Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/q/Gävle/2712414#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind Funkar bra i mobilen, annars har jag använt yr.no, som också har bra kartor om man surfar in från dator.
  3. kompresion Johnson 40hk

    Det menar jag också. Har en gång fått lära mig att på högkomprimerade motorer (10,5 kg/cm² och högre) får kompressionsvärdet inte skilja sig mer än 1 kg/cm² mellan högsta respektive lägsta värdet. På lågkomprimerade motorer (under 10 kg/cm²) får inte värdet skilja sig mer än 0,7 kg/cm² mellan högsta respektive lägsta värdet. Detta gäller väl för fyrtaktsmotorer, kanske är helt andra värden på en tvåtaktare? (Högre?) Hur som helst när det skiljer så litet som det du mäter måste det vara bra!
  4. Idag
  5. Test av batterikondition

    El-spis har sina fördelar vid segling i varma vatten, typ jorden runt. Når det är mer än 30 grader varmt är det skönt att slipa tillskottsvärme från spisen när man lagar mat. att slippa gå/åka runt och leta efter ett stäle som säljer gasol eller fotogen. att slippa släpa gasolflaskor eller dunkar. Men vad har allt detta med ursprungsfrågan att göra????? Mackey
  6. Igår
  7. Storsegeltrim när man revat

    Min IF kom med två skotskenor på vardera sida, jag använder den yttre för både genoan och fock. När bör man använda sig av den inre? Och ska då skotet och seglet gå innanför sidstagen? Efter lite googlande ser det ut som man ska använda sig av den inre majoriteten av tiden, men jag vet inte om det är möjligt för mig, tror inte jag skulle få ihop det med mantåget och sidstag.
  8. Vart på SMHI hittar jag vindkartan?
  9. Gråsäl på västkusten?

    Oja, det finns gråsäl. Jag fiskar ju med makrillgarn på vårarna, alltså drivgarn. Det var en torsdag, just utanför pölsan för kanske 4 år sedan. Jag var helt ensam då de andra inte var ute och det var helt stilla. Trots motorns brötande hördes ut ljud när jag drog in makrillgarnen. Ett väsande ljud, fattade inte vad det var alls. Men helt plötsligt, i lampans sken, dyker den största säl jag sett upp och norpar en makrill i ytan ur näten. Den var så stor att båten kändes liten. 4 makrillar tog den åt sig innan den var borta. Gissar på att besten var nästan 3 meter och låg max 2 meter parallellt med båten. Så ja, gråsäl finns och blir allt vanligare.
  10. Test av batterikondition

    Elektriska spisar sitter i väldigt många båtar. Att behöva starta hjälpkärran för att steka lite bägg och äjkon är ju att sitta kvar i gammalmodiga lösningar, även om det fortfarande förekommer. Däremot är jag inte säker på att alla märker när yankiebåtarna startar kärran för att laga mat. Men nu har vi en helt annan och väl fungerande batteriteknik. Normal matlagning för en mindre familj drar ca 2kWh/dygn. Det fixar 500W solpaneler. Några kWh batterier och några hundra watt solpaneler så klarar man några dagar innan man behöver ladda med någon motortimma. Tittar man på en båt som tex ska segla över Atlanten så blir det skillnad. Man behöver el till kyl/frys, watermaker, navigation mm. Det blir några kWh, låt säga 2 och 500W solpanel. Inga problem. Men man ska klar 3-5 dagar utan sol också. då behövs 10kWh batteri. Huvudmaskinen är inte mycket hjälp eftersom den inte får köras med krängning. Då kan vi lika gärna lägga till ett par kWh för matlagning och köra den någon timma per dag. Inga problem med gasolflaskor eller fotgen dunkar mm. Och inga griniga båtgrannar som gnäller över en hjälpkärra som låter ungefär lika mycket som en motorumsfläkt. Jag har en pågåede diskussion med en kille som ska ut och segla lite längre. Allt talar idag för en lösning med LiFePO4 batteri och en liten luftkyld diesel med "bilgenerator". Endast 100W solpanler.
  11. Slirande lameller

    Vilket fabrikat av backslag gäller det? Om det t ex skulle vara ett ZF Hurth så kan du byta lamellerna för framväxeln. Titta då i denna service manual Du kan lämna in backslaget på renovering och få detta gjort, men det kostar förstås...
  12. Nån idé att öka med 10 hk?

