Gå till innehåll
måndag 24 juli 2017

Bloggar

Vår Gemenskaps Blogg

  1. curre
    Senaste Inlägg

    År 2015 ser ut att bli ett bättre år i segelbåtsbranschen än 2014 med ökad produktion och större omsättning på de fyra tongivande svenska varven. Arcona har levererat 28 båtar och har fullt in i mars 2016. Linjett har fått ut 10 båtar under året och har fullt till sommaren 2016. Najad har levererat fem båtar och har dessutom en 570 med planerad sjösättning i december i år.

    På Hallberg-Rassy är tongångarna också positiva denna höst. Vi avslöjar inte exakta antal levererade båtar. Men jag kan säga så mycket att det senaste bokslutsåret varit märkbart bättre omsättning och resultat än på flera år. I antalen har det inte hänt lika mycket som i genomsnittsstorlek/snittvärde/mantimmar per båt. Flera större båtar under den bokslutsperioden med andra ord. I volymökning handlar det någonstans kring 25 % på ett år, uppger Magnus Rassy.

    Trenden mot större båtar/fler mantimmar märks också hos Najad. Att bygga en 570 är som att bygga tio 410:or, lika många timmar och ett stort projekt för oss. En projektledare i form av Rickard Thorsson och ett antal nyrekryterade effektiva båtbyggare är intensivt igång med denna 570 som blir skrov nr 18 sedan modellen lanserades 2009, berättade Håkan Bengtsson vid mitt besök.

    Håkan har också en vidareutveckling av 410.an på gång. Modellen är förnyad på ett tiotal punkter, där de synligaste är att vanten flyttats ut till skrovsida, tre skrovrutor, smidigare rattpiedestal, längre sittbrunnsbänkar och mer svept vindruta. Inte nog med detta, pluggen till Najad 450 är under byggnation. Målet är att ha första skrovet plastklart till årsskiftet och att 2-3 båtar ska segla nästa sommar. 450 får samma lyft som 410 fick, det vill säga skrovet är nytt i meningen utplanat akteröver och breddat. Nytt däck i samma stil som 410 och 505 och nytt roder är också helt i takt med tiden.

    450 behövs för att förnya programmet. Den får ett toppmodern bärigt, välseglande skrov med tung effektiv köl. Och båten blir urstark, byggd med vakuum och dimensionerad efter principen svångrem och hängslen. Laminatet blir mycket kraftigt i enlighet med specifikationerna av judel-vrolijk, de vet vad som krävs av en Najad, förklarar Håkan Bengtsson.

    Satsningarna innebär att 14 – 15 man nu är sysselsatta på Najad, dubbelt mot för ett år sedan.

    Varvens ställning 2014.
    [table]

    [/th][th=unsortable]ArconaHallberg-RassyNajadRosättra
    Anställda1293726
    Omsättning TKR50 879272 16418 14625 857
    Resultat TKR51 7423972
    Tillgångar TKR38 829386 50516 23433 327
    Skulder TKR17 46259 96414 37423 297
    [/table]
    Källa www.allabolag.se

     


    Bildtexter
    0
    Najad 410 förnyas med vanten flyttade ut i sidan, fler skrovrutor, längre sittbrunn.

    1
    Najad 570 No 18 var plastklar i december 2014, skottsattes i maj 2015, hade hunnit halvvägs i monteringen i oktober och ska vara klar för leverans i december 2015.

    2
    Rickard Thorsson leder bygget av 570:an. Tillsammans med Håkan Bengtsson har han kontakt med den danske beställaren, som besöker varvet varannan vecka.

    3
    Najad 450 efterträder 440 och ska segla nästa sommar. Längd 13,95 m, vattenlinje 11,88 mBredd 4,29 m, vikt 15 500 kg, kölvikt 5 400 kg, segelyta 99,2 kvm, motor 100 hk.

    4
    Arcona 465 hamnar i ett internationellt getingbo, men är svaret på önskemål om en ersättare till 460 från 2004 med ännu bättre prestanda och ökad lastdryghet via vakuum och kolfiber.

    5
    Linjett 43 är helt genom ny med brett skrov, rutor i sidan, dubbla rattar och har varvets specialköl som tål grund och minskar djupgåendet. Två exemplar är beställda till sommaren.

    6
    Hallberg-Rassy 48 Mk II är en av de uppgraderade, förädlade modellerna sveriges största varvet ökar sin omsättning med. Principen att lyfta det existerande programmet ger utdelning.









×