Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

Ledartavla


Populärt innehåll

(Visar mest gillade innehåll sedan 2017-06-24 på alla områden)

  1. 5 poäng
    genomgick en gråstarr operation i måndags,blev kanonbra ,ett under vad läkarna kan uträtta, efter lång väntan så nu har jag knivskarp syn igen,väldigt tacksam för våran sjukvård.
  2. 4 poäng
    Att bägge går sönder samtidigt är väl ett bevis på Pentas oerhört jämna kvalitet!
  3. 4 poäng
    Men då skall jag fixa till detta. Är på resande fot och skall försöka lösa det på vägen. Annars på fredag när hemma igen.
  4. 4 poäng
    Förr kunde man se vem som gillade ett inlägg. Att nån gillar ett inlägg spelar ju ingen roll. Det som är viktigt är i så fall att se vem det är som gillar inlägger. Om tex Peter_K skulle gilla ett inlägg, så betyder det med all sannolikhet, att det som skrivs i inlägget är ganska vettigt. Jag är med i en ganska seriös grupp på Facebook.Nån delger en saklig information och sen kommer det 14 "tummen upp". Den 15;e som läser inlägget skriver "så bra" och sen kommer det ytterligare 14 "tummen upp". Hade man struntat i "tummerna" så hade man under huvudinlägget kunnat se vem som tagit del av informationen. Innan tumhysterin citerade man inlägget och gjorde en liten kommentar om det som skrivits var ok - eller tvärt om.
  5. 4 poäng
    Jag satt i begrepp att ge min åsikt om hur man fixar ett sådant hål med god precision och tåliga kanter, när jag fick se TS tykna svar till bhemac, så jag avstod. Jag ser nu att det var rätt beslut.
  6. 3 poäng
    Jag glömde väl skriva det gamla deviset; "Varje vatten har sin specifika båttyp". Alla har vi olika uppfattningar om hur en bra båt skall vara i det aktuella vattnet där den skall framföras, och hur den är att bo i, dessutom tycker jag att båten skall vara anpassad till det svenska sommarvädret. Jag har haft en hel del båtar genom åren, men grundar mina tyckanden på de tre senaste bobara motorbåtarna jag haft. Förutom att båten skall ha bra sjöegenskaper och en stabil motor, helst med backslag och rak axel, det gör inget om det är dubbla maskiner, men en kostnadsfråga. Det skall finnas minst lika många sittplatser, gärna fler, än det finns kojer. Det skall gå lätt att laga mat. Diskhon skall kunna rymma den största tallriken ombord, och gärna också en stekpanna. Man skall kunna sova gott, en fullängdskoj är för mig minst 200cm lång och minimum 90cm bred. Vi är inga nyförälskande pygméer. Den svanska sommaren är kort, det mesta regnar bort, ja inte bara enlig Tomas Ledin, det är så! Solskensbåtar med många kvadratmeter kapellväv köper jag aldrig igen, jag har lärt mig den hårda vägen att sådana är illa anpassade till vårt klimat. Centralvärme, gärna vatteburen, gångvärme och defroster skall det vara! Toalett med tank och däckstömning skall det vara, varmvattenberedare likaså, däremot behöver duschen inte finnas inombords, den kan lika gärna finnas på akterdäck eller badbryggan. Det skall vara lätt att gå iland eller ombord, även med en tung Ica-kasse i var hand, hinderlopp över helslutna pulpitar med risk att skada genitalia är ett otyg! Däcket skall vara rent, inte en massa krafs som man slår i tåna i. Det skall finnas bra räckverk att hålla sig i när man skall fendra ut. Och jag lägger till med förstäven mot bryggan, bottnarna under bryggorna i Bohuslän är ofta väldigt orena, och man vill ju inte riskera propellrar eller roder genom att backa in i stenar och annat bröte i hamnarna. Överdimensionerad bogpropeller, gärna storleken över det som rekommenderas. Likaså rejält ankarspel, med minst fem kilo överdimensionerat ankare, och det skall finnas i aktern! Teakdäck, skall man inte ha! Däremot kan jag kanske tänka mig ett limmat laminatdäck, men en bra däcksfärg med kattsand i duger lika bra, även bra då man skall slipa bort förhårdnader under fötterna. Detta är väl i stort sett grunderna. I senaste båten blev det några avsteg från detta, det blev drev med dubbelpropeller. Defroster