Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Slänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv. Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon mm i radie runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel. I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt. Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.
  3. Idag
  4. Hittade denna. Och när man kollar på lilla kamdrevet, så ser ditt att vara vänt upp och ned.
  5. Vi har planer på en färd utmed norrlandskusten i sommar, mer specifikt mellan Stockholms skärgård och Ö-vik. Vi har seglat i dessa vatten förut men det var ett antal år sedan och gästhamnar mm ändrar sig. Så jag skulle vilja ha lite tips/reklam från er som vet hur en mer aktuell status ser ut. Är det någon hamn som gjort stora satsningar? Är det något speciellt som händer denna sommar? Är det något man bör undvika? Kom med tips. Vi seglar en båt med djupgående på ca 1,8 m (jag vet att det finns en del hamnar som är för grunda).
  6. Hej Tack så mycket , beställt och tog en uppsättning till den andra motorn med, lika bra att fräscha saker, var bra pris Mvh Jonas
  7. Igår
  8. Åkte förr i världen då man var odödlig fort på Yamahas RD350 o 500 tvåtaktare. För att få grejorna att funka bra på varv så testades att låsa oljepumpen på max slaglängd men mängden påverkades ändå av gasvajern. Gick kasst på tomgång så vi provade att blanda 2% enligt Yamahas rekommendation men det slutade med skurna cylindrar då det trimmades lite av varje. En båtmotor bör gå rent på tomgång så rekommenderar Yamaha 1% vid tank blandning så kör på det men blockera då den mekaniska oljepumpen och dess slangar från oljetank och till insug. Annars så justera in oljepumpens slag(Yamahas instruktioner) och använd självblandningen.
  9. På min Nord West anno 1998 var och är bogisen kopplad till startbatterierna, dubbla KAD44:or. Teorin är att som G_Ohm skriver att maskiner är igång och troligen så är förbrukarsidan med då också. Har VP gått ut med att bogis rekommenderas på fbrbanken så kanske det gäller andra maskiner eller så har Nord West Benny tänkt utanför boxen.
  10. @Kane En båtgranne i klubben med samma problem hade pratat med Hempel på båtmässan. Dom påstod att dom aldrig hade fått några klagomål på Hempaspeed. Vi hade sjösättning i helgen och det var totalt 4 st båtar i klubben med samma erfarenhet av Hempaspeed. Träffade dock en motorbåtsägare i veckan som var nöjd med färgen, så kanske är den inte för oss seglare?
  11. Tjena. tack för svar. konan redan inköpt och monterat.
  12. mer att se över , teckna försäkring sjöräddning om man ligger i båtklubb mm vad gäller , kolla innan B
  13. Tack för tanken men jag vill nog hålla mig till samma modell som jag har då jag annars måste göra ny hålbild och andra modifieringar som jag helst undviker innan sjösättning. Tack ändå 🙂
  14. Suzuki är en av de stora så det är inga problem. Den är varken bättre eller sämre än de andra stora drakarnas modeller. Det som kan avgöra valet av märke på motorn, ifall du har möjligheten att välja, det är ur praktisk synvinkel. Finns det en reparatör av just ditt märke på orten där du bor eller måste du åka flera timmar för att få tag i en handlare som kan hjälpa dig om något händer?
  15. Tack, va bra! Då skall jag testa den med min laptop jag fick av en kompis å den har 32 bitars å Win7. Tack,
  16. Jag tror inte att jag behöver göra så mycket tester efter att ha läst den här killens erfarenheter. https://www.facebook.com/groups/328044342198875/permalink/968882064781763/ Han fann att en 155A generator ger "bara" 110A och då blev den väldigt varm. För er som inte har FB, "Efter att ha installerat 540 Ah LFP batterier från Victron för 9 år sedan så visade det sig att generatorn inte tyckte om detta i min båt med en Yanmar 4JH5E om 54 hk. Generatorn som var på 85 Amp blev stekhet och det luktade inte parfym om den. Remmen fick spännas hela tiden och det blev skitigt i motorutrymmet av gummirester. Min bror som har en större motor också en Yanmar 4JH men 110 hk och 125 Amp generator som försöker ladda Winston celler om 1 400 Ah, det gick inget vidare heller." Jag har lagt ut detta på ett ställe till i forumet eftersom frågan är rätt het(!). Det är alltid lärorikt att hitta exempel.
