Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2017-07-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hur är det ställt med vevhusventilationen?
  2. 1 poäng
    Detta "magiska kit" är batterifrånskiljare och ett skiljerelä. Batterifrånskiljaren är en 1+2 som denna: https://www.seasea.se/el/panel-kontakter/huvudströmbrytare-relä/huvudströmbrytare-blue-sea-m-serien-1 Denna typ av brytare brukar man avråda från, förr eller senare råkar den stå i fel läge. Att man måste starta från husbatterierna brukar vara extremt sällsynt. För de tillfällena är en hjälpstartkabel ett enklare och billigare alternativ. Skiljerelät kan vara DENNA ett mycket väl fungerande skiljerelä som många använder.
  3. 1 poäng
    "Starttestare" är till för att testa startbatterier, troligen har de mer kapacitet som husbatterier och kan säkert fungera ett tag till. Provar man husbatterier med en sådan testare så är de flesta i behov av nya husbatterier. De som säljer batterier brukar vara förtjusta i de där starttestarna. Du kan inte nödstarta med skiljerelät, du behöver en hjälpstartkabel eller en brytare. Värmaren tar ju inte mycket ström om du bara kör lite som du säger. Då kan den ju lika gärna ligga på husbatterierna? Låt startbatteriet vara bara till start, allt annat innebär problem förr eller senare!
  4. 1 poäng
    Utan att veta vad du har för båt, budget osv - jag rekommenderar att ordna så du har förbrukare på en förbrukningsbank (kyl, värmare, läslampor etc) och ett renodlat startbatteri. Om dina batterier varit förbruknings/startbatterier tidigare, varför inte göra dessa till en större förbrukningsbank och använda ditt Exide som startbatteri? Då får ditt Exide laddning vilket det mår bra av.
  5. 1 poäng
    Jag saknar huvudsäkringar före huvudbrytarna, om inte på både startkretsen och förbrukarkretsen, så åtminståne på förbrukarkretsen, på samma sätt som du gjort med värmaren.
  6. 1 poäng
    Ja du behöver nog en rederiflagga
  7. 1 poäng
    På sikt måste du skära ner seglet. Men det måste ju bli till hösten. Du måste nog ha mertur än vett om du får nån segelmakare att fixa seglet i sommar. Du får fixa ett bindrev och segla revad i sommar. Rullrev - av den gamla modellen - är ju ändå en helt värdelös katastrof.
  8. 1 poäng
    Jo faktiskt. För att lagra 7Ah i ett batteri krävs ca 8Ah. För att ackumulera motsvarande energimängd i ett köldmagasin krävs ca 14Ah, inte speciellt effektivt. För de 3tkr extra som ASU kostar får man en ökning av batterikapaciiteten mostvarande 6-7Ah. När ASU kom fanns det knappt solpaneler, då var det effektivt. Men det är ett tag sedan. Japp, jag har en 2215bn, köpt via eBay från Europa (=ingen moms). Instrumentet, MT50, köpte jag från Kina. 2215bn klarar 20A, det räcker bra för min del, stora förbrukare som inverter går utanför. Jag tror jag har den ställd på 12,2V (motsvarar ca 20% för AGM). Det är enkelt att ändra
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...