Gå till innehåll
tisdag 25 juli 2017

Ej läst innehåll

Visar ämnen postad de senaste 365 dagarna.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Idag
  2. Rengöring halkskydd/båttvätt under säsongen

    Man måste ju inte alltid använda maskin bara för att man har en. Lägg på med trassel och polera med trassel, funkar hur bra som helst. Om man av någon orsak inte kan polera för hand bör det funka att använda en orsilerande maskin med hätta av "ull". Mackey
  3. Vad är detta för mätare?

    Är väl utombordare på den? Det är inte en sån där ekonomimätare? Flödesmätare för bränslet men som bara visar ekonomisk eller icke ekonomisk bränsleåtgång? Var ju väldigt populärt på bilar under en period...
  4. Igår
  5. Flicka fast i kapsejsad segelbåt

    Sedan brukar det sitta en 50-70 hk utombordare på dessa hybrider vilket gör att tyngdpunkten blir helt annorlunda vid jämförelse mot en klassisk trailerbar segelbåt. Jag var inne på en MacGregor 26s, den tidiga versionen med "vanlig" utombordare på runt 10 hk och vanlig rorkult istället för den lilla löjliga ratten. Även den modellen har en ballasttank, men är mer konventionell i sin uppbyggnad. Nu har jag ju en liten Albin 57 som egentligen räcker för mina nuvarande behov av båtliv. Har en plan för nästa sommar att ta den ner till Kroatien på trailern och segla där nere i några veckor. Under resan ner är det ju bara att kliva upp och gå och lägga sig att sova.
  6. Laminera "custom" gasol behållare

    Ja så länge inte övertrycksventilen öppnar. I fastigheter gör man ingen skillnad på full eller inkopplad flaska, allt ska dräneras. Fundera lite på hur man kan lösa detta. -- Att bygga skåp el likn gör man enkelt med plastskivor. Glasfiber/polyester på en glasskiva eller vaxad härdmasonite. Ger en snygg yta. Sen plastar man bara ihop skivorna. Använder man masonite så är det enkelt att göra skivorna så de blir "formanpassade"
  7. Kulkuri 30 otrevlig i sjön

    Sätt på trimplan i akterskrovet - det gör att hon inte sätter sig vid belastning (inte lika mycket, snipor är snipor). Lägg in blyvikter i förskeppet, det trimmar ner fören en del och påverkar farten betydande. Har du vattentank i fören - fyll den innan du går ut så deplacementet ökar. Det ger stabilitet. Och viktigast av allt - besättningen får låta bli att röra sig under gång - det skapar rullning i onödan. Sidosvall från förbikörande båtar skall du möta i så rät vinkel du kan - annars rullar du igen.
  8. Normalt underhåll

    Hej Mattias! jag blir nyfiken på vad det är för båtmodell du har? Motorns ålder och märke? Om du har teleflexstyrning skall det finnas smörjnipplar på navet - där kan du trycka i ett par slag med smörjsprutan - använd marinfett, finns t ex på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Marinfett-2000033131/). Bör finns motsvarande på dragstången på motorn. Kolla om det finns rostiga skruvar mm ombord, kan vara lämpligt att byta ut till rostfritt, syrafast, så slipper du att polera bort rinnmärken efter rost. Rostvatten har en märklig förmåga att ta sig in i gelcoaten. Gå över skrovets utsida och känn/kolla efter slitage och osmos (böldpest). Hittar du ett sånt ställe kan det bli stora reparationer. Var noga speciellt vid sammanfogning av däck och skrov samt under vattenlinjen. Se mer här: http://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos Har du genomföringar i skrovet, kolla att slangar inte har torkat, spruckit eller att slangklämmorna är okej. Byt till rostfritt om det inte är det idag. Kolla länspumpens kondition om det finns någon sån. Har du en manuell länspump, kolla att bälgen är tät och att ev backventiler fungerar - vågskvalp fyller lätt din båt om utkastet sitter för nära vattenlinjen och backventilen på trycksidan står öppen. Vad mer? Hur ser kapellet ut? Soltorkade kapell ger upp i skarvarna efter 6-8 år, lämna in på refreshment efter fem brukar vara en god investering. Leta även efter läckor från däck ner i "torra" utrymmen - t ex förpulpitens däcksbeslag kan ha vibrerat loss något vilket ger otäthet. Leta efter svartmögel på undersidan och insidan av däcket - funkar att tvätta bort med såpvatten och scotch-brite. Det är lite av vad som är bra att kika efter. Lycka till!
  9. Det låter förträffligt! Vad fick dig att inte gå vidare med köpet?
  10. mercruiser 4.3