finns ännu inte. Och en så länge bara luftburen värme. Kapell i ordets rätta bemärkelse saknas, däremot finns det ett regnskydd över den yttre styrplatsen. Ja nordiska båtar, finska nämdes, men under många år måste det ha funnits båtbyggerier i varenda norsk by, eller iallafall fjord, Jag vet inte om någon någonsin vet hur många norska båttyper det egentligen finns... Kolla Fjord, Tresfjord, NB, Viknes och allt vad det heter... Varför gå över ån efter vatten, eller över Atlanten efter båt? Och för dem som gillar det amerikanska formspråket finns det flera norskbygda båtar med amerikansk design och förlaga, men byggda för tuffare tag. Dubbla bensin V6:or varav den ena fungerade rätt hyfsat, iallafall till att börja med. Induktionshäll att laga mat på, gick på 110 volt, bensindriven generator, TV med DVD som inte gick att anväda här. Instrument som var graderade i annat än metriska enheter. En hel massa elfunktioner som var utslagna pga kontaktdel, trasiga anslutningar eller ärgade kopplingsstycken i säkringsdosor och liknande. Dessutom var septiktanken full, äkta importerad skit alltså! Tja vi fick väl ordning på det mesta. Motorerna fixades av en motorrenoverare. Hjälpkärran fick vi aldrig igång, ej heller induktionshällen.
  7. 3 poäng
    Jag har ägt skruvat och mekat med Ninbus, inga stora problem, visst det är dyra grejer, men det håller. Tro det eller ej, men med US båtar har jag också mekat en del, mest med elsystem, som är ganska olika det vi är vana vid på nordiska båtar. Amerikanska V8: är inga evighetsmaskiner, men även om delarna är billiga och att det dinns gott om motorer så blir även jag rätt misstänksam om att läsa om alla problemmotorer här på forumet. Medlammar här har förvisso problem med sina gröna dieselmotorer också, men hamnar numrärt i skuggan. Att jämföra VP- marindieslar med amerikanska V8:or är olyckligt, det är ungefär som att jämföra giraffer med mexikanska köttbullar, det finns inga gemensamma parmetrar. VP har ju haft problem med sina digitala commonrailmotorer, så sådana ur de tidigare serierna skall väl undvikas. Diesel innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som bensin. Men du måste köra väldigt många timmar för att det skall bli mer lönsamt än med en bensinmotor. Men diselmotorer går tryggt, brandrisken är mycket mindre. Här i Bohulän finns det faktikt amerikanska motorbåtar, men inte lika vältaliga som efter bryggorna runt Stockholm, har jag noterat. Sedan finns det här sjömackar som säljer diesel, och inget annat, jo glass och badleksaker, och kanske akrylatbensin i små förpackningar. Om man skall ha större volymer blir man hänvisad till någon bensinstaion några kilometer inåt land. Men icke för ty, på några ställen har dom bensinpumpar vid bryggan också. Bayliner kallas här för "HIV-båt" lätt att få, omöjlig att bli av med. Även om det är en överdrift och snudd på vanföreställning så är det tankevärt. Som redan skrivits, man får vad man betalar för, priset är direkt avhängt till kvaliteten. Nimbusbåtar är hypade och överreklamerade, man får betala flera tusen kronor bara för emblemet, och den statusen det innebär att få ynnesten att äga en äkta svensk kvalitetsbåt, så nimbusar borde falla ur denna diskussion egentligen. Likadant här, man jämför inte En armanikostym med bokhyllan Billy. Men båtköp är alltid en ekvation, och det är inte alltid man känner tillräckligt många variabler för att få ekvationen att gå ihop. Men det är lätt att undvika ytterligheterna, Nimbusar och Baylinersar, köp ingen av dessa, välj inte det billigaste eller det dyraste, Jante väljer lätt och lagom, ve den som kommer med en stor förpackning med Flora eller Bregott! Det finns många finska och norska välbyggda motorbåtar med genomtänkta bolösningar, kolla på sådana. Och välj en båt med dieselmotor! även om den är dyrare, så vinner du på det inte minst i andrahandsvärdet, och brandrisken. Så har jag då retat gallfeber på både Nimbusägare och Bylienerbrukare. -Jag bjuder på det!
