Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-23 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag var ute med min Coronet 32 med dubbla 260 hk V8 bensin och DP drev och glidkörde och testade lite. På tomgång (ca 900 rpm) gör den exakt 4 knop, stänger jag av ena motorn gör båten 3 knop. Nu har jag inte tillgång till aktuell bränsleförbrukning tyvärr men antar att man spar en del bränsle per distans även om resan tar lite längre tid. Jag testade mest för att känna efter hur styregenskaperna blir med "sneddrivning" om man behöver köra så, inte bara för bränslebesparing utan ifall 4 knop är för hög fart vid trånga passeringar. Gick rätt så bra ändå.
  2. 1 poäng
    Den dagen helvetet fryser till is, och den dagen som den tekniken som är bäst idag blir överkomligt i pris, kommer nästa generations rymdfärjeteknik att har den bästa tänkbara lösningen som då kostar därefter. Vi kan la änna hoppas att elbils- (och elbåts-) teknologin för utvecklinen framåt så att alla har råd att köpa morgondagens batterier redan i dag, eller kanske mer troligt, i övermorgon. Men idag är ju AGM-batterierna relativt prisöverkomliga, ävensom "Kapten Stofil" seglar med traditionella öppna syra/blybatterier, för det gjorde hans far och farfar, och alla generationer innan honom ända ned till Noak, och Noak som batteritillverkare verkar ha försvunnit från marknaden...? ..
  3. 1 poäng
    Nu var det snarast den gammalmodiga batterilösningen jag avsåg Solceller är ju bra, i synnerhet när man är så begränsad med bly/syra-teknik. Men för de med motorer & generatorer så ser jag det som ett komplement som inte skulle behövas med bättre batteriteknik. Om bara Litiumlösningarna kunde komma ner i pris..
  4. 1 poäng
    Ja eller som jag gjorde i Skärhamn, häng ner munstycket i havet så pumpen börjar suga ordentligt sen snabbt hala upp och trycka den i tömningen på båten.
  5. 1 poäng
    Enklare, om det finns dekompressionshandtag som håller ventiler öppna, dra i det och kör startmotorn några varv för att få ut vattnet. Prova sen att starta igen. Om den startar, kolla färgen på oljan. O'boy=byt. Gissar att vid seglingen från Bornholm vatten i avgasslangen skvalpat in i motorn. Om den inte startar är det kanske värre, men sällan är det så illa som det verkar.
  6. 1 poäng
    De hade solceller på stenåldern alltså!? Tänk vad de kunde! Inte alla båtar har generatorer heller. Då är en solcellspanel utmärkt.
  7. 1 poäng
    Skulle det funka att ha en hink med vatten som "fejkmotstånd" för avkänningsmekanismen? Doppa munstycket, starta pumpen och sen ha hunnit till båten innan vattnet i hinken är slut.
  8. 1 poäng
    Detta bekräftar mina misstankar och vad ni andra skrivit om kombon av ASU-kylskpåp och solcellspanel. För att det skall funka bra måste batteribanken vara i god kondition och ganska stor, samt en ganska bra solcellpanel. I förra båten och första tiden i denna båten funkade det bra med en batteribank på 240-260Ah samt 50W solcellspanel. Ja då var dessa båta motorbåtar med 1-2 timmars motorgång varje dygn. "Problemet" är att kylskåpet går upp i högeffektläge när spänningen kommer upp till 13,7v. Enligt medlemmar här och andra uppgifter på internet skapar detta problem då batterierna kan laddas ur samt att det blir för kallt i kylen, eller antingen eller inget av detta. Då kan det kanske vara bättre om du kör kylskået i det manuella läget, och håller koll på dess temp. Nu har vi diskuterat detta i minst två olika trådar, så det kanske finns mer info om detta redan i denna tråd...? Laddkitet är ju inte fel, ävensom en BM-1 är ett förträffligt hjälpmedel, som man kan köpa separat. Om du har råd och plats skulle jag nog rekommendera dig att köpa fler solcellspaneler, alltid skönt att kunna vara oberoende av landsström. Ytterligare en 50-wattare skulle nog du kunna ha nytta av, eller mer... Jag hade ju gott om plats och fick plats med ytterligare 2 x 100W plus den befintliga på 50W. Nu kör jag ett ASU-kylskåp i automatläget och en kylbox med liknande ASU-funktion bara för att vara obstinat gentemot välgrundade erfarenheter om att det blir mindre bra, eller att man betalat en massa pengar i onödan för en ASU-funktion. Laddkitet, igen, jovisst har många fördelar. Men då det där med landströmen, och dess kabel. Du får många solcellswatt för priset av vad Ctec-kitet kostar... ...