    En sån här.... https://www.sokbat.se/Modell/hirvas/515-ht
  13. 0,25kn är lite men ändå en del om man bara gör 3kn. Men vad jag hört så är det bästa att gå nordvart på den finska sidan och sydvart på den svenska. En NE kurs ger vinden snett på häcken vilket också är den snabbaste bogen. Skulle du drabbas av riktigt dålig väder så är det en fördel att ha klarat av det stora "hoppet". Antagligen är det är det enklar att kunna lägga båten på den finska sidan och fortsätta resan vid ett senare tillfälle. Jag är ingen anhängare av korta etapper. In och ut ur hamn tar mycket tid. Bättre att köra längre sträckor, oftast är det mest vilsamt långt ut från land. Sen kan man vila ut i hamn, få riktig mat duscha mm. Autopilot är ju bra men en Havsfidra seglar väl ganska bra med surrat roder?
  14. Nån idé att öka med 10 hk?

    Vad är det för båt?
  15. Gråsäl på västkusten?

    Fotat vid Pater Nosterskären, väster om Marstrand.
  16. orrskär 850 eller saltö 31

    hej. jag vill veta för och nackdelarna med dessa båtar? är dem störande stötig i motsjö som tex flipper 760 och 850? för det är de värsta ja vet när det slår väldigt mkt och allt skramlar. mvh
  17. orrskär 850 eller saltö 31

    hej. jag vill veta för och nackdelarna med dessa båtar? är dem störande stötig i motsjö som tex flipper 760 och 850? för det är de värsta ja vet när det slår väldigt mkt och allt skramlar. mvh
  18. Hamnavgift

    Besökte Henån igår ca kl 18 och fyllde upp med bränsle. Såg nästan tomt ut i gästhamnen. 1 båt låg på sidan ut mot havet. Lördagkväll mitt i juli?
  19. http://www.st.nu/vasternorrland/ornskoldsvik/satt-fast-i-kapsejsad-segelbat-i-tva-timmar-tonarsflicka-raddad-efter-stort-padrag Riktigt ruggigt men med lyckligt slut! vad jag blir nyfiken på är vad det kan vara för båt? 7-8 meter med centerbord? Det har inte varit hårt väder och olyckan har skett inomskärs. Om det är en serietillverkad båt kommer någon tillverkare att få det hett om öronen när haverikommissionen är klar.... tror jag. att en segelbåt kan kapsejsa och bli liggande upp och ner? En centerbordsbåt i den storleken torde väl ha ballast som rätar båten? Eller har jag fel?
  20. Jag håller med Janken om att tidplanen känns tuff. Jag och min käresta seglade hem en elvametersbåt från Herräng, Hallstavik till Näske nordväst om Ulvön veckan före midsommar. Ca 250 distans. Vi tog sex nätter på oss och ändå tycke vi att vi gjorde långa dagsetapper. Stökigt väder bitvis i och för sig. Ganska mycket motor och vi gjorde sällan lägre fart än fem knop.
  21. Ladda batt/CTEK250

    Har haft kopplat nu på startbatt och det fungerar fint. CTEK en styr då att det inte går över gasningspänning
  22. Behöver hjälp/Tips om båt

    Oj du tänker alltså korsa dom stora haven! Det trodde jag inte, men då måste jag ju säga att du får reka o träna mer här längs kusten, det måste jag ju säga att här hemma kan va nog så spännande när det blåser till bland kobbar o skär.
  23. Nån idé att öka med 10 hk?