  8. 3 poäng
    Det är ingen myt om att Nimbus håller mycket högre kvalité än exempelvis Bayliner. Om jag vore köparen skulle jag definitivt ta bägge båtmodellerna på en provtur. Eller det kanske räcker med att bara gå ombord på båtarna för att känna kvalitets skillnaden. Underhållskostnaderna är högre på en nyare Volvo Penta D4. Men jämfört mot en gammal mercrusier 7,4 får du istället räkna in mer reparationskostnader. Så i slutet tror jag underhållskostnaderna blir detsamma om inte lägre på en fräsh Volvo Penta D4. Vad är det för strul med D4:orna=?
  9. 3 poäng
    Åkej, om du får ett bra resultat genom att rulla in genuan först så är det så du ska göra. Men som Peter_K skriver så finns det nog i så fall mer fart att hämta. Men det gör det ju alltid för oss amatörer... Över fyrtio år av kappseglande, tur- och längeseglande i olika båtar med olika riggtyper har lärt mig ungefär såhär om detta lätt muppiga ämne, reservationer för att lätt, hård och mellanvind betyder olika saker för olika båtar och olika seglare, att segel kan vara så dåliga att trimmet inte funkar, att en felställd rigg kan sabba teorin, att sjön utomskärs och inomskärs ändrar balansen mellan höjd och fart osv osv. Om det bara fanns ett svar vore segling inte lika kul eller hur? Dessutom kan jag ju ha fel! Om tvist: Att tvista storen gör att nedre delen av storen har en vassare vinkel mot vinden än toppen. Fysiken bakom tvist är att vindhastigheten pga friktion normalt är lite lägre närmare vattenytan än i masttoppen vilket gör att det går att ha en brantare anfallsvinkel där. I hård vind är denna effekt mindre och riktigt lätt vind är turbulens bakom masten och genuan troligen en mycket viktigare faktor. För att skapa tvist har dram man upp vagnen, släpper i skotet och kickar inte mer än att bommen kan lyfta lite grann. Övre delen av akterliket kommer då att peka snett bakåt medan nedre kommer att peka mer akterut eller till och med en aning åt lovart beroende på hur högt båten är gjord för att kunna segla. Poängen är att det i mellanvind går att klämma ut ytterligare några grader höjd och nån tiondels knop till. Det är förstås lite olika på olika riggar var gränsen går. Trimma storen för hård vind: I hård vind vill man minska kraften i storen utan att tappa för mycket av den framåtdrivande effekten. Då vill man ha en så plan stor som möjligt. På en partialriggad båt är det enkelt att öppna upp akterliket genom att krumma masten. Därför går det sällan ens att reva storen på t ex IF och H-båt. Släpp ner vagnen, böj masten rejält och skota enligt telltalesen. På en masthead behöver man kunna släppa ner ännu mer i lä. Om skenan är för kort eller inte finns måste man släppa i skotet. Då händer minst fem saker, bommen lyfter, storen börjar fladdra, krängning, lovgirighet och fart minskar. Om man innan man släpper skotet kickar hårt så kan man behålla lagom kraft i storen vilket gör att båten fortfarande kommer att ha kraft att klara sjön och, om allt annat är rätt bli lite lagom lovgirig. Tillbaka till tvisten: Det fina i kråksången är att det sen bara är att skota efter telltalesen. De kommer helt av sig själva att berätta hur mycket tvist som funkar. Viker den nedre in bakom storen innan den övre - för mycket tvist. Sen får man precis som vanligt labba med balansen mellan höjd och fart och ungefär 89 parametrar till Fotnot: Kicken, bommen och halshornsbeslaget blir mycket hårt belastade om skenan är fort kort eller obefintlig men om konstruktören har gjort rätt så ska det hålla. Många moderna, välseglande båtar saknar helt skotskena så det funkar uppenbarligen förträffligt även om vi gamla tjurgubbar muttrar lite
  10. 3 poäng
    Baylinern trådskaparen är intresserad av är absolut ingen svårsåld båt utan man får snarare mycket båt för pengarna vilket man inte kan säga om tex Nimbus som du förespråkar Du verkar ha gått på myten om att båt med högsta kvalité är en Svensk båt tex Nimbus med en grön motor Underhållskostnaderna på en 7.4 Mercruiser/Bravo är ingenting jämfört med en D4/DPH Framförallt med tanke på hur mycket strul det varit/är med D4
  11. 3 poäng
    Köp ett tält och flytta ut i skogen! En båt kan ofta bli dyrare än en lägenhet om man slår ut kostnaden på ett helt år. Du ligger inte gratis i hamnarna heller.