  9. 1 poäng
    Ja allting måste ju vara förberett så att sugmunstycket ligger precis bredvid genomföringen. Kan förstå att det är problem om knappen sitter långt ifrån tilläggningsplatsen dock.
  10. 1 poäng
    Räcker väl iofs att trycka på knappen och därefter placera sugpropp på genomföringen.
  11. 1 poäng
    Är man då ensam ombord - då skall du ha tack.
  12. 1 poäng
    Jag har visat bilden förr. Men denna modellen av munstycke är inget vidare, även om just detta exemplaret funkade rätt bra (Styrsö Sandvik) men manchetten som skall täta mot däcket blir gärna sladdrig och inte sällan har den spruckit litet. Nä, den koniska "struten" är mycket bättre.
  13. 1 poäng
    Konan går att slipa. Så länge som den biter så kommer den att hålla i, du kommer alltså inte helt plötsligt att tappa framdrivningen när den väl har greppat. Du kan öka varvet något om den är långsam att greppa (alltså gasa till lite om växeln inte går i fast du lagt i den), dock är det bara en nödlösning som ökar slitaget ytterligare. För säkerhets skull kan du ju kolla att ditt elektroniska reglage fungerar som det ska. Men som svar på frågorna: ja du kan komma att behöva byta/slipa konan framöver. Nej du behöver inte avbryta semestern än. Kolla dock för säkerhets skull att du har en försäkring där det ingår assistans
  14. 1 poäng
    Om man ska ta ner hela så tar det väl knappt 5 min. Lättare om man är två personer. Se bild nedan. Jag brukar dock oftast bara ta ner den bakre delen. Det är skönt att ha den främre delen som solskydd. Det kan bli så att båten på bilden ska säljas inom kort! Det är en -99:a med en 4.3 EFI. Den är mycket välvårdad och fick nya dynor i ruffen till förra säsongen. Ny bottenfärg inför denna säsong. Kapellet är slitet så som den står nu släpper vi den för 250 000 kr. 265 000 kr med ett nytt kapell.
  15. 1 poäng
    Tömde häromdagen på Gullholmen och pumpen funkade fint men munsycket var av modellen med kort kona och krage som tätar mot däcket. Stationen ligger på samma kaj där färjan lägger till. Även i Skärhamn gick det att tömma tanken, det såg ut som en lika dan anläggning som på Gullholmen men dåligt sug så jag fick starta upp den med att suga sjövatten först så pumpen började att dra ordentligt. I Skärhamn funkar det bra att lägga till med större båtar men stationen ligger på kajnocken som inte är så bred så långa tampar kan kanske behövas?
  16. 1 poäng
    Saftig avgift hörru ! Tänkt på detta många gånger, här har vi en fyrstjärnig camping de tar 175 kr / dygn för husbil allt ingår el dusch kök wc. Men på sjön där man lägger till vid en betongkaj ska det kosta det dubbla har aldrig förstått detta fenomen. Både camping som gästhamn är säsongsbetonade. Sen är det detta med fot, märkligt att det inte är bredden på båten som styr avgiften, hur långt båten sticker ut från kaj är ju rätt ointressant, är väl hur bred yta som den tar upp som skulle räknas, vid kajen. Smalare båtar fler som kan lägga till bredare båtar mindre som får plats.
  17. 0 poäng
    LiFePO4 är prisvärt om man räknar in livslängd. Ofta behöver man dock bättre laddutrustning och det kostar lite extra. Har man dessutom investerat i bra AGM batterier så tar det ju ett tag innan det är dags att byta. Har man inte stort energibehov så är solpanelerna en välsignelse och man kan klara sig landström. Behöver man mycket energi för tex matlagning så är det ofta hjälpkärra som behövs men har man plats så klarar man matlagning på 500W solpaneler.
  18. 0 poäng
  19. 0 poäng
    Det kostar å andra sidan en hel del i dieselpengar samt kanalavgift att ta sig till hamnarna i Vänern... Bara kanalavgiften för en 26¨ båt ligger väl på en tusenlapp. Smögen, Marstrand och Hunnebo brukar också hamna i samma nivå som orusthamnarna. Men Orust kommun hade ju redan förra säsongen höga avgifter och fick kritik för dessa. Leta dig in till naturhamnen på Pilgrimmen istället och ta jollen in till Gullholmen. Det är än så länge gratis i naturhamnarna, även i Orust kommun, men på Pilgrimmen kan det finnas en hel del svarta stickmyggor, sådana är vi inte bortskämda med i Bohuslän. ..
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...