  17. Sökte lite om FlexOFold prop och underhåll mtp att jag tillhör de som skippat anoden (har isolationstrafo och labbar med brytning av både plus och minus för bogpropeller och motor). Verkar som att tillverkaren har sett ett ökat behov att ge råd på underhåll för tidigare (sedan 2006 och framåt) har jag inget minne av sådan detaljerad info som idag https://knowledgebase.flexofold.com/en/how-do-i-maintain-my-flexofold-propeller
  18. Ursäkta mig men jag kan inte sluta roa i hur vissa har valt att ladda sina LFP utan någon BMS eller DCDC-omvandlare. Vissa har empiriskt kommit fram till generatorn blir väldigt varm. Detta är hämtat från samma grupp jag länkade till, "Efter att ha installerat 540 Ah LFP batterier från Victron för 9 år sedan så visade det sig att generatorn inte tyckte om detta i min båt med en Yanmar 4JH5E om 54 hk. Generatorn som var på 85 Amp blev stekhet och det luktade inte parfym om den. Remmen fick spännas hela tiden och det blev skitigt i motorutrymmet av gummirester. Min bror som har en större motor också en Yanmar 4JH men 110 hk och 125 Amp generator som försöker ladda Winston celler om 1 400 Ah, det gick inget vidare heller. Den generatorn har också kolsvarta lindningar och doftar inte parfym."
  19. För info så har jag lyckats att koppla upp mig mot motorn med VCDS via ODB-uttaget i den vita Konverteringsboxen i motorrummet. Lyckades att radera en del felkoder och ska idag ut och test på sjön om de kommer tillbaka.
  20. Du kan alltid byta upp dig till en Magnum eller liknande. Det blir lite bättre. Priserna på bättre alu-båtar är höga idag pga popularitet. Det kan kanske vara värt att se på en äldre modell med en bra motor. T ex TG 7200 King Cruiser. Det är en bra pendlarbåt och ca 1 meter längre än XXL samt 200 kg tyngre. https://www.nettivene.com/moottorivene/tg/934003
  21. Tack att du stoppat mig, jag tänkte inte klart. Jag har lite 3M grön kork kvar så jag provar med vanliga polishtrissa jag har först. Bäst att börja försiktigt.
  22. Marinwiki lever och används ganska flitigt så här års. Trots att de mesta läggs in på Svenska är det många besökare från Tyskland och Litauen. Men mest svenska besökare så klart. Men det är dåligt med ny information på sidan. De flesta bara läser men bidrar inte så mycket, mig själv inräknat. Man kan dock räkna med att den lever kvar då jag och en handfull andra personer sparar alla våra i den. Det är onekligen kul att se var man varit. Eller i efterhand kolla var man låg en viss natt för 10 år sedan. Var jag varit kan man se här: https://marinwiki.se/user/1
  23. Senaste veckan
  24. Nä gick bra att byta mot batteriet som stod i boden😎 Det är en sann historia om mitt liv som båtägare😂
  25. beneteau antares 8 och merry fisher 795 är alternativ till uttern om du vill ha utombordare
  26. Detta har jag också praktiserat och har fått rådet att tvätta tvärs fiberriktningen, just för att undvika fåror i trät.
  27. Skönt med enkel lösning. Ha en fin sommar. // Mats W
  28. Hej Grattis Det kommer att bli en kanon vecka för er, hade gärna hjälp till med förslag, men har bara seglat från Zadar, så vi vände i Kornati. Men jag kan rekommendera Skradin, det är absolut sevärt om ni har tid.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...