  12. 2 poäng
    Eftersom jag gillar snipor - och eftersom det inte tycks finnas någon specifik allmän sniptråd - så inleder jag härmed en dylik. Det återstår att se huruvida tråden får några inlägg, om den självdör inom loppet av några dagar eller om det blir desperat monolog från min sida i två veckor varpå jag ger upp. Tänker mig mest en allmän tråd om och med dessa flytetyg. Det kan vara vissa åtgärder man gjort, någon resa, upplevelse, bilder eller tips. Det kan vara bilder på snipor man finner intressanta, det kan vara diskussion vilka kriterier som behöver uppfyllas för att en båt ska vara en snipa, det kan vara diskussioner om olika konstruktionstraditioner på olika orter, det kan vara... ja allt sniprelaterat man inte vill starta en ny tråd om (typ "Kamremsfiltret är krokigt - vad gör jag?") Med det sagt inleder jag tråden genom att fortsätta med en bild.
  13. 2 poäng
    Tack för alla inlägg. Jag tror flödesmätare är ett bra nästa steg. Kntredsant att det kunde skilja så mkt mellan 5 och 7 knop!
  14. 2 poäng
    Jag räknade på 3 knop när jag seglade Amigo 23, de är ungefär jämförbara fartmässigt gissar jag. Amigon en gnuta snabbare. Räkna hellre lågt än högt, det är trvligare att bli positivt överraskad :-) //A
  15. 2 poäng
    Hur är det ställt med vevhusventilationen?
  16. 2 poäng
    När solpanelerna laddar har man ofta runt 13,7V, i synenhet med AGM. När kylen går igång och vill ha drygt 3A så sänker regulatorn spänningen något och ASUn hoppar ur. Då stiger spänningen igen och ASUn kör igång. Med mycket solpaneler och starkt solljus kommer inte ASUn att sänka spänningen och det blir inga problem. Men framåt kvällen eller om det kommer ett moln så uppstår problem. Detta är anledningen till att de flesta stänger av ASU funktionen när de ligger på solpaneler. Men det säger inte säljarna som tjänar en tusenlapp extra på att sälja en kyl med ASU funktion. Att lura dumma båtägare är ju helt ok.
  17. 2 poäng
    Det blev Havsfidran iallafall! Han som skulle köpa dök tydligen aldrig upp, så turen gick över till mig. Nu ska bara några kalendrar synkas så att jag får med mig en instruktör på hemresan, seglandets ädla konst är ju ännu obekant för mig Hon ligger i Gävle, så planen är att gå upp mot Umeå för att sedan hoppa över Kvarken, norr om Valsörarna och sedan en bit längre norrut. Stort tack för alla inhopp, och kom gärna med mer funderingar om ni har några!
  18. 2 poäng
    För att avsluta min del i denna diskussion, är det väl så att just Bayliner är en massproducerad båt som skall vara relativt billig, tillverkaren har i hela produktionen sparat in på kostnader i mateial och utrustning. Det gällde väl att vinna marknadsandelar. Det finns ju fler us-båtar, somliga bättre, somliga i samma kvalitet. Jag tror inte att det finns några jämförelseobjekt bland samtida båtar byggda i norden, varför jämförelser med exempelvis Nimbus blir olyckliga. Vem hade innan muren föll, jämfört en Trabant med en VW Golf, eller ännu värre med en Mercedes? Eller jämför man Ikeamöbler av spånskiva på lika villkår med möbler drån butiken på fina gatan? Nej det gör man inte! Inte heller båtar kan jämföras på sådant vis. Men kolla runt på olika bylinerobjekt, kolla maskiner och drev extra noga, provkör och pruta! Det finns fler byliners än det finns spekulanter och fabrikatet har ett grundmurat dåligt rykte i Sverige, så det är läge för vrakpris. Dessutom har ju i stort sett halva sommarsäsongen passerat så priserna överlag brukar sjunka litet redan.
