Fredag 19 apr 2024, 279 entusiaster online
Båtar
På maringuiden
Båttester - BåtGuiden
Sök i Båtar
Rospiggen 28 Transport
Fakta
Längd öa: | 8.6 m (28 fot) |
Bredd: | 2.75 m |
Djup: | 0.75 m |
Deplacement: | 2500 kg |
Kojplatser: | 3 st |
Ruffhöjd: | 1.9 m |
Vattentank: | 60 liter |
Bränsletank: | 180 liter |
Skrovtyp: | Plast |
Motor: | Ford NG 4 |
Antal hk: | 82 hk |
Toppfart: | 12 knop |
Konstruktör: | Hans Strandman |
Prod. start: | 1968 |
Antal prod.: | 80 st |
Begagnad pris: | 275,000 kr |
Begagnad pris gäller år: | 2004 |
Kontaktinformation
Tillverkare: | Roslagsbåtar i Åkersberga |
Medlemmar på maringuiden.se som äger / ägt en Rospiggen 28 Transport
Medlem: isidor09 | |
"....rymlig...praktisk...oöm...stadig....något långsam.....god driftekonomi......" | |
Läs mer » |
Medlem: Icebreaker | |
"Trevlig och rymlig båt." | |
Läs mer » |
Medlem: Rospiggen28T | |
"Vädertålig och sjöduglig" | |
Läs mer » |
Kommentarer/omdömen Skriv ny kommentar
Det finns 1 kommentarer om Rospiggen 28 Transport
varav 1 har gett ett betyg.
Snittbetyg: 5.0
Rospiggen Transport
Det finns ett otal varianter av Transporten. Dels finns det ett fåtal som är förlängda i skrovet till 30 fot och dels finns det ett relativt stort antal varianter på styrhytterna. Till en början tillverkades styrhytten till viss del av trä, därefter tillverkades ett okänt antal båtat med en kort styrhytt med endast en ruta på sidan, därefter tillverkades den långa hytten med två fönster på sidan. Den långa hytten satt ungefär mitt på akterruffens tak när den levererades, men många har förskjutit styrhytten knappt en meter föröver för att få mer utrymme i hytten. Att kalla båten för en snipa är egentligen fel, då den är helt platt under vattenlinjen lite efter midskepps och akteröver. Båten skall klassas som en halvplanande. Till en början lär det ha levererats ett antal båtar med en Ford 60hkr diesel i, men den var för liten och man har nu som standard en ca 80 hkr Perkins eller Ford diesel. Skrovet lär klara mycket mer än de angivna 12 knopens marchfart och det har visat sig fungera mycket bra att sätta i en ca 115 hkr diesel för att få upp marchfarten till ca 15-17 knop. Båten är givetvis gjord för att gå lastad. En olastad båt går mycket stadigt, men i och med att den är halvplanande och i och med detta reser sig i sjön vid ca 10 knop så finns det inte mycket vatten kvar för propellerdriven.
Skrivet av: Philippe 2005-06-09 15:13
Skriv Kommentar
Maringuiden Nordic AB
Org nr. 556864-7530Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?
KontaktinformationBesök oss på Facebook
Annonsera
Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?
Annonsera på maringuiden.seKontaktinformation
Information
Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.
Information om maringuiden.se