Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Så länge ingen svarat/citerat kan man ändra sitt inlägg - om jag kommer ihåg rätt. Nu kommer jag posta detta och sedan lägga till beskrivning hur man gör - hoppas jag! När inlägget är postat kommer det upp en menyrad som ser ut så här Där valde jag Redigera och sedan sparade jag den nya texten
  3. Fast i mitt fall hade det inte varit så bra. Behövde att de olika delarna i kapellet satt ihop så jag kunde sy i samma söm och samma hål igen. Det senare då jag sydde för hand.
  4. Vet inte hur den svarta låsdelen på hålsågen är fastsatt. Vågar inte vålda på mina, om den är gängad kanske det funkar med vanligt hålsågsfäste. Prova! 😎 Själv köpte jag ett helt kit. Mycket smidigt system.
  5. Hur kan du säga att installationen är rätt om inte kontrollen är utförd enligt manualen?
  6. Idag
  7. Ja det låter ju som den går på smörjolja eller något hänt med regulatorn eftersom den inte reagerar på stoppreglaget. Men nästa gång så har du något att täppa till insugen med så att du stryper luften, då kommer motorn att stanna. Jag antar att du har koll på att reglaget på pumpen återgår till tomgångsläge? Annars kanske du kan få något tips i denna tråden?
  8. Tjena. Nån som vet hur jag lossar kablarna ur kontaktstycke? inga gissningar utan endast om någon som vet hur man gör. bifogar bilder. tack för hjälpen. mvh Björn
  9. Hej, Har plockat loss växelhuset på min Tohatsu 8hk 2006 för att byta impeller, men kommer 'såklart' inte ihåg i vilket läge växeln var i vid demonteringen.. Kan det orsaka något problem vid monteringen?
  10. Igår
  11. Tja, alltså... Om man ska hålla mot med motor, så kommer propellern att ge en tryckande kraft som motverkar vinden, och då är det ju 2^2, dvs kvadraten som gäller. Men kraften från propellern uppkommer genom att propellern accelererar vatten bakåt, så då blir det massa som sätts i rörelse över tid, vilket är effekt (1 W = 1 J/s = 1 N•m/s = 1 kg•m^2/s^3), och eftersom motorer "mäts" i ur mycket effekt de har, så är det kanske en vettig jämförelse. Om vindhastigheten fördubblas, så krävs åtta gånger så mycket effekt från motorn (om man antar att propellern är exakt lika effektiv oavsett belastning och varvtal, vilket den så klart inte är), men kraften blir "bara" fyra gånger så stor. För vår båt går det åt ungefär 0.5-0.6 hk för 2 knop (i praktiken kan den inte gå så långsamt ens på tomgång, men jag har extrapolerat från det fartintervall jag har god data för, 2.5 till 6.8 knop) och ca 3.9-4.0 hk för 4 knop. Väldigt nära en faktor åtta i effekt för en dubblering av farten genom vattnet. Mellan 3 knop och 6 knop är effektökningen 7.3-7.4 gånger.
  12. Det blir en ganska "kemikalisk" lukt som sätter sig i kläderna om den är kraftig. Ta en trasa och gnid den mot sanitetsslangen en stund. Lukta på trasan. Luktar den inte illa så är det något annat. Tänk på att även slangar för avluftning av toatanken kan lukta.
  13. Nu har jag fått ihop ett batteri på EVE cellerna. Den blev inte vackar när jag klämde in den tjockaste kabeln men den kommer nog att funka. Jag kör både en Victron Battery Smart Sense och en JK B2A8S20P. Nu skall den in i båten.
  14. Tackar för svaren! Bra tips!
  15. Ok en stege, den ser ut som en brevlåda eller ett bankfack.😀 Men om nu inte det framgått tydligt här, så måste du ombesörja att stegen kan fällas ut och ned av en person som ligger i vattnet.
  16. Knappast nån avgörande skillnad mellan kapellväv i samma prisklass. Dessutom är det mycket sannolikt att tillverkningsmetoder, materialförsörjning och annat förändras så mycket över nåt årtionde att samma produkt inte ens är jämförbar med sig själv i äldre version. Och där kan det så klart gå både åt det bättre och åt det sämre hållet. Sen kan ett inarbetat varumärke köpas upp och användas till en helt annan produkt. Det är inte alls ovanligt. Man ska aldrig vara märkestrogen som konsument och blint köpa samma, utan inför varje köptillfälle kolla marknaden, läsa tester (om såna finns), kolla priser, leta omdömen och helt enkelt ta reda på vad som troligtvis är bäst för stunden. Bra kapellväv verkar kosta mellan 350 och 400 kr/m vid bredd ca 150 cm.
  17. Jag fortsätter att tanka min båt med HVO100, jag hoppas på prissänkning så att fler tankar HVO100.
  18. Dräneringshålet är inte i slangen, utan i plastanslutningen. Det är två spår i den. Det ena för O-ringen. Det andra sitter dräneringshålet i.
  19. Hej, Jag har ett BMW Marine Mk2-drev (-86) på båten, se bifogad bild, där powertrimmotorn strular. Efter mycket om och men har jag monterat bort motorn från oljereservoaren och konstaterat att motorn funkar men att den troligtvis har kärvat lite när den suttit monterad och därför inte funkat. Jag har ett par småsaker att följa upp men om jag inte löser det - vad innebär det att byta motorn? Jag gissar att jag då får byta hela paketet inkl reservoar men funkar alla motorer likadant? Skiljer anslutningar för slangarna mellan olika märken och hur vet jag att motorn orkar trimma drevet? Vänliga hälsningar, Jasper
  20. Jag har en krånglande båtmotor av fabrikat Johnson 90hp Ocean Pro” från 2000 (mod. J90VLSSS). Vänder mig därför till er alla kunniga här i forumet, för tips och råd. Problembeskrivning: Motorn startar alltid och låter ok på tomgång. Den ryker och misständer ibland som en tvåtaktare brukar göra. (se video). När man börjar åka och gasar på, kan plötsligt, (eller ibland efter ca. en halvtimme), motorn tappa effekt och gå ner i varvtal, ungefär som att jag leker med gasreglaget upp och ner några gånger. Och därefter går motorn självmant ner på tomgång och är kraftlös. Efter att jag puttrat på tomgång ett tag, kan det ibland vara möjligt att åter lägga i växeln och åka vidare. Men då bara en kort stund tills samma sak händer igen. Oftast får jag återvända hem på tomgång utan gaspådrag. Motorn stannar aldrig helt. Enligt tidigare ägare gjordes följande på motorn under 2022-2023: Kompressionsprov på alla cylindrar. Renoverad förgasare - packningar, munstycken, nålar, flottörhus. Renoverad VRO-pump - nya membran och packningar. En ny tändspole. Ny impeller. Jag har själv provat med följande åtgärder. Kopplat bort den fasta bränsletanken och kopplat in en extern bärbar tank med ny bensin, ny slang och blåsa. Nya tändstift trots att de gamla tändstiften såg normala ut. Provat pumpa med bränsleblåsan för hand när motorproblemet uppstått. Tilläggas kan att motorn ser ren och fräsch ut under motorkåpan. Ingen båtfirma jag pratat med kan säga vad det beror på och de vill inte ta in den för felsökning. De menar att det kan bero på så mycket, och att det skulle kosta för mycket att felsöka. Någon som har samma erfarenhet? Tändnings- eller bränsleproblem?
  21. Jag har använt Angelwax produkter med gott resultat och nu har de även en egen marinserie som heter Ark Marine anpassad för båtar. Men poleringen kommer du ju naturligtvis inte ifrån även om sprayerna är lättanvända. När jag polerar använder jag Angelwax AIO, all in one i ett steg och sen spraylackskydd (QED) på det. Lättjobbat med bra resultat. 303 som keramiskt skydd har jag inte provat men använder deras produkter för rengöring och impregnering av kapell och kapellrutor, 303 Multi surface cleaner samt skydd för plast och gummi och alla dessa tycker jag är riktigt bra.
  22. Hej, På de äldre Lofrans, säkert flera fabrikat, så hade man minus samt 2 plus fram till motorn från reläet. På de nyare har de ett annat relä som växlar plus & minus istället vilket ger att det endast behövs 2 kablar till motorn. På mitt nyare Kobra har jag endast 2 kablar samt jag fick byta mitt gamla relä då det var för 3 kablar.
  23. Senaste veckan
  24. Kom tillbaka i kväll efter att ha låtit båten sköta sig själv under dagen LFP slog av laddningen vid 12-tiden idag, fulladdat och en klar brytning av laddningen enligt kurvan från solpanelerna. Startbatteriet låg på 12.7v efter två dygn i vila. Jag hade nog hellre sett att det låg på 12.8, kanske är det något som ligger och drar ändå, skulle vilja se lite längre tid men imorgon behöver jag köra ankarspelet och se över min kätting och varför den gick av och då kommer ju startbatteriet att användas igen. Jag fick upp ankaret idag och tänkte montera det på resten av kättingen så jag kan lämna marinan.
  25. Testade t-röd, torkade rent, blev ännu kladdigare, ungefär som t-röden löste upp ytan lite. Torkade rent med tvål och rikliga mängder vatten. Något bedrövad för att det blev värre. Men idag var det helt ok faktiskt. Snudd på helt bra. Så det får vara som det är så länge, frånse hur länge det varar bara. Så om någon hittar på något bra så skriv gärna.
  26. Diesel alla dagar i veckan! Men 130 dieselhästkrafter är väl för litet för den båten. Möjligen hade en KAD43 varit bra om den hade fått plats, det är en rak sexa.
  27. Långt ifrån alla skyltar på webben med sina priser, skulle nog påstå att det är väldigt få som skyltar öppet med sina priser här omkring iaf.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...