  19. 2 poäng
    Nu har jag aldrig påstått att Bayliner håller högre kvalité än Nimbus utan att köper man en Bayliner så får man vad man betalar för Köper man en Nimbus så får man helt enkelt inte det utan man betalar för status och ett gott rykte De flesta som förespråkar Nimbus och dess otroliga kvalité har aldrig gjort jobb på en Nimbus utan bara "ägt" och åkt eller varit i båtarna på nån mässa osv. Bakom den fina fasaden så döljer sig tyvärr inte samma kvalité som på ytan Om du inte känner till strulet som varit/är med Pentas D-serie så skall du nog inte kommentera på det viset du gör. Det avslöjar bara din okunskap i ämnet båtar(det gjorde visserligen dina första meningar i tråden ändå) Testa att Googla lite och så kommer du snart inse att en D4 är mycket dyrare än en gammal Mercruiser 7.4.a även när det kommer till reparationskostnader Vill inte ens tänka tanken på vad Pentas så kallade "kampanjer" har kostat ägare till Pentamotorer Delar till en 7.4 är väldigt billigt plus att motorn är enkel att greja med samt att mängder av folk sitter på kunskap om dessa Delar, service och reparationer till D4 är hutlöst dyra P.S Välkommen till Maringuiden
  20. 2 poäng
    Tänkte som att som TS berätta att resan på 15 mil med 30 släp gick bra, tack för tips och råd!
  21. 2 poäng
    Fina vindar i Skåne för segling. Det varma vädret kommer som vanligt i augusti, då jag har semester.
  22. 2 poäng
    Grundar också min pessimism på de jag ofta stöter på genom jobbet. Ofta i en vass utom synhåll från en större stad. Misären ombord på dessa båtar är ofta total. Det syns lång väg att det är uteliggare det handlar om och de avvisas bryskt och omgående från gästhamnar och marinor. Har sett folk från båtklubbar turas om med att försöka svalla bort och på alla möjliga vis göra livet (ännu) surare för dessa individer om de råkat hamna för nära klubbhamnen. Jag har sett Sjöpolisen beslagta allt av värde ombord som misstänkt stöldgods så att ägaren varit tvungen att skaffa fram kvitton och hämta tillbaka sina grejor från polisstationen. Det är inget lätt liv man väljer om man inte har ekonomi att hålla allt ship-shape och råd med ordnad båtplats/gästhamn. Tror knappast bemötandet blir vänligare utanför Sveriges gränser heller.
  23. 2 poäng
    Ja du... envis är du i alla fall.
  24. 2 poäng
    Skulle rekommendera att inte köpa en Bayliner. De har generellt ett dåligt rykte och har därmed blivit svårsålda med åren. Bra att tänka på om ni någonsin vill göra er av med båten. 2855:an är kort och hög vilket gör den svårmanövrerad i låga farter när vinden ligger på. En bogpropeller är ett måste. Leta efter mögel under mattor etc då båtens inneväggar och tak ofta är klädda med heltäckningsmatta. Jag skulle inte rekommendera 7,4 V8:an. Förmodar att det är en förgasarmotor dvs drar mycket bensin ca 2,5 liter/nm. En motor idag bör dra ca 1,5 liter/nm med tanke på de ökade bränslekostnaderna + sjömackar lägger på 2kr/liter. Blir mycket roligare att starta båten och åka om man inte behöver passera macken varje gång. Satsa hellre på en båt med en dieselmotor typ Volvo Penta D4. Sök efter båtar med bra andrahandsvärde ex. Nimbus 27S nova. Finns en hel del på blocket. Ju nyare års modell ju mindre underhållskostnader med åren. Lycka till!
  25. 2 poäng
  26. 2 poäng
    Vi köpte en i augusti förra året och åker nu dalslands kanal. Vi har två små barn och har nya modellen med dörr till akterkabinen vilket var ett krav för vår del. Bogpropeller är inte så dum att ha på denna då den här rejält vindfång. De båtar med 7.4 motorn verkar gå väldigt billigt. Jag tror folk (jag med när vi köpte) tror att den ska gå så mycket billigare med 5.7 motorn. Den drar säkert några dl mindre men vridet på 7.4 motorn är inte dumt när man ska upp i plan med semesterpackad båt. Du får således mycket för pengarna med 7.4 motorn. Vi är hittills väldigt nöjda även om vi haft en del problem som inte alls har med båtmodellen att göra. Att inte ha, eller ha väldigt smala skarndäck brukar komma upp men vi tycker inte det är ett problem alls. Båten är mycket enkel att komma på i fören eller aktern (i fören kan dock en Peke med stege vara bra). Att man absolut ska ha en båt med ankarspel brukar också vara ett tips man får, Det är självklart jättesmidigt och dyrt att köpa själv men det går utmärkt att sköta det manuellt också så låt inte det avskräcka från ett köp på ett i övrigt bra exemplar. En sista sak, kolla om styrtappen i skölden är bytt till rostfri, denna ger sig för eller senare på denna modell och då läcker det in vatten. Det är dyrt att åtgärda!
  27. 2 poäng
    Nu skall detta synas. Skall kolla så att det gäller alla grupper som skall se det. //stavhammar
  28. 2 poäng
    Den som kopplat om ditt bränslesystem skulle rullas i tjära och fjädrar!
  29. 2 poäng
    Jag är så glad! Jag installerade en urinseparerande mulltoa i båten i år. Inga tömningsproblem alls längre. Inga andra problem heller, faktiskt :-)
  30. 2 poäng
    En vanlig bil- eller båtstereo- radiomottagare är inte så knusslig med motagarantennen, klart att det fungerar där du vanligtvis har bra mottagning, en VHF-antenn är väl ungefär dubbelt så lång som en fm-dito, så det är nu fel våglängd, dessutom en annan kontakt i ändan av kabeln. Iallafall vet jag av erfarenhet att en VHF-antenn till fm-radion funkar bättre än en sådan där fånig "Musse Pigg-antenn" ävensom den är avstämt för fm-bandet. ..
  31. 2 poäng
    11,10 idag för grön och 12,70 för vit diesel.
  32. 2 poäng
    Tänkte bara berätta för er att jag fått upp Motordata från en evc-a till en plotter, något spm inte går om man frågar Volvo penta.
  33. 2 poäng
    Jag använder vanlig självgängande plåtskruv, rostfri syrafast (A4). Viktigt är att förborra rätt, är hålet för litet tar det stopp. 4,2 förborrar jag t ex med 3,5mm, 3,5 med 3,0 o.s.v. Lite Sikaflex eller annan tätning i hålet som tätar under skallen när den dras på plats är att rekommendera.
  34. 2 poäng
    Jag tycker kompassen är en självklar nautisk utrustning ombord. Jag har också alltid passare, transportörer och sjökort ombord ifall plottern skulle lägga av. Det är fort gjort att tappa orienteringen till sjöss. Dessutom är det ett vackert instrument som pryder platsen. Jag håller med dig att det skulle saknas nåt om den inte fanns där.
  35. 2 poäng
    La ett bud på den. Får höra imorgon om han som hann före mig tar den eller ej... Visade sig att säljaren var hemma från byn där jag bor -- såna 'tillfälligheter' brukar jag lägga vikt vid. Åtminstone då affären sträcker sig såhär långt utanför hemknutarna!
  36. 2 poäng
    Android. .... BAAAAAHAHAHAHAHAAA!!! Skojade bara. Jag har en Samsung på jobbet, totalt ologisk och jag hatar den. iPhonen jag kör med privat funkar o funkar och den förstår jag mig på, Androiden gör som den själv vill men inte som jag vill. Men. Tricket med Android har jag förstått är att om man vill ändra något är att använda den menyknapp sim finns längst ner till vänster UTANFÖR skärmen och som inte syns om man inte trycker på den (väldigt logiskt, eller inte...). Där finns lite "inställningar" och längre ner i menyerna finns "ljud" och grejer du kan prova att ändra på.
  37. 2 poäng
    Det är den. Bor för övrigt 70 km (7 mil) från orten Koskenkorva som gett den ädla drycken sitt namn och där den tillverkas. Koskenkorva (orten) är också känd för sitt brännbollslag och sina vidsträckta sädesfält. I övrigt finns där en Shellmack och två matvaruaffärer. Den lokala krogen sägs förses med Koskenkorva (drycken) via ett eget rör från fabriken. Fast det är nog bara en skröna...
  38. 2 poäng
    Du kan ju börja med att spänna remmarna, för det är dessa som troligen slirar vad jag kan höra från filmen.
  39. 2 poäng
  40. 2 poäng
    Börja med att vrida runt motorn för hand, och känn efter att det inte kärvar eller skorrar mekaniskt och att det föreligger kompression på vardera av cylindrarna vartannat varv. Gör det det så kan övriga fel som göra motorn skrotfärdig är om det korroderat hål mellan oljesystemet och kylsystemet. Men framförallt så be firman att tala om exakt varför de anser att motorn är skrot. Påpeka att du vill ha orsakerna till deras påstående skriftligen, så att du därefter kan rådfråga andra sakkunniga om dessa orsaker är relevanta. Sen är det så att om du anlitar någon annan så har du därmed förstört dina möjligheter att få en lagenlig reklamation genomförd. Firman skall få försöka åtgärda sina fel två gånger, först därefter om felen är kvar, så har du rätten att gå till annan firma.
  41. 2 poäng
    Ett sk Evighetskök kanske. Kan snabbt förpassa personerna runt om till Evigheten!
  42. 2 poäng
    Byggde inte Noak arken i trä?
  43. 2 poäng
    Ibland är renoveringen själva grejen även om det ofta är ekonomiskt bättre att köpa lite dyrare.
  44. 2 poäng
    Det är av samma anledning man vill ha nyare segel oavsett om man kappseglar eller om man semesterseglar. Trötta segel gör att båten lutar mycket, vilket ökar avdriften och därmed också gör att man får det jobbigare på kryssen (det blir fler slag) förutom att det är obekvämt med en båt som lutar mycket. Börja med att kolla ålder på dem. "Original/gamla men i fint skick" finns inte även om säljare påstår det. Det har hänt för mycket med material sedan den här båten tillverkades för femtio år sedan...
  45. 2 poäng
    I princip är det så som på ditt alternativ på VPs småmotorer, ett system som ställer till det vid luftning, man får köra luften flera gånger genom systemet innan man fått luftfritt bränsle, jag har aldrig gillat det, luftning ska vara så enkel som möjligt så att vilken amatör som helst klarar det. Dessutom med returen till tanken får du nytt svalare bränsle till maskinen om den tempererade returen går till tanken och kyls av där. Med retur till tanken ställs inte så stora krav på täthet i returledningen, (luft läcker in långt innan bränsle läcker ut).
  46. 2 poäng
    Vettigt skrivet - det gillade jag!
  47. 2 poäng
    Det var något av det drygaste rövhatteriet jag har sett på länge.
  48. 2 poäng
    Tänk på att det är armeringen som ger styrkan, inte epoxin (eller förtjockningsmaterialet). Epoxin (eller polyestern) skall bara vara så mycket att det binder fast glasfibern. Nu ser det ut att vara väldigt mycket epoxi/fyllnadsmedel och väldigt lite glasfiber, vilket riskerar att ge mer sprödhet än styrka - just kring änden på skäddan/roderstaget. Varför inte plasta även det borthuggna med ordentlig matta (och polyester) med överlapp istället för att "spackla" ? Får du någon glasfiberbula är det ju bara att slipa ner lite innan slutlagret före fortsättningen. Det hade nog blivit starkare och enklare. Men, men. Man kan göra på olika sätt.
  49. 2 poäng
    Förresten, här kommer två bilder på båten, från när vi var på Hanö, veckan som gick..
  50. 2 poäng
    Ser också att du eftersträvar en jämn och fin yta vid slipningen. Gör inte det om du tänker plasta på något - rugglig och grov är bäst, då fäster det bättre och den nya glasfibern får lite chans att binda/armera även på djupet. Jag har kört med vinkelslip med en roterande rasp-skiva vid liknande jobb, just för att få en så trasig och repig yta som möjligt. Edit: Ser att du talar om 30 lager väv. När du sedan plastar, lägg inte mer än 5-8 lager innan du börjar låta det härda. Det utvecklas nämligen rätt duktigt med värme under härdningsprocessen, och om du kör för tjockt finns risken att innersta materialet "bränns" med försämrad hållfasthet som följd. Plastade 14 lager i ett svep vid ett tillfälle, och det blev varmt så det rök. Och plasten blev missfärgad.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00








×