    Behållt de du har,tio hk knappt mätbart då lär du upp till sjuttio. förväxla fyr med två takt stor skillnad aggressivare gång med två takt.
  24. Förbrukning vid låg fart

    Absolut, så snurra inte runt ö helt i onödan... En erfarenhet jag fått med flödesmätaren är att min båt påverkas mycket av hur vind och strömmarna ligger. Åkte igenom Malö strömmar i veckan och hade 4 m/s motvind samt åkte motströms. Med samma varvtal sjönk farten med 2,1 knop och förbrukningen stiger med några dl om jag jag åker när vågorna krusar sig. Värdefull info som mätaren gett mig. Med det vill jag säga att jag tror att eniroappen är ett utmärkt verktyg för din navigation (se direkt nör du kör samt/mäta kurs) och för att därigenom mäta din förbrukning mer exakt. Jag själv loggar mina resor för nöjets skull, men jag tror säkert att du efter några resor lärt hur din båt förbrukar med fart,varvtal, last och hur sjön påverkar din förbrukning. Det är ju trotsallt många faktorer som påverkar. Oavsett hur det går & hur du väljer att göra så lycka till ☺
  25. Hamnavgift

    Åk till Hållö utanför smögen vi var där nu i tre dagar och låg poleposition mot lilla träbron o längs med bryggan. Precis denna plats tog vi förra året o före det den till vänster. Sport att komma längst in och spännande när man skall där ifrån. Kanske lite grunt för segelbåt längst in men funkar längs med berget. 35 fot Max anser jag men,,,,
  26. Är du säker på att han var kapten!? Jag var "hoppilandkalle" på färjan Ägir, ett par sommrar. Ägir gick mellan Gravarne och Smögen. Hon hade styrhytten på fördäck och kättingstyrning som gick i rör akteröver till rodret. Mycket dögång i kättingen. Det var ingen sinekur att styra den båten.
  27. Hej har en Suzuki DT85 från 1980 med tillt den blåa motorn som reglaget har gått sönder på Det inte lättaste och för tag på . jag undrar om det är någon som har koll på om reglaget från en nyare DTmotor den gråa passar till mitt ??? Mvh/P
  28. Det låter optimistiskt med fem-sex dagar mellan Gävle och Umeå i en Havsfidra om du inte tar extremt långa seglingar (i timmar allstå) visserligen är vindarna i allmänhet sydliga men Fidran är inte så rask och du får räkna med stiltje någon/några timmar varje dag. Havsfidran är väl inte så rask för motor heller med sin korta vattenlinje. vi snackar om 200 M och då ska du göra 40 M/dag. Visst går det men det blir extremt långa pass. Bättre att vara pessimistisk i beräkningen. Har du flyt med vinden kan du ta en mysdag extra när du börjar närma dig målet. Kanske ta en superkort distans den dagen det regnar småspik och vinden är nordvästlig (NV i norrland är ofta extremt byigt) Jag ska själv segla hem en Omega 28 från Gävle till S-vall och tänker avsätta fyra dagar. Just för att kunna njuta, mysa och även ha tid för eventuella problem som kan dyka upp. Då snackar vi om en avsevärt snabbare båt. Havsfidran är ju en liten båt och hur mycket man än älskar att segla så blir det påfrestande att segla 10-12 tim flera dagar i sträck. Då är det skönt att ta en mysdag med sovmorgon, kasta loss frampå dagen och planera en kortare dagsetapp. Efter det brukar man vara redo för en maratonetapp igen. Det är mer fysikt påfrestande att segla än man kan tro. Speciellt om man är ovan. från Norra Hälsingland till Mjältön känner jag till varje hamn, brygga och skrymsle du kan lägga till vid? Jag delar gärna med mig av dessa om du vill.
  1. Ladda in mer aktivitet








×