    Chokespjället ska fastna i öppet läge och stängs när man öppnar trottelspjället före kallstart. Om det inte var så så skulle en varm motor bli mycket svårstartad. När man ska starta varm motor så startar man utan att ge någon gas.
  11. Hej Jag funderar på att köpa en First 31.7 LR, tycker det verkar vara en prisvärd båt just. Det är ju främst kombinationen bra segelegenskaper och ett, vad det verkar, fungerande miljö för semester/familje-segling inne i båten. Jag bor i Norge och där är 31.7 just nu en mycket aktiv klass. Jag har främst tänkt att segla klubbregatta, både shorthanded och full crew, men också lite längre offshore när jag blivit känd med båten (t.e.x. Shetland), samt en del helg-turer, kanske upp till en vecka, med familjen (2vuxna, 2barn 7,11) eller kompisar. Det verkar vara en superbra båt på alla sätt men eftersom jag aldrig har seglat en 31.7 så det jag kanske är en smula bekymrad för är hur bra det funkar med 28% vikt i kölen, och då speciellt i kombination short-hand eller familjsegling, och det är här jag hoppas någon med egen erfarenhet av just denna båt har några tankar? Hur tidigt revar ni, och/eller byter till fock? Några betänkligheter att segla offshore shorthanded (1 eller två pers) med denna båt (har tänkt mig en Raymarine Evolution för shorthanded), och då menar jag kanske 100nm ut från kusten? Hur funkar båten i kuling i lite större vågor (2-3m) om man är shorthand, på kryss/undanvind? Jag läste någonstans att man börjar vagna ner redan vid 5m/s, stämmer detta? Är det i grunden en stark konstruktion på denna firsten, tänker då främst på köl och rigg?
  12. Bränsleförbrukning Ryds 23

    Hur fort går din båt vid 3500rpm ? Vad har du för propeller ?
  13. Ancas Queen eller Coronet 24 Cabin?

    Gå in och kolla på coronetklubben https://www.coronet.nu/?rID=1000 för mer info. För däcket så gå på det, ska kännas stumt runt om. Det är balsa mellan över och underdel. Är det ruttet så sviktar plasten. Kan vara fuktigt men inte ruttet och då känns det stumt. Ända chansen är då att mäta fuktkvoten med en fuktmätare. Akterspegeln är det plyfa mellan ytter o innerdel. Här är det svårare, mäta ev borra några små hål från insidan en bit in i plyfan för att se om det är någorlunda friskt virke i borrspånen. En fuktmätare är nog det enklaste, ska vara en med en kula som mätprobe. En för virke med 2 spetsar funkar inte.
  14. Evinrude 70 HK, dog på sjön

    Hej, Nybliven båtägare och amatör vad gäller båt och motorer. Har en uttern 560 ht med 70HK Evinrude på, kanske ifrån 80 talet. Har varit väldigt svårtstartad, dör ibland på tomgång eller när jag skall skifta mellan att back och köra fram. Idag var ute och körde i en halvtimma ungefär, stannade till i 5 minuter och stängde av när jag var ute till havs. När skulle starta igen vart det väldigt svårt men till slut gick igång och jag körde iväg, men sen dog den igen bara 10-15 sekunder senare. Blev svårare och svårare för den att "dra igång", och sen dör den. Ju mer jag försöker desto tröttare och mer orkeslös, till slut så hörs bara ett litet klickande när jag försöker starta. Ingenting annat. Bensin finns. Batteriet är nytt. Någon utombordsguru som har en aning om var jag ska börja??... Tackar på förhand P.S Det hela slutade med sjöräddningen..:(
  15. Rapporter från sugtömningsstationer 2017

    Tycker också att en del av problemet är att det inte finns instruktioner hur man skall göra vid stationerna. De flesta vill ju faktiskt göra rätt men gör istället fel av okunskap.
  16. Vad har ni för grill i båten?

    I Skärhamns gästhamn i kväll råder det inget tvivel om vad båtfolket väljer, 12 stycken Weber Go anywhere av 12 grillar
  17. Bra bensinslang

    Enligt min erfarenhet så har dessa godkända slangar extra dålig tålighet mot bensin och åldring... dvs de är säkert bra mot brand men dåliga på andra, som jag tycker, viktigare sätt.
  18. Wallas ryker in i båten

    Nim26: Äh, jag visste ju att nån skulle komma med ett sånt förslag, därför formulerade jag trådens startinlägg som jag gjorde Bhemac: Det skulle faktiskt vara logiskt att felet skulle vara där. Jag tyckte nog att fläkten gick litet väl trögt. lilla fläkten till förbränningsluften sitter ju på samma axel, men det kan ju gott hända att värmefläktens flöde ökar exponentiellt med en liten varvtalsökning. En annan möjlighet skulle väl i princip kunna vara packningen upptill i brännkammaren, under värmeväxlaren, men jag tyckte den såg ut att inte kunna vara problemet.
  19. Marinturbo "alltid" vattenkylda??

    Va? Du menar nog turbons lagerhus? Turbinhuset är som sagt onödig att kyla av livslängdsskäl för turbon men kylningen hjälper att hålla motorrums temperaturen nere.
  20. Det sugs inget i den slangen. Pumpen sitter ju i drevet så i slangen därifrån är det övertryck. Men med Alpha drev och V8 är det inte säkert att kylvattnet tas från drevet det kan sitta ett separat intag i botten på båten eller på akterspegeln bredvid drevet och en impellerpump i motorrummet. Om så är fallet finns ju ett antal tänkbara felkällor.
  21. Hej alla. Har en långriggad chrysler 75hk (757HA) med trasigt växelhus. Jag undrar om ett växelhus från en Chryslermotor på 85 Hk skulle passa ? tror den är från 1978 och har lång rigg, vet dock ej beteckning på denna. Någon som vet vilka andra storlekar (hk) och årsmodeller på växelhus som kan passa ? mvh / Magnus
  22. Efter ha följt kablarna så visar det sig att larmet avser både vatten i soppan och kylarvatten. Kablarna gick till expansionskärlet via ett relä och det var för lite vatten i kylaren. Inte ett ord om detta i instruktionsboken satan vilket jobb för ett litet skit problem! Nu funkar allt
  23. Motor för lågt monterad? Yamarin 76 dc

    Jag har en 76DC med 300 Yamaha. Den går ca 46knop när den är ren direkt efter sjösättning. Nu efter ca 2 månader i vattnet så har den tappat ca 5knop. Men beväxningen är långt ifrån så riklig som din är. Har faktiskt aldrig sett en så "grön" motor efter bara en månad som din .. Har bottenmålat, men inget på drevet. Halva växelhuset är i vattnet vid fullt upptiltad.
  24. Aq151c laddnings och startproblem

    Ja en laddningslampa kan ersätta motståndet. Men det har som sagt inget med att motorn inte startar att göra. Bara att det går att stänga av motorn med tändningslåset. Har du spänning på den lila kabeln på instrumenten när tändningen är på?
  25. AQ 151/171 tändsystem

    151- motorn har vanligt brytarsystem, medan 171- motorn har ett RENIX elektroniskt system som det är svårt att hitta delar till. Det finns andra delar till 171-an som också har utgått. Sedan finns det andra skäl att välja bort 171-an. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en båt med en AQ171- motor.
  26. Intressant CAV-filter

    Det är inte så att vattenavskiljaren är "Gammal" bara för att den har metallkopp. De ser likadana ut idag. Även vattenavskiljare med filter har metallkopp. De finns även med glaskopp, men de får inte monteras i CE- märkta båtar.Om man monterar ett filter med glaskopp, bör man montera det väl över högsta nivån i tanken, så att inte bränslet rinner ut i båten, om koppen skulle spricka. Om man kopplar CAV- filtret enligt pilarna lägger sig skiten ovanpå filtret, och vattnet går genom filtret innan det hamnar i koppen. Jag vet inte varför det är så. Jag tycker det är bättre om vattnet och föroreningarna först går ner i koppen och avskiljs innan bränslet går genom filtret. Men det kanske är någon uträkning med det. Tänk också på att nyare CAV-filterhållare inte har samma gänga i anslutningshålen som de äldre har. De nya har 1/4" rörgänga.
  27. Bra tvättmedel för gummibåtar

    Til Hypalon tuber: Pro Marine - RIB-protector (roligt nog är detta tvättmedlet), og sen använder jag från samme producent Protection. I Smögen i går fick jag frågan om pontonerna var nya, av någon som hade haft samme typ av båt - mina pontoner är 11 år gamla, men ser ut som nya om dom är nya. Enligt kunniga främlingar man möter på bryggan.
  1. Ladda in mer aktivitet








×