Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Eftersom jag gillar snipor - och eftersom det inte tycks finnas någon specifik allmän sniptråd - så inleder jag härmed en dylik. Det återstår att se huruvida tråden får några inlägg, om den självdör inom loppet av några dagar eller om det blir desperat monolog från min sida i två veckor varpå jag ger upp. Tänker mig mest en allmän tråd om och med dessa flytetyg. Det kan vara vissa åtgärder man gjort, någon resa, upplevelse, bilder eller tips. Det kan vara bilder på snipor man finner intressanta, det kan vara diskussion vilka kriterier som behöver uppfyllas för att en båt ska vara en snipa, det kan vara diskussioner om olika konstruktionstraditioner på olika orter, det kan vara... ja allt sniprelaterat man inte vill starta en ny tråd om (typ "Kamremsfiltret är krokigt - vad gör jag?") Med det sagt inleder jag tråden genom att fortsätta med en bild.
  2. 2 poäng
    Noterade att båten försvunnit från din gård. Grattis! Min är kvar.
  3. 1 poäng
    Vad jag har fått lära mig är att mest distans per liter bränsle får man om man först går upp i plan och sedan sänker farten precis lagom mycket så att man fortfarande planar. Ligger det någonting i det? Har själv inte möjlighet till flödesmätare i min lilla Flipper, men jag brukar försöka följa principen ovan, hamnar då strax under 20 knop.
  4. 1 poäng
    Eniros hemsida är ett väldigt bra planeringsverktyg. Där går det enkelt att mäta sträckor i sjökorts-format.
  5. 1 poäng
    Tack för alla inlägg. Jag tror flödesmätare är ett bra nästa steg. Kntredsant att det kunde skilja så mkt mellan 5 och 7 knop!
  6. 1 poäng
    Inom navigationen använder man förr innan elektroniken kom ombord en metod som heter "död räkning". Man använde klocka, logg och kompass. Detta tills sjöss, metoden som man använder kyrkogårdar kallas någonting annat, nekrofil matematik kanske.... Jag använder i stort sett samma metod då jag räknar på ett medelvärde av bränsleförbrukningen. Jag fyller tankarna så mycket det går i. Nollställer loggarnas räkneverk, trippmätaren. Nästa gång tankar jag lika mycket och dividerar den påfyllda mängden bränsle med medelvärdet av vad loggarnas angivna distans visar. Om jag nu inte kört Webaston i många timmar blir det ganska exakt. För att spara på miljön och på diesel stängs motorn av så fort båten är initialt förtöjd, och motorn startas alldeles stax innan förtöjningarna släpps. Solcellpaneler x flera ser till att det laddas i hamn, att köra maskin bara för att ladda finns inte på kartan. ..
  7. 1 poäng
    Förlåt - jag kunde bara inte låta bli. Nu är det inte bara här på Maringuiden som man använder uttrycket; "Att mäta är att veta" Det är ju en sanning i alla mät-sammanhang. Har under veckan monterat ett ankarspel på båten - kommer nog att spara min skraltiga rygg något. Hur mycket bränsle min segelbåt dra är egentligen helt ointressant - även om det går mer nu än förr. Tanken är på 160 liter och jag fyller den minst en gång varje år. För brukade man fylla upp tanken i som var på 20 liter - i den dåvarande båten - varje höst. Ibland hände det att man fick på hela 10 liter efter en sommar.
  8. 1 poäng
    Allt är ju en ekvation. Motorn förbrukar ju mindre bränsle på låga varv, men om du kör långsamt så tar det lång tid att komma fram, och om man räknar på åtgången per timma kan det ju bli intressant. Sedan när man kör i strax under planingsfart knuffar ju båten en himla massa vatten framför sig som stjäl en massa energi, båten går lättare med mindre motstånd i vattnet i planing på högre varvtal och du kommer längre på varje liter även om förbrukningen i stunden är litet högre. Den absolut mest oekonomiska "farten" är noll knop, och kanske ett varvtal på 800 rpm, visserligen är förbrukningen i stunden väldigt låg, men å andra sidan blir förbrukningen per avverkad distans oändligt massa liter, kubikmetersvis per distans... Att mäta är att veta, brukar det heta på detta forum, det brukar finnas flödesgivare att köpa som tillbehör till navigatorn ombord, men vill man veta, är ju då nästa fråga... På planande båtar brukar man säga att den mest ekonomiska hastigheten i marchfart är den då båten planar stabilt, och varvtalet ändå är omkring 1000rpm under maxvarvtal, mellan båda händernas tummar. Det är ju så att vind, våghöjd, i viss mån även strömmen i vattnet kan påverka bränsleförbrukningen åt båda hållen, ja och då naturligtvis körsätt och belastning. Dessutom är ju alla båtfabrikat olika, olika skrovformer. Mer rimligt är att varken du eller kollegan har fel eller rätt till 100% Men en "ekonomisk hastighet" behöver ju inte innebära att båten drar minst bränsle just då, det blir ett medelvärde över den avverkade distansen, bekvämligheten ombord, körstilen i förhållande till vind och vågor. Det blir lättare att mäta och/eller räkna ut bränsleförbrukningen för en personbil som färdas i olika hastigheter över slät asfalt, men så enkel är inte verkligheten då det gäller båtar. Det gäller ju också i dessa ekonomiska hastigheter att timma båten rätt med drevtrim och trimplan, ett gynnsamt gångläge är inte alls negativt ur bränsleförbrukningsperspektiv. Så om jag får citera Douglas Adams, och svara som man gjorde i en av de böcker han lyckade skriva:... Svaret på din fråga är ...42!
  9. 1 poäng
    Alla de stora butikerna har sänkt just denna 721SX till ca 6500kr från tidigare 10 000kr eftersom det kommit ny modell som heter 722. Så det är inte mycket prutmån tyvärr... Jag har en iPad som jag testat i båten men jag hade svårt att se pg.a solljuset reflekterade så mycket. Köpte även ett antireflex-displayskydd men det hjälpte inte. Så min utmaning står i att välja ny platta (Sony Z4) för ca 7000kr inkl sjökort eller ovan nämnda Garmin.... hade iPad (som redan finns några i hushållet) funkat så hade mitt läge varit annorlunda.
  10. 1 poäng
    genomgick en gråstarr operation i måndags,blev kanonbra ,ett under vad läkarna kan uträtta, efter lång väntan så nu har jag knivskarp syn igen,väldigt tacksam för våran sjukvård.
  11. 1 poäng
    För att avsluta min del i denna diskussion, är det väl så att just Bayliner är en massproducerad båt som skall vara relativt billig, tillverkaren har i hela produktionen sparat in på kostnader i mateial och utrustning. Det gällde väl att vinna marknadsandelar. Det finns ju fler us-båtar, somliga bättre, somliga i samma kvalitet. Jag tror inte att det finns några jämförelseobjekt bland samtida båtar byggda i norden, varför jämförelser med exempelvis Nimbus blir olyckliga. Vem hade innan muren föll, jämfört en Trabant med en VW Golf, eller ännu värre med en Mercedes? Eller jämför man Ikeamöbler av spånskiva på lika villkår med möbler drån butiken på fina gatan? Nej det gör man inte! Inte heller båtar kan jämföras på sådant vis. Men kolla runt på olika bylinerobjekt, kolla maskiner och drev extra noga, provkör och pruta! Det finns fler byliners än det finns spekulanter och fabrikatet har ett grundmurat dåligt rykte i Sverige, så det är läge för vrakpris. Dessutom har ju i stort sett halva sommarsäsongen passerat så priserna överlag brukar sjunka litet redan.
  12. 1 poäng
    Jag har ritat en typ av snap-davit, som vi ska bygga i rostfritt. Den kommer sitta under badbryggan så man slipper slå i fötter mm. Armar kommer vara fast monterat på akterspegeln resp ribbotten. Den ska klara hög vikt, motor behöver ej demonteras. Återkommer med bilder senare. Mvh Magnus
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...