ingen styv sådan) då den gräver ner fåror i årsringarna. En scotchbrite att skrubba med är bättre. Sen är det bara att spola rikligt med vatten.
  32. 1 poäng
    Tror du är på rätt spår med större båt. Buster XXL är ganska liten i tuff sjö. Tror du måste upp på 23 fot med vassare skrov för att få en mjukare/behagligare resa. 20 nm är ändå ganska långt.
  33. 1 poäng
    Jodå: https://propellerteknik.se/md-trailer/segelbatsvagn-10-20t/
  34. 1 poäng
    Finns i min båt. Jag tror att båttypen och användandet är rätt avgörande för vilket effektförhållande man behöver på de olika kW-konsumenterna (bogisar, ankaspel). Så som nämnts ovan att säkra allt för alla situationer i alla länder verkar "over the top". På min båt är bogprop (för) kopplat med grova långa till start, och ankarspel direkt taget från förbrukning. Förre ägaren som "byggde" detta hade rätt specifika användningsbehov både för bogpropellern och ankarspelet. Hen hade hemmahamn och sommarstuga på ö (naturhamn tror jag) och ankarspelet var viktigt för hen och hen var seglare (båten är en motorseglare) så hen kanske riggade innan hen använde ankarspelet ofta då det blåste åt rätt håll, och det är ju ofta så att man har vinden "oftast" beroende av ekologin... Jag menar här blåser det oftast från syd till exempel. Hade jag gjort det hade jag nog valt ett annat upplägg, men hitintills har det funkat bra även för mig som har ett helt annat användningssätt av båten och ligger på andra sidan landet. Ja, TACK!!! Detta har jag velat höra ett tag. Var och "glodde" på batterier på i en större affär (ingen nämnd...) och en bonde kom fram och började ställda frågor. Av någon outgrundlig anledning ger jag tydligen ett förtroendeingivande intryck. Hen skulle ha batteri till sitt el-stängsel. Efter den diskussionen då vi samtidigt tittade på olika alternativ har jag funderat en del kring frågan. Allt vi handlar är ju optimerat för pris och tillverkningsmetoderna (hur fabriken ser ut) är strömlinjeformat så det är inte 100% logiskt att batterier skulle kunna bli såååå mycket bättre bara för att det står "marin" eller ngt annat på dem (??). Och om du väljer med omsorg och ökar livslängden med 1/5 del, så, tja. Är det verkligen så j*vl* noga?
  35. 1 poäng
    Det finns flera anledningar till att det inte finns den här typen av vagnar på marknaden idag. Mina tankar som du bör besvara i din affärsplan innan du drar igång detta: Om vi inte tar något lång-smalt, utan en vanlig familjebåt, t ex en o-extrem Bavaria 36, så väger den 5,5 ton. Den har ett djupgående på 1,65 meter. Vad ser du framför dig för fordon som kan dra detta ekipage? Hur ser rampen ut som är tillräckligt djup och lång, men inte för brant, men ändå utformad så att du inte sänker din bil? Var finns dessa ramper? Eller hur tänker du att man sjösätter från sin vagn? Nästa fråga du står inför är påmastningen och avmastningen. Samma Bavaria har lite över femton meter mast. Hur mastar jag på och av min båt efter jag sjösatt den på ett smidigt sätt? Önskar dig dock all lycka, även om det här lät lite surt. Det är dock den här typen av frågor du måste ha svar på.
  36. 1 poäng
    Det går bra med vilket som helst.
  37. 1 poäng
    Jag har en kompis som bor på Donsö i Göteborg. Där brukar de säga att man känner igen en stadsbo som är på sjön för att de står upp hela tiden. 😉 Jag stod också mycket upp när jag hade en liten 5m båt. Ville se om det kom några större vågor. 🙂
  38. 1 poäng
    Med två spänningsavkännande reläer mellan startbatteriet och de andra bankerna så gör det att när spänningen på startbatteriet överstiger en viss nivå så kopplar reläerna ihop batterierna och alla laddas samtidigt. Startbatteriet kommer inte nå "inkopplings-spänning" förrän det har tagit emot en del laddning och kommer laddas fullt tidigare än de andra, i de flesta fall. När sedan motorn stannas och spänningen efter ett tag sjunker kommer reläerna koppla isär bankerna igen. Självklart kan du ha bogis och ankarspel på startbatteriet också men avviker ju som sagt från Pentas rekommendation. En generell rekommendation är att ha en batteri-monitor så du dels kan se spänningen på två av bankerna och dels, det viktigaste, se hur mycket laddning du har i din förbrukarbank. Victrons Smartshunt är ett bra alternativ som är utan display (avläses via deras mobil-app) och deras BMV 712 ett annat med display.
  39. 1 poäng
    Som så mycket annat är ju svaret "Det beror på". Ny installation eller råddar du i en gammal? Om gammal, hur mycket är du beredd att ändra? Om ny installation eller om du är beredd att ändra mycket så skulle jag gå för en separat bank för bogpropp och ankarspel och koppla den som om det vore en extra startbank med skiljerelä för laddningen från startbatteriet. Fördelen är då att du kan renodla förbrukarbatterierna till sådan som är avsedd att ge lite ström under lång tid och kanske på sikt ersätta bly/syra med LFP. Nackdelen är att det blir en del långa och grövre kablar till bogisen vilka kan vara lite knepiga att dra om de inte redan finns. Om det är en gammal installation eller om du inte just nu orkar/kan göra om mycket skulle jag utgå från de förutsättningar som finns idag och om dessa vet vi ju nästan ingenting.
  40. 1 poäng
    Ytterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
  41. 1 poäng
    Rullfock underlättar en hel del om man vill ensamsegla.
  42. 1 poäng
  43. 1 poäng
    Dags att börja bygga in installationerna, kapar upp nya öppningar i de gamla skotten.
  44. 1 poäng
    Och de kan sitta fast som bara tusan så dra inte skallen rund med skiftnyckel.
  45. 1 poäng
    Den tätningen verkar rejält gammal, kanske till och med "hemmabyggd" så det är nog inte mycket standard. Den ser i vart fall inte ut som en typisk glandtätning. Jag misstänker att den röda delen endast är fastsättning av propellerhylsan och att tätningen sitter i den gula delen. Riktigt hur delarna sitter samman är svårt att avgöra från din bild. Om du får loss hylsdelen som verkar sitta från motorsidan så sitter det nog något tätningsmaterial där inne (det kan t.o.m. vara lin instoppat där) sedan inkletat fett i koppen och påskruvat. Ett gammalt råd är "if it aint broken - dont fix it". Om tätningen håller tätt och har gjort så under förre ägarens tid, utan underhållsåtgärder, så kommer det nog att fungera även i fortsättningen.
  46. 1 poäng
    Ett 50-tal blogginlägg och några tusen timmar senare tuffar arbetet alltjämt på. Senaste nytt och mycket annat finns här : https://grinde-19.se/. Mycket nöje!
  47. 1 poäng
    Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.
  48. 1 poäng
    Mät först och ändra sen. Ingen idé att byta kablar om du har god spänning (+12,5V gissar jag) fram till värmaren. (Alla båtägare bör ha en multimeter och helst en tångampere-mätare i båten för att eliminera dåliga kopplingar bla.)
  49. 1 poäng
    Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då.
  50. 1 poäng
    Prata med något företag som lägger teakdäck, de har kunskapen! Multiverktyg är en kanongrej men är det någon som har egen erfarenhet av att rensa notspår? Vi rensade ett antal meter not, manuellt. Vi vågade inte använda någon maskin, risken är stor att man slinter lite och förorsakar skador. Vi fick många tips om maskiner, från överfräs till cirkelsåg. Men ingen hade personlig erfarenhet så vi lyssnade inte på dessa, ibland fantasifulla